Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KURAN OKUMA ve TECVİD III (TİLÂVETÜ'L-KUR'ANİ'L-KERÎM ve TECVÎDÜHÛ III)
1 Dersin Adı: KURAN OKUMA ve TECVİD III (TİLÂVETÜ'L-KUR'ANİ'L-KERÎM ve TECVÎDÜHÛ III)
2 Dersin Kodu: İLA2001
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Arapça
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MUSTAFA DOĞAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Efe
Dr. Öğr. Üyesi Selahattin Öz
Dr. Öğr. Üyesi Abdülhalim Başal
Öğr.Gör. Dr. Şemsettin Çoban
Öğr. Gör. Mahmut Şevket Öztürk
Öğr. Gör. Osman Yavuz
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
mstdogan@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60122
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Sahih Kur'an Okuyuşu ve Tecvid Uygulamaları: Kur’an dersinin temel amaçlarından biri, öğrencilere Kur’an-ı Kerim'i doğru ve güzel bir şekilde okuma becerisi kazandırmaktır. Bu doğrultuda, dersin önemli bir bölümünü tecvid ilmi oluşturur. Tecvid, Kur’an harflerinin mahreçlerine (çıktıkları yerlere) ve sıfatlarına (özelliklerine) riayet ederek, her harfe hakkını vererek okuma sanatıdır. Bu ders sayesinde öğrenciler, sahih bir Kur'an okuyuşu için vazgeçilmez olan tecvid kaidelerini teorik olarak tanıyacak ve pratik uygulamalarla bu kaideleri tatbik etme becerisi kazanacaklardır. Kur'an Metnini Okuma ve Ezberleme Yetkinliği: Tecvid kurallarının öğrenilmesi ve uygulanması, öğrencilerin Kur'an-ı Kerim metnini doğru ve akıcı bir şekilde yüzünden okuyabilmelerinin temelini oluşturur. Aynı zamanda, bu kazanımlar öğrencilerin ezber yaparken metnin doğru telaffuzunu ve anlam bütünlüğünü korumalarına yardımcı olur. Ders, öğrencilerin hem yüzünden okuma hem de ezber yapma süreçlerinde kendilerine güvenmelerini ve bu konuda yetkinleşmelerini hedefler. Bu sayede öğrenciler, Kur'an'ın lafzını olduğu gibi muhafaza etme ve gelecek nesillere aktarma sorumluluğunu daha bilinçli bir şekilde üstlenirler.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu dersin sunduğu imkanlar sayesinde öğrenciler ve araştırmacılar, Kur'an-ı Kerim'i sahih ve doğru bir şekilde okuma yeterliliği kazanarak, din hizmetleri ve ilahiyat alanında donanımlı bir mesleki birikime sahip olurlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kur'an-ı Kerim elif-bâ'sını aslî haliyle okuyabilme;
2 Kur'an-ı Kerim harflerinin mahreçlerini tanıma;
3 Kur'an-ı Kerim harflerinin sıfatlarını/özelliklerini tanıma;
4 Kur'an-ı Kerim harflerini sahih bir şekilde telaffuz edebilme;
5 Harflerin telaffuzunda oluşabilecek muhtemel hataları tespit edebilme;
6 Kur'an-ı Kerim'i 1-15. cüzlerini ta'lim usûlüyle sahih bir şekilde okuyabilme;
7 Yâsin, Beled, Şems ve Leyl sûreler'ini usûlüne uygun ezbere okuyabilme;
8 Kur'an-ı Kerim öğrenme, öğretme ve okumanın gerekliliğini kavrayabilme;
9 Yüzüne ve ezber okunan sure ve cüzlerin temel düzeyde mealini kavrayabilme;
10 Yüzünden ve ezberden okuduğu ayetler ve teorik konular vasıtasıyla temel düzeyde bir Kur’an-ı Kerim kültürüne sahip olma;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tecvid (Okuma Kaidelerinin) özetinin anlatılması
2 7. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 1. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
3 Kur'an-ı Kerim okuma usûllerini (tahkik-tedvir-hadr) anlatma ve uygulama
4 Mushaf'tan 7. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 2. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
5 İstiaze ve Besmele vecihlerini anlatma ve uygulama
6 7. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 3. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
7 8. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 4. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
8 8. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 5. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
9 8. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin 6. sayfasının okunması ve ezberlenmesi
10 9. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Beled suresinin okunması ve ezberlenmesi
11 9. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Beled suresinin okunması ve ezberlenmesi
12 9. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Yasin suresinin Şems okunması ve ezberlenmesi
13 9. cüzün ilgili sayfalarını okuma çalışması, Leyl suresinin okunması ve ezberlenmesi
14 10. cüzün ilgili sayfalarının okunması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Abdurrahman Çetin, Kuran Okuma Esasları,
İsmail Karaçam, Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri,
Ramazan Pakdil, Talim, Tecvid ve Kıraat,
Mustafa Atilla Akdemir, Tecvid-i Mâhir,
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 6 36
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 67
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 4 3 2 2 4 2 1 1 4 4 5
OK2 5 2 4 4 2 2 4 1 2 4 1 5
OK3 5 2 4 4 2 2 4 1 2 3 1 4
OK4 5 4 4 3 1 5 3 1 2 3 1 4
OK5 5 3 3 3 0 0 2 0 3 4 3 5
OK6 5 5 3 3 2 2 4 2 3 5 3 5
OK7 5 4 5 5 3 0 1 2 3 5 1 5
OK8 5 5 5 2 3 1 2 2 1 5 1 5
OK9 5 4 4 3 4 5 4 5 5 5 4 5
OK10 5 4 4 4 4 4 4 5 5 5 3 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr