Prof. Dr. Rüyam Küçüksüleymanoğlu ruyamk@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu ders, eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları; eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesini ve toplumsal sınıf, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, inanç gibi toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını içermektedir./
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Kendi özel yaşamlarındaki, eğitim sistemindeki ve toplumun bütünündeki ayrımcılıkları fark eder; bunları değerlendirir ve bu uygulamalara karşı durur, bilinç ve yeterliğini geliştirir.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Katılımcılar eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirebilir;
2
Katılımcılar Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarını anlar.;
3
Katılımcılar toplumdaki ayrımcılığın eğitime olan etkisini açıklar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmalar
2
Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları
3
Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları
4
Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
5
Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
6
Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
7
Ara Sınav
8
Cinsiyet, cinsel yönelim ayrımcılığı
9
Etnik Köken ayrımcılığı
10
İnanç ayrımcılığı
11
hToplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
12
Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
13
Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
14
Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Balta, Evren (2005) “ Bitmeyen Çocukluk, Erken Yetişkinlik ve Yeni Kapitalizm”, Birikim. Nisan. Bora, Tanıl (1995) “Türkiye’de Milliyetçilik Söylemleri: Melez Bir Dilin Kalın Lügatı”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.95-131 Bottomore, T.B. (1997). Seçkinler ve Toplum. İkinci Baskı. (Çev. Erol Mutlu) Ankara: Gündoğan Yayınları. Bora, Tanıl (1995) “Yeni Türk Milliyetçiliğinin İki Yüzü”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.71-94. Bowles, Samuel ve Herbert Gintis (1996) Demokrasi ve Kapitalizm (Çev.O. Akınhay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. s.155-200 Ercan, Fuat (1996) Gelişme Yazını Açısından Modernizm, kapitalizm ve Azgelişmişlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi. Nagel, Joane (2000) “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik” (Çev. Aksu Bora), Vatan Millet Kadınlar (Der. A. G. Altınay) İstanbul: İletişim Yayınları. s.58-94 Spring, Joel (1997) Özgür Eğitim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
30
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
1
5
20
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU