1 | Dersin Adı: | ESKİ TÜRKÇE I |
2 | Dersin Kodu: | TDE2027 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
calyilmaz@uludag.edu.tr 0224 294 18 85 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, E-143 Nolu Oda, Nilüfer /Bursa P .K.: 16059 |
18 | Dersin Web Adresi: | E- Posta: calyilmaz@uludag.edu.tr |
19 | Dersin Amacı | Türkçenin yazıyla saptanan ilk dönemi olan Eski Türkçe Dönemi ve bu dönemde kullanılan alfabeleri, metinleri ve dil özellikleriyle tanımak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türkçenin yazıyla saptanan ilk dönemi olan Eski Türkçe Dönemi ve bu dönemde kullanılan alfabeleri, metinleri ve dil özellikleriyle tanıyabilmek. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Türkçenin Tarihî Devreleri ve Eski Türkçe Dönemi | |
2 | Türklerde yazının tarihi; yazının kökeni, oluşumu ve imla sistemi | |
3 | Yazıldıkları dönemler, diller ve üzerlerine yazıldıkları objeler bakımından Eski Türk Yazıtları | |
4 | (Kök)türkler, (Kök)türk Alfabesi ve (Kök)türk Alfabesi ile yazılmış yazıtlar ve bu yazıtların temel özellikleri | |
5 | (Kök)türk Alfabesi ile yazılmış metinlerin okunmasına dair uygulamalar | |
6 | Orhun Yazıtları ve bu yazıtların Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemi | |
7 | Orhun Yazıtları’na ait metinlerin ses ve şekil bilgisi özellikleri | |
8 | Orhun Yazıtları’na ait metinlerin söz varlığı ve söz dizimi özellikleri | |
9 | Yenisey Yazıtları ve Dağlık Altay Yazıtları; bu yazıtların Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemi | |
10 | Yenisey Yazıtları’na ve dağlık Altay Yazıtları’na ait metinlerin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri | |
11 | Talas Yazıtları ve bu yazıtların Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemi | |
12 | Talas Yazıtları’na ait metinlerin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri | |
13 | Çin’deki Türk Yazıtları ve bu yazıtların Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemi | |
14 | Kâğıda yazılı Eski Türk Yazıtları ve bu yazıtların dil, üslup ve içerik özellikleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara. Alyılmaz, C. (2007). (Kök)türk Harfli Yazıtların İzinde. Ankara:. Alyılmaz, C. (1985, 1988). Eski Türkçenin Lügati. Erzurum. Alyılmaz, C. (1994). Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum. Alyılmaz, C. (2002). The Orkhun Inscriptions, The Turks, V. I, Ankara, 881-887. Alyılmaz, C. (2003). Epigrafik Belgelemeler ve Yüzey Araştırmaları / Epigraphic Documantation and Surface Researches, Moğolistandaki Türk Anıtları Projesi 2001 Yılı Çalışmaları / Work for the Project Turkish Monuments in Mongolia in Year 2001, Ankara, 329-379. Alyılmaz, C. (2006). Yazıt, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 267-68. Alyılmaz, C. (2006). Yenisey Yazıtları, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 278-279. Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara. Alyılmaz, C. (2016). “Gobu”stan’ın Gizemi (“Kıpçaklar”a Giden Yol). Ankara. Alyılmaz, C. (2016). Yazıt Bilimci Kimdir? Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 42, 117-126. Amanjolov, Altay S. (2003). İstoriya i Teoriya Drevnetyurkskogo Pis’ma, Almatı. Aydın, E. (2010). Türk Runik Bibliyografyası. İstanbul. Battulga, Ts. (2005). Mongolın Runi Biçgiyn Baga Dursgaluud Tergüün Devter. Ulaanbaatar. Bayçarov, S. Y. (1996). Avrupa’nın Eski Türk Runik Abideleri, Ankara, çev. Muvaffak DURANLI. Bazılhan, N. (2005), Kazakstan Tarihı Turalı Turki Derektemeleri, II, Almaata. Ercilasun, A. B. (2002). Türk Uygarlığının Oluşmasında ve Gelişmesinde Yazı Dilinin Rolü, Orkun, 58, İstanbul, 17-19. Gülensoy, T. (1989). Orhun’dan Anadolu’ya Türk Damgaları. İstanbul. Jean, G. (2004). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul, çev. N. Başar. Kormuşin, İ. V., (1997), Tyurkskie Yeniseyskie Epitafii Tekstı i İssledovaniya. Moskova Malay, H. (1987). Epigrafi (Yazıtbilimi). İzmir Mert, O. (2009). Ötüken Uygur dönemi Yazıtlarından Tes - Tariat - Şine Us. Ankara. Mert, O. (2015). Köli Çor Yazıtı ve Anıt Mezar Kompleksi. Erzurum. Okun, H. N. (2004). Eski Türk Yazıtları. Ankara Sertkaya, O. F., Alyılmaz, C. ve Battulga, Ts. (2001). Moğolistan’daki Türk Anıtları Projesi Albümü. Ankara. Tekin, T. (2003). Orhon Yazıtları Kül Tigin, Bilge Kağan, Tunyukuk. İstanbul. Useev, N. (2011). Yenisey Cazma Estelikteri I: Leksikası cana Tekstter. Bişkek. Vasilyev, D. D. (1983). Grafiçeskiy Fond Pamyatnikov Tyurkskoy Runiçeskoy Pis’mennosti Aziatskogo Areala (Opıt Sistematizatsii). Moskova. Vasilyev, D. D. (1983). Korpus Tyurkskih Runiçeskih Pamyatnikov Basseyna Yeniseya. Leningrad. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 4 | 32 |
Ödevler | 0 | 4 | 32 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |