1 | Course Title: | RESEARCH METHODS IN GEOGRAPHY |
2 | Course Code: | COG4015 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 4 |
6 | Semester: | 7 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 5 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. ALİ YİĞİT |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: | Doç. Dr. Ali Yiğit |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To teach the basic information about the research methods of geography, research methods and techniques. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | Giving basic information and techniques about subject selection, theoretical framework, literature review, research design in scientific research in the field of geography |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Science, research, geographical research | |
2 | Development of geographic thought and paradigms | |
3 | Theoretical framework and intellectual approaches of research in geography | |
4 | Determination and planning of the research topic in geography | |
5 | Literature review and evaluation in geographical research | |
6 | Designing a study in geography | |
7 | Importance of measurement level of variables in geography | |
8 | Unit of analysis, measurement, variable and spatial scale in quantitative research | |
9 | Data collection techniques in quantitative research: statistics, survey, observation and document review, interview/interview | |
10 | Spatial statistical techniques | |
11 | Map making, remote sensing and geographic information systems | |
12 | Collection and analysis of quantitative data on geography | |
13 | Reporting of geographical research and academic writing rules | |
14 | Future of geographic research, case studies |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Adapazarı. Arı, Y ve Kaya, İ. (Ed.), (2014). Coğrafya Araştırma Yöntemleri. Coğrafyacılar Derneği Yayınları, Balıkesir. Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Sentez Yayıncılık. Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncı Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 14. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara. Clifford, N.J., Valentine, G. (Eds), (2008) Key methods in geography, London: Sage. Erkuş, A. (2012). Bilimsel Araştırma Süreci, Seçkin Yayıncılık. Gomez, B., Jones III, P.J. (Eds), (2010) Research methods in geography, West Sussex: Wiley. İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayınları. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi. Kuş, E. (2009) Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri, Anı Yayıncılık, Ankara. Montello, Daniel R; Paul C. Sutton, (2006), An Introduction to Scientific Research Methods in Geography, Sage, Thousand Oaks. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, Cilt 1, Çev. Sedef Özge, Yayınodası Yayınları, İstanbul. ÖZGÜÇ, N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst. Punch, K. F. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Çev. Dursun Bayrak, H. Bader Arslan ve Zeynep Akyüz, Siyasal Kitabevi, Ankara. TÜMERTEKİN, E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst. Üniv. Ed. Fak. Yay. No: 3603 İst. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 7. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara. A.KURTER, Y.HOŞGÖREN, Jeomorfoloji Tatbikatı, İÜ. Edb.Fak,Yay.1944, İst.1983 ÖZGÜÇ N., Beşeri Coğrafya'da Veri Toplama ve Değer. Yöntemleri, İ.Ü. Edb.Fak. Yay.No:2511, 1984, İstanbul GÜNGÖRDÜ E., Coğrafya'da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay., 1993 |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 20 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 20 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 3 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Lecture, Question and answer, Case study, Discussion, group work | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 14 | 6 | 84 |
Homeworks, Performances | 1 | 30 | 30 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 1 | 1 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 1 | 1 |
Total WorkLoad | 145 | ||
Total workload/ 30 hr | 4,8 | ||
ECTS Credit of the Course | 5 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |