1 | Dersin Adı: | ÇAĞDAŞ TÜRK DÜŞÜNCESİ VE MODERNLEŞMESİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA3387 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Ahmet DAĞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç. Dr. Ahmet DAĞ 05063645862 |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. KASIM KÜÇÜKALP kasimkucukalp@uludag.edu.tr 0 505 732 29 06 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Çağdaş Türk Düşüncesinin ve modernleşmesinin konu, yöntem, problemlerini ve düşünürleri tanımak… |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Çağdaş Türk Düşüncesinin temel karakteristiklerini anlamak |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | 19. Yüzyıl Türk Modernleşmesinin Özelliği | |
2 | 19. Yüzyılda Üç Düzenleme (Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet) | |
3 | 19. Yüzyılda Üç Düzenleme (Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet) | |
4 | Meşrutiyet Dönemi Gelenek-Modernlik Bağlamında Fikir Akımları (Batıcılık, Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük) | |
5 | Meşrutiyet Dönemi Akımları (Batıcılık, Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük) | |
6 | Meşrutiyet Dönemi Akımları (Batıcılık, Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük) | |
7 | 19. Yüzyıl Türk Düşüncesinde Felsefi Akımlar (Pozitivizm, İdealizm, Spiritüalizm, Materyalizm) | |
8 | Meşrutiyet Dönemi Düşünürleri (M. Sadık Rıfat Paşa-M. Reşit Paşa) | |
9 | Meşrutiyet Dönemi Düşünürleri (Abdullah Cevdet-Baha Tevfik-Celal Nuri) | |
10 | Meşrutiyet Dönemi Düşünürleri (Filibeli Ahmet Hilmi-Said Halim Paşa) | |
11 | Meşrutiyet’ten Cumhuriyete Geçiş Düşünürleri (Ziya Gökalp-Yusuf Akçura) | |
12 | Cumhuriyet Dönemi Sosyalist Düşünürler (Hikmet Kıvılcımlı, Kemal Tahir İdris Küçükömer) | |
13 | Cumhuriyet Dönemi Muhafazakar Düşünürler (Nurettin Topçu, Erol Güngör, C. Meriç, İ. Özel). | |
14 | 2000 Sonrası (21. Yüzyıl) Türk Düşüncesinin Geleceği |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Gökalp, Ziya. Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, İstanbul: Ötüken Yayınları. 2. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013 3. M. Gültekingil, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, ed. Bora, İletişim Yayınları, İstanbul 2005. 4. Meriç, Cemil, Bu Ülke, İstanbul: İletişim Yayınları, 2017. 5. Meriç, Cemil, Mağaradakiler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2016. 6. Said Halim Paşa, Buhranlarımız, İstanbul: İz Yayıncılık, 2010. 7. Erol Güngör İslam’ın Bugünkü Meseleleri, İstanbul: Ötüken Yayınları, 2009. 8. Filibeli Ahmet Hilmi Eserleri, Büyüyen Ay Yayınları 9. Edisyon, Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Düşüncesinde Arayışlar İstanbul: Rağbet Yayınları, 1999. 10. Yusuf Akçura, Üç tarzı Siyaset, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2010. 11. Hikmet Kıvılcımlı, Fetih ve Medeniyet, İstanbul: Derleniş Yayınları, 2012. 12. Nurettin Topçu, Yarınki Türkiye, İstanbul: Dergah Yayınları, 2016. 13. Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, İstanbul: Dergah Yayınları, 2016. 14. Küçükömer, İdris Küçükömer, Batılılaşma: Düzenin Yabancılaşması, İstanbul: Profil Yayınları, 2014. 15. Kemal Tahir Notlar, İstanbul: İthaki Yayınları. 2011. 16. Abdullah Cevdet, Fünun ve Felsefe, Konya: Çizgi Kitabevi, 2009. 17. Baha Tevfik, Bilim ve Edebiyatta Yenileşme, Konya: Çizgi Kitabevi, 2010. 18. Çubukçu. Öner, Cumhuriyet Dönemi Türk Düşüncesi, Ankara: Bibliyotek, 2018. 19. Mardin, Şerif. Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Öğrenciler yıl içinde yapılan ara sınav ve final sınavıyla değerlendirilecektir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 12 | 168 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 240 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |