Ders Öğretim Planı
Beden Sıvıları, Asit Baz Dengesi
1 |
Dersin Adı: |
Beden Sıvıları, Asit Baz Dengesi |
2 |
Dersin Kodu: |
VFZ6009 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Doktora |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
1 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
2 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
1 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. Cenk AYDIN |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
|
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı 16059 Nilüfer Bursa eposta: caydin@uludag.edu.tr tel:+90(224) 294-1274 |
18 |
Dersin Web Adresi: |
http://www.veteriner.uludag.edu.tr |
19 |
Dersin Amacı |
Beden sıvılarında asit-baz dengesi ile ilgili konuları tanımlamak ve karşılıklı tartışmak. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Beden sıvılarında asit-baz dengesi ile ilgili konuları ogrenir. |
21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
1 |
Beden Sıvılarının Dağılımını analiz edebilme;
|
2 |
Beden Sıvılarının Bileşimini listeleyebilme;
|
3 |
Beden Sıvılarında Tampon sitemlerini tanımlayabilme;
|
4 |
Kanın pH’sı ve asit baz dengesini açıklayabilme;
|
5 |
Kanda CO2 ve O2’in miktarını ve taşınmasını açıklayabilme;
|
6 |
Dokularda gaz alışverişini açıklayabilme;
|
7 |
Asit baz dengesinin böbrekler tarafından kontrolünü tanımlayabilme;
|
8 |
Asidozis ve Alkalozisi açıklayabilme;
|
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Asitler ve Bazlar: Tanımlar ve Anlamları |
|
2 |
Beden sıvılarında Tampon maddeler
Hidrojen iyon yoğunluğundaki aşırı değişimleri önleme
akciğerler ve böbrekler.
|
|
3 |
Tampon sistemler bikarbonat, fosfat,Protein tampon sistemi. |
|
4 |
Kanda Hidrojen iyon yoğunluğu |
|
5 |
Kanın pH’sı ve asit baz dengesi |
|
6 |
Kanda CO2 miktarı ve basıncı |
|
7 |
Dokularda gaz alış-verişi |
|
8 |
Kanda CO2 ve O2’in taşınması |
|
9 |
Asidozis türleri, nedenleri |
|
10 |
Alkolozis tirleri, nedenleri |
|
11 |
Asit-baz dengesinde solunumsal düzenleme. |
|
12 |
Asit baz dengesinin böbrekler tarafından kontrolü. Böbrek tubullerinden hidrojen iyonlarının salgılanması ve bikarbonat iyonlarının geri emilimi |
|
13 |
Asidozun ve Alkolozun böbeklerle düzenlenmesi |
|
14 |
Karışık tip asit-baz dengesizliği, ve oluşum nedenleri.
Beden sıvılarında asit-baz dengesinin klinik olarak değerlendirilmesi.
|
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1- THARP G.D, WOODMAN, D.A. Experiments in Physiology, Prentice Hall, NJ, 2002. 2- MARIEB, EN. Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual, Pearson, Benjamin Cummings, 2006. 3- CUNNINGHAM JG. Textbook of Veterinary Physiology, Elsevier, USA, 2002. 4- NOYAN, A. Yaşamda ve Hekimlikte Fizyoloji, Meteksan Ankara, 2005 |
24 |
Değerlendirme |
|
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
25 |
Yıl sonu Sınavı |
1 |
75 |
Toplam |
3 |
100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
25 |
Finalin BAşarıya Oranı |
75 |
Toplam |
100 |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Klasik yazılı sınav uygulanacaktır. |
Açıklama |
Klasik yazılı sınav uygulanacaktır. |
25 |
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi [Saat] |
Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler |
14 |
1 |
14 |
Uygulamalı Dersler |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Ödevler |
2 |
1 |
2 |
Projeler |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışmaları |
0 |
0 |
0 |
Arasınavlar |
0 |
0 |
0 |
Diğer |
2 |
10 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavları |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
60 |
Toplam İş Yükü / 30 saat |
|
|
2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
2 |
26 |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU |
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
PY9
|
PY10
|
PY11
|
PY12
|
OK1
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
OK2
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
OK3
|
5
|
5
|
3
|
3
|
4
|
4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
OK4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
OK5
|
5
|
5
|
3
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
OK6
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
OK7
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
OK8
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
5
|
4
|
4
|
5
|
5
|
5
|
5
|
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları |
PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: |
1 Çok Düşük |
2 Düşük |
3 Orta |
4 Yüksek |
5 Çok Yüksek |