metuy76@uludag.edu.tr 0224 294 22 47 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Anabilim Dalı 16059 Görükle/BURSA/TÜRKİYE
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Söylem Çözümlemesi alanındaki temel kavramları tanıtmak ve Söylem Çözümlemesi alanının dil öğretimi ile olan ilişkisi konusunda farkındalık oluşturmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu derste İngilizce öğretmeni adaylarının dil becerileri ve öğretmenlik uygulamalarında farklı söylem türlerinde gerçek dil kullanımını inceleyerek metinlerde tutarlılık ve uyumluluğu analiz edebilmeleri; metinde uyumluluk ve tutarlılığın dil öğretimindeki yerini irdeleyerek katkısını tartışabilmeleri;
söylem çözümlemesi ve dil öğretimi arasındaki bağlantıyı açıklayabilmeleri için anlatım, soru cevap, tartışma farklı söylem türleri üzerinde çözümleme ve bunların dil öğretiminde nasıl kullanılabileceğine dair uygulama etkinlikleri yöntemleri kullanılmaktadır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Söylem Çözümlemesinin temel ilkelerini kavrayabilmek.;
2
Metinler üzerindeki farklı söylem özelliklerinin etkisini gözlemleyebilmek.;
3
Metinlerdeki söylem özelliklerini çözümleme konusunda alıştırmalar yapabilmek.;
4
Söylem özelliklerinin ikinci/yabancı dil öğrenimi ve öğretimi ile olan ilişkisinin farkına varabilmek.;
5
Söylem özelliklerini göz önünde bulundurarak ders planları hazırlayabilmek.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin ve İçeriğinin Tanıtımı
2
1. Söylem Çözümlemesi nedir?
2. Temel Kavramlar
3
Söylem Çözümlemesi ve Dil Öğretimi ile olan ilişkisi
4
Söylem Çözümlemesi ve Dilbilgisi (1)
Dilbilgisel Bütünlük ve Metinsellik
-Referans (Kastetme)
Metinlerde referans analizi uygulaması
5
Söylem Çözümlemesi ve Dilbilgisi (2)
Dilbilgisel Bütünlük ve Metinsellik
-Eksilti ve Yerine Koyma
Metinlerde eksilti ve yerine koyma analizi uygulaması
6
Söylem Çözümlemesi ve Dilbilgisi (3)
Dilbilgisel Bütünlük ve Metinsellik
-Bağlaçlar
Metinlerde bağlaç analizi uygulaması
7
Söylem Çözümlemesi ve Dilbilgisi (4)
Theme ve Rheme
Metinlerde cümle analizi uygulaması
8
Söylem Çözümlemesi Kapsamında Dilbilgisi Öğretimi ile ilgili Ders Planı Önerileri ve Örnekleri Üzerine Tartışma
Ders planı uygulamaları
9
Söylem Çözümlemesi ve Kelime Bilgisi (1)
Sözcüksel Bütünlük
-Yineleme
Metinlerde yineleme analizi uygulaması
10
Söylem Çözümlemesi ve Kelime Bilgisi (2)
Sözcüksel Bütünlük
-Konuşmada Sözcükler
-Anlık Anlam İlişkileri
Metinlerde anlık anlam ilişkisi çözümleme uygulaması
11
Söylem Çözümlemesi ve Kelime Bilgisi (3)
-Sözcükler ve Metin Türleri
Metin türü analizi uygulaması
12
Söylem Çözümlemesi ve Kelime Bilgisi (4)
-Kiplik
Metinlerdeki kiplik ifadelerinin analizi uygulaması
13
Söylem Çözümlemesi Kapsamında Kelime Öğretimi ile ilgili Ders Planı Önerileri ve Örnekleri Üzerine Tartışma
Ders planı uygulamaları
14
Konu Tekrarı ve Genel Değerlendirmeler
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
McCarthy, M. (1991). Discourse analysis for language teachers. Cambridge: CUP. Cook (1991). What is discourse? (Ch.1)
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
3
40
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
4
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Süreç odaklı uygulamalar, sözlü sunumlar, ödevler ve yazılı sınavlar
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
56
0,75
42
Ödevler
3
13,3
39,9
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
121,9
Toplam İş Yükü / 30 saat
4,06
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU