Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
Beden Sıvıları, Asit Baz Dengesi
1 Dersin Adı: Beden Sıvıları, Asit Baz Dengesi
2 Dersin Kodu: VFZ6009
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Cenk AYDIN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi
Veteriner Fakültesi
Fizyoloji Anabilim Dalı
16059 Nilüfer Bursa
eposta: caydin@uludag.edu.tr
tel:+90(224) 294-1274
18 Dersin Web Adresi: http://www.veteriner.uludag.edu.tr
19 Dersin Amacı Beden sıvılarında asit-baz dengesi ile ilgili konuları tanımlamak ve karşılıklı tartışmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Beden sıvılarında asit-baz dengesi ile ilgili konuları ogrenir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Beden Sıvılarının Dağılımını analiz edebilme;
2 Beden Sıvılarının Bileşimini listeleyebilme;
3 Beden Sıvılarında Tampon sitemlerini tanımlayabilme;
4 Kanın pH’sı ve asit baz dengesini açıklayabilme;
5 Kanda CO2 ve O2’in miktarını ve taşınmasını açıklayabilme;
6 Dokularda gaz alışverişini açıklayabilme;
7 Asit baz dengesinin böbrekler tarafından kontrolünü tanımlayabilme;
8 Asidozis ve Alkalozisi açıklayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Asitler ve Bazlar: Tanımlar ve Anlamları
2 Beden sıvılarında Tampon maddeler Hidrojen iyon yoğunluğundaki aşırı değişimleri önleme akciğerler ve böbrekler.
3 Tampon sistemler bikarbonat, fosfat,Protein tampon sistemi.
4 Kanda Hidrojen iyon yoğunluğu
5 Kanın pH’sı ve asit baz dengesi
6 Kanda CO2 miktarı ve basıncı
7 Dokularda gaz alış-verişi
8 Kanda CO2 ve O2’in taşınması
9 Asidozis türleri, nedenleri
10 Alkolozis tirleri, nedenleri
11 Asit-baz dengesinde solunumsal düzenleme.
12 Asit baz dengesinin böbrekler tarafından kontrolü. Böbrek tubullerinden hidrojen iyonlarının salgılanması ve bikarbonat iyonlarının geri emilimi
13 Asidozun ve Alkolozun böbeklerle düzenlenmesi
14 Karışık tip asit-baz dengesizliği, ve oluşum nedenleri. Beden sıvılarında asit-baz dengesinin klinik olarak değerlendirilmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1- THARP G.D, WOODMAN, D.A. Experiments in Physiology, Prentice Hall, NJ, 2002.
2- MARIEB, EN. Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual, Pearson, Benjamin Cummings, 2006.
3- CUNNINGHAM JG. Textbook of Veterinary Physiology, Elsevier, USA, 2002.
4- NOYAN, A. Yaşamda ve Hekimlikte Fizyoloji, Meteksan Ankara, 2005
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 25
Yıl sonu Sınavı 1 75
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 25
Finalin BAşarıya Oranı 75
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik yazılı sınav uygulanacaktır.
Açıklama Klasik yazılı sınav uygulanacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 1 2
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 2 10 20
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 5 4 4 4 4 5 5 4 4 4 4
OK2 5 5 4 4 4 5 5 5 5 5 5 5
OK3 5 5 3 3 4 4 5 5 4 4 4 4
OK4 5 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
OK5 5 5 3 3 4 4 4 4 4 4 4 4
OK6 5 5 4 4 4 4 5 5 4 4 4 4
OK7 5 5 4 4 4 5 5 5 5 5 5 5
OK8 5 5 4 4 4 5 4 4 5 5 5 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr