1 | Dersin Adı: | COĞRAFYA’DA ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | COG4015 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ YİĞİT |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | Doç. Dr. Ali Yiğit |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Coğrafyanın araştırma yöntemleri hakkındaki temel bilgileri, araştırma yöntem ve tekniklerini öğretmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Coğrafya alanında yapılan bilimsel araştırmalarda konu seçimi, kuramsal çerçeve, literatür tarama, araştırmanın tasarımı hakkında temel bilgi ve tekniklerin verilmesi |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bilim, araştırma, coğrafi araştırma | |
2 | Coğrafi düşüncenin gelişimi ve paradigmalar | |
3 | Coğrafyada araştırmaların kuramsal çerçevesi ve düşünsel yaklaşımları | |
4 | Coğrafyada araştırma konusunun belirlenmesi ve planlanma | |
5 | Coğrafi araştırmalarda literatür tarama ve değerlendirme | |
6 | Coğrafyada bir araştırmanın tasarlanması | |
7 | Coğrafyada değişkenlerin ölçüm düzeyinin önemi | |
8 | Nicel araştırmada analiz birimi, ölçme, değişken ve mekânsal ölçek | |
9 | Nicel araştırmalarda veri toplama teknikleri: istatistikler, anket, gözlem ve belge inceleme, görüşme/mülakat | |
10 | Mekânsal istatistik teknikleri | |
11 | Harita yapma, uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri | |
12 | Coğrafyada nicel verilerin toplanması ve analizi | |
13 | Coğrafi araştırmanın raporlanması ve akademik yazım kuralları | |
14 | Coğrafi araştırmaların geleceği, örnek araştırmalar |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Adapazarı. Arı, Y ve Kaya, İ. (Ed.), (2014). Coğrafya Araştırma Yöntemleri. Coğrafyacılar Derneği Yayınları, Balıkesir. Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Sentez Yayıncılık. Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncı Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 14. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara. Clifford, N.J., Valentine, G. (Eds), (2008) Key methods in geography, London: Sage. Erkuş, A. (2012). Bilimsel Araştırma Süreci, Seçkin Yayıncılık. Gomez, B., Jones III, P.J. (Eds), (2010) Research methods in geography, West Sussex: Wiley. İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayınları. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi. Kuş, E. (2009) Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri, Anı Yayıncılık, Ankara. Montello, Daniel R; Paul C. Sutton, (2006), An Introduction to Scientific Research Methods in Geography, Sage, Thousand Oaks. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, Cilt 1, Çev. Sedef Özge, Yayınodası Yayınları, İstanbul. ÖZGÜÇ, N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst. Punch, K. F. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Çev. Dursun Bayrak, H. Bader Arslan ve Zeynep Akyüz, Siyasal Kitabevi, Ankara. TÜMERTEKİN, E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst. Üniv. Ed. Fak. Yay. No: 3603 İst. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 7. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara. A.KURTER, Y.HOŞGÖREN, Jeomorfoloji Tatbikatı, İÜ. Edb.Fak,Yay.1944, İst.1983 ÖZGÜÇ N., Beşeri Coğrafya'da Veri Toplama ve Değer. Yöntemleri, İ.Ü. Edb.Fak. Yay.No:2511, 1984, İstanbul GÜNGÖRDÜ E., Coğrafya'da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay., 1993 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Anlatım, Soru-cevap, Örnek olay, Tartışma, grup çalışması | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |