Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ORTAÇAĞDA TARİH ve TARİHÇİLER
1 Dersin Adı: ORTAÇAĞDA TARİH ve TARİHÇİLER
2 Dersin Kodu: TRH2075
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ÖZNUR ÖZDEMİR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Hasan Basri ÖCALAN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Öznur Özdemir
oznurozdemir@uludag.edu.tr
Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Tarih Bölümü
16059
Nilüfer/BURSA
18 Dersin Web Adresi: https://uludag.edu.tr/tr/tarih
19 Dersin Amacı Ortaçağda tarih yazımı ve buna öncülük eden ilk tarihçileri öğrenmek, batı ve doğu ekseninde tarih yazımının karşılaştırmalı analizini yapmak, tarihçilik mesleğinin ortaçağ boyunca nasıl aşamalardan geçtiğine dair bilgi sahibi olmak amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öncelikle “Tarih nedir?” sorusundan hareketle ortaçağda nasıl bir tarih anlayışı olduğu incelenecektir. Bu temel yaklaşımın ardından hafta hafta söz konusu dönemde ortaya konulan eserler ve tarih yazımı, tarihçilerin misyonu gibi hususlar güncel tartışma konuları ile ele alınacak ve kritik edilecektir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci “Ortaçağda neden tarih yazımı gerekliydi? Tarihçiler nasıl bir amaçla eserlerini ortaya koydular?” soruları çerçevesinde görüş geliştirebilir;
2 Öğrenci Avrupa’da ve İslam coğrafyasında ortaya konulan eserlerin tarihçilik yönünden mukayesesini yapabilir;
3 Öğrenci ortaçağ tarihçilerinin isimleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur;
4 Öğrenci tarih yazımında tarihçileri etkileyen faktörleri değerlendirir ve bu faktörler üzerine görüş geliştirebilir;
5 Öğrenci ortaçağda tarih yazımı üzerine ortaya konulan tartışma konularını ve modern dönem tarihçilerinin teorilerini öğrenir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tarih nedir? Ortaçağda tarihçilik nasıl gelişmiştir?
2 Ortaçağda hakim güçler ve tarihleri
3 İslam Tarihçileri I: İbn İshak, Vakıdi, Mesudi
4 İslam Tarihçileri II: Belazüri, Taberi, Yakubi
5 Ortaçağ Türk tarihinin kaynakları
6 İbn-i Haldun ve tarih anlayışı
7 İbn Battuta ve tarihe katkısı
8 Avrupa’da tarih anlayışı
9 Avrupa'da tarihçilik
10 Kilise ve tarih
11 Marco Polo ve tarihe katkısı
12 Notker the Stammerer ve Avrupa kralları tarihi
13 Gesta Francorum ve Haçlı tarihi
14 Geoffrey of Monmouth ve İngiltere kralları tarihi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: - Carr, Edward Hallett, çev. Misket Gizem Gürtürk. Tarih nedir?. İletişim yayınları, 1996.
- Christian, R. U. B. Y. "Tarih Nedir?." BELLETEN 55.213: 579-588.
- Arnold, John H. What is medieval history?. John Wiley & Sons, 2020.
- El-Belazuri, Ahmed B. Yahya, and Mustafa Fayda. Fütuhu'l-büldan. Siyer Yayınları, 2013.
- Öz, Şaban. İlk siyer kaynakları ve müellifleri. Islâm Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı, 2008.
- Haldun, İbn. Mukaddime,çev. Süleyman Uludağ. Dergâh Yayınları, 1982.
- Batuta, İbn, and A. Sait Aykut. İbn Battuta Seyahatnamesi. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2004.
- Davis, Ralph Henry Carless. Ortaçağ Avrupa Tarihi, çev. Rümeysa Şişman. Dergah Yayınları 2020.
- Pirenne, Henri, Ortaçağ Avrupası'nın Ekonomik ve Sosyal Tarihi, çev. Uygur Kocabaşoğlu, İletişim Yayınları, 2009.
- Polo, Marco, Seyahatname, çev. Leyla Tonguç Basmacı, Alfa Yayınları 2019.
- Eco, Umberto, Ortaçağ-barbarlar, Hristiyanlar, Müslümanlar, Alfa Basım Yayın, 2014.
- Einhard and Notker the Stammerer, Two Lives of Charlemagne, trans. L. Thorpe, Penguin Classics,1969.
- Geoffrey of Monmouth, The History of the Kings of Britain, trans. L.Thorpe, Penguin Classics,1966.
- Gesta Francorum et aliorum Hierosolimitanorum, The Deeds of the Franks and the Other Pilgrims to Jerusalem, ed. and trans. R. M. T. Hill, 1962.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı Sınav
Açıklama Klasik yazılı sınav
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 4 40
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 2 10 20
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 30 1 30
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 176
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,87
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2
OK2 3 0 0 0 0 2 3 0 0 0 0 0
OK3 5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
OK4 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK5 1 1 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr