Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I
1 Dersin Adı: GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I
2 Dersin Kodu: MBZ3103
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu YOK
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GONCA ERİM
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Öğr.Gör.Aysun YÜREKTEN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: goncae@uludag.edu.tr,
+90 224 29 42575
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü 16059 Görükle/Bursa TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders, Görsel Sanatlar dersi öğretmen adaylarına lisans öğretimi içerisinde bulanan alan ve mesleki formasyon derslerini birleştirerek ders öğretim yöntemlerini benimsemelerini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda sanat eğitimi ile ilgili eleştiri, estetik, sanat tarihi ve uygulama gibi dört konu alanını, uygun öğretim ve eğitim ortamında kazandırılmasını sağlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Görsel Sanatlar öğretimi I dersi, öğretmen adaylarına mesleğe atandıklarında metodolojik olarak derslerini nasıl yapacakları konusunda teorik bilgiler verme açısından önemlidir. Ayrıca hazırladıkları ünite planları ile mesleki gelişimlerine katkı sağlanmaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Sanat Eğitimi alanında uygulanan çağdaş öğretim yöntemlerini açıklayabilme;
2 Sanat ve sanat eğitimi ile ilgili bilimsel araştırmaları sunabilme;
3 Sanat eğitimi alanında çağdaş teknolojiyi kullanabilme;
4 Sanat Tarihi, estetik, eleştiri ve uygulama disiplinlerini açıklayabilme;
5 Öğrenci çalışmalarını ve sanat eserlerini öznel yöntemle eleştirebilme;
6 Estetik alanında sanatın evrensel yapısını açıklayabilme;
7 Sanatsal ürün oluşturmada kullanılan öğretim yöntemlerini açıklayabilme;
8 Farklı kültürlerin sanatını ve sanat eğitimini kendi kültüründekilerle karşılaştırabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Öğrencilere dersin amacı, içeriği ve hedef davranışlarıyla ilgili bilgilendirmenin yapılması. -Süreç dosyalarının düzenlenip hazırlanma biçimlerinin anlatılması. -Ünite1.1. Ortaöğretim Sanat Eğitimi Tarihi nedir? Ünitesine giriş. Ve Ön test uygulaması Etkinlik: : “Sanat eğitimi öğretim programında yaygın yaklaşım ve derin yaklaşım kavramlarını araştırıp yazınız.” Kaynak göstermeden yapılan alıntılar bilimsel hırsızlık (aşırma) demektir. Alıntılar “..” içinde yer almalı ve parantez içine ( Yazar soyadı, Adı., Kitabın Adı., Yayın evi, Yayın yeri, Yayın tarihi, sayfa no (s.): ) bilgileri yazılmalıdır. En fazla 3 sayfa olmalıdır. Sayfa sonunda yararlanılan kaynaklar soyadı alfabetik sırasına göre sayfa numarası belirtilmeden yazılmalıdır. (Örnek alıntılardaki gibi). İnternet kaynaklı bilgiler yazarı belirli güvenilir olmalı. Herhangi bir siteden alınmamalıdır.
2 Ünite1.1. Ortaöğretim Sanat Eğitimi Tarihi nedir? -Sanat eğitimi tarihinin tanıtılması, -Tarihsel süreç içinde kuram ve akımların açıklanması, -Sanat eğitimi ile ilgili kimi kavram yanılgılarının açıklanması ve tartışılması, bu kavramlarla ilgili bilgi sunulması. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi Etkinlik: Bir önceki haftada verilen araştırmaların tartışılması ve dönüt verilmesi.
3 Ünite1.2. Sanat ne içindir? Sanatın işlevleri nelerdir? Ön test uygulaması -Sanatın işlevlerinin tartışılması, kavramlarla ilgili bilgi sunulması. -Sanat ne içindir? Sorusu içinde çeşitli tanımların ve kuramların açıklanması ve tartışılması. Etkinlik: Öğrenciler “İlköğretimden günümüze sanat alanındaki gelişiminiz nasıl olmuştur? Çalışmalarınızda hangi sanat kuramını benimsiyorsunuz? Neden?” sorularını yanıtlayan bir yazı yazacaklardır. Yazının tamamı en fazla 2 sayfa olmalıdır
4 Ünite1.2.Sanat ne içindir? Sanatın işlevleri nelerdir? -Sanat bir şeyi özel kılmaktır, sanat bir dışavurumdur, sanat toplumsal bir eleştiridir, sanat bir dünya kurmaktır ve sanat sanat içindir kuramlarının açıklanması ve tartışılması. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi Etkinlik: Bir önceki haftada verilen araştırmaların tartışılması ve dönüt verilmesi.
5 "Ünite planı nasıl oluşturulur?" Sunum Yapılması. Öğrenciye Ünite Planı Akış Şeması, Ünite Planı kapak şeması ve Ünite planı ödevlerinin değerlendirme çizelgesi dağıtılır. Dönem Ödevi olarak bir Ünite planı hazırlamaları istenir. Hazırlamış oldukları Ünite planını değerlendirme formunu doldurarak öz değerlendirme yapmaları söylenir. Ödevler UKEY e PDF ve Word dosyası olarak yüklenecektir.
6 -Ünite1.3.Sanat eleştirisi nedir? Nasıl öğretilir? Ön test uygulaması -Sanat eleştirisinin ne olduğunun, niçin sanat eleştirisi yapmayı öğrenmemiz gerektiğinin, sanat eleştirmenlerinin ne yaptığının ve eleştirinin nasıl öğretileceğinin tartışılması ve anlatılması.
7 -Ünite1.3.Sanat eleştirisi nedir? Nasıl öğretilir? -Sanat eleştirisinin doğasının ve sürecinin öğretilmesi ve tartışılması. -Araştırıcı sanat eleştirisi yönteminin, evrelerinin ve sorgulama stratejilerinin öğretilmesi ve tartışılması. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi
8 Ünite1.4.Sanat tarihi nedir? Nasıl öğretilir? Ön test uygulaması -Sanat tarihinin tanımının yapılması, -Sanat tarihi araştırma yöntemlerinden bağlam içinde ve yapıt yoğun yaklaşımların tartışılması ve açıklanması.
9 -Ünite1.4.Sanat tarihi nedir? Nasıl öğretilir? -Sanat tarihsel anlayışın gelişim evrelerinin tartışılması ve anlatılması. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi
10 Ünite1.5.Estetik nedir? Nasıl Öğretilir? Ön test uygulaması - Estetikle ilgili anlam ve kapsamların tartışılması ve anlatılması - Güzellik kavramı tartışılması -Estetik, zanaat ve görsel sanatlarla ilgili diğer alanların güzellik kavramı ile ilişkilendirilmesi -Doğadaki güzellik ve sanattaki güzellik arasındaki farkların tartışılması.
11 -Ünite1.5.Estetik nedir? Nasıl Öğretilir? -Sanat dünyasında yer alanların kimler olduğunun anlatılması ve drama yöntemi ile örneklendirilmesi. -Biçimci, yansıtmacı, dışavurumcu, işlevsel gibi çeşitli estetik kuramları açıklanır ve örneklerle tartışılır. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi
12 -Ünite1.6.Uygulamalı çalışma nedir? Nasıl öğretilir? Ön test uygulaması -Uygulamalı çalışmaların ne olduğun açıklanması -Uygulamalı çalışmaların niçin öğretilmesi gerektiğinin tartışılması -Uygulamalı çalışmaların nasıl öğretilebileceğinin, çalışmaları nasıl sıralanması gerektiğinin tartışılması ve anlatılması.
13 Ünite1.6.Uygulamalı çalışma nedir? Nasıl öğretilir? -Uygulamalı çalışmaların sanat tarihi, sanat eleştirisi, estetik disiplinleri ile birleştirilebileceğinin tartışılması -Görsel Sanatlar eğitimi dersi için sanat odası (atölye) düzenlenmesi, araç gereçlerin depolanması, güvenlik önlemlerinin alınması gibi konuların ve eğitimde teknolojik olanakların açıklanması. -Son test uygulaması -Öntest ve sontestlerin değerlendirilmesi.
14 Dönem konularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi Verilen araştırma ödevlerinin düzen, disiplin ve sunum açısından gözden geçirilmesi. Öğrencilerin öz değerlendirmelerinin yapılması Verilen araştırma ödevlerinin düzen, disiplin ve sunum açısından gözden geçirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: ARTUT, Kazım., Sanat Eğitimi., Anı Yay. Ankara ., 2001
ALAKUŞ, Ali Osman., Levent Mercin., (Editörler)., Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi., Pegem Akademi Yay., Ankara., 2009.
BUYURGAN, Serap,, Ufuk Buyurgan., Sanat Eğitimi ve Öğretimi., Pegem Akademi Yay., Ankara., 2007.
ETİKE , Serap., Sanat Eğitimi Yazıları., İlke Kitap ve Yayınevi., Ankara., 1995.
FISCHNER – RATHUS, Lois., Understanding Art., 4. Edition., Prentis Hall, Inc., New Jersey., U.S.A., 1995.
KIRİŞOĞLU, Olcay T. (Prof.Dr.), Prof. Dr.Mary STOCKROCKİ, Ortaöğretim Sanat Öğretimi – YÖK – Dünya Bankası, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.,Ankara, 1997.
KIRİŞOĞLU, Olcay T., Sanat Kültür Yaratıcılık, Pegem Akademi Yay., Ankara., 2009.
KIRIŞOĞLU, Olcay., Sanatta Eğitim., Demircioğlu matb., Ankara., 1991.
KURUOĞLU, Nihal., Kaynaştırılmış Sanat Eğitimi Yönteminin İlköğretimde Uygulanması ve Sonuçları., Yüksek Lisans Tezi., Ankara Ün. Sosyal Bilimler Ens. , Ankara., 1997
ÖZSOY, Vedat., Görsel Sanatlar Eğitimi, Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri., Gündüz Eğitim ve Yay.., Ankara., 2003.
ÖZSOY, Vedat., Ali Osman Alakuş., Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri, Pegem Yay., Ankara., 2009.
ÖZSOY, Vedat. (Editör)., Yöntem ve Teknikleri ile Görsel sanatlar Eğitiminde Uygulamalar., GÖRSED Yay., Ankara., 2006.
RAGANS, Rosalind., Art Talk., Glencoe, McGraw – Hills., California., U.S.A., 1995.
SAN, İnci., Sanat Eğitimi Kuramları., Tan Kitap ve yayın, Ankara, 1983.
TÜRKDOĞAN, Galip., Sanat Eğitimi Yöntemleri., Kadıoğlu Matbaası., Ankara., 1984.
ÜNVER, Erdem., Sanat Eğitimi., Nobel Yay., Ankara., 2002
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Dönem içerisinde öğrenciye verilen ödevler %20, Vize sınavı %20 ve Final %60 olarak değerlendirme yapılmaktadır. Bağıl değerlendirme söz konusudur.
Açıklama Ödevler (Öğrenciye kontrol listesi olarak önceden verilmekte ve dönem bitmeden teslim alınmaktadır.) %20, Vize sınavı klasik yazılı olarak uygulanmaktadır%20, Final Çoktan seçme olarak uygulamaktadır %60 Bağıl değerlendirme söz konusudur.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 2 28
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,87
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 4 1 1 1 1 1 5 5 3 1 1 1 1 1 1
OK2 3 5 1 4 1 2 3 5 5 3 1 1 1 1 1 1
OK3 1 3 5 1 2 1 4 5 4 1 1 2 1 1 1 1
OK4 5 5 4 4 1 2 2 5 4 4 1 1 1 1 1 1
OK5 5 4 1 4 1 1 5 5 5 4 1 1 1 1 1 1
OK6 3 4 3 5 1 2 3 5 5 4 1 1 1 1 1 1
OK7 5 4 3 5 1 2 2 5 3 5 4 1 1 1 1 1
OK8 4 4 4 2 1 4 4 5 5 5 4 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr