1 | Dersin Adı: | GENEL DİLBİLİM IV |
2 | Dersin Kodu: | TDE3048 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Hatice Şahin |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. Hasene AYDIN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
hatices@uludag.edu.tr 02242941812 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dil biliminde yeni yönelimleri tanıtmak, dilbilimin verilerine göre Türkçeyi incelemek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dil bilimde yeni yönelimleri öğrenmek, dil biliminin verilerine göre Türkçeyi inceleme yetkinliği kazanmak. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ferdinand de Saussure ve kuramının yapı taşları | |
2 | Saussure kuramının temel kavramları | |
3 | Yapısalcılık ve temel kavramları | |
4 | Dil ve söz karşıtlığı | |
5 | Dizge olarak dil | |
6 | Eş zamanlılık ve art zamanlılık | |
7 | Yatay ve düşey ilişkiler | |
8 | Gösterge kavramı | |
9 | Göstergenin nedensizliği ve çizgiselliği | |
10 | Göstergenin değişmezliği ve değişebilirliği | |
11 | Dilin çift eklemliliği | |
12 | Dilsel Değer | |
13 | Dilin İşlevleri | |
14 | Dilbilim verileri ışığında Türkçe dil bilgisi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Caner Kerimoğlu; Genel Dilbilime Giriş, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2016. Kerim Demirci; Türkoloji İçin Dilbilim, Anı Yayınları, Ankara, 2014. Ferdinand De Saussure: Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual Yayınları, İstanbul, 2001. Kerime Üstünova; Türkiye Türkçesinde Yapı Kavramı ve Söz Dizimi İncelemeleri, Sentez Yayınları, Bursa, 2020. Dilbilim Araştırmaları 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000….2006, Kebikeç, Hitit, Simurg, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Doğan Aksan; Her Yönüyle Dil Genel Çizgileriyle Dilbilim I-II-III, TDK Yayınları Ankara, 1998. Doğan Aksan; Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara, 1996. Engin Yılmaz; Türkiye Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. Engin Yılmaz; Uygulamalı Metin Bilgisi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. Kerime Üstünova; Ad İşletimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Kerime Üstünova; Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010. Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. M. Osman Toklu; Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara, 2003. Süheyla Bayrav; Yapısal Dilbilimi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1969. Zeynel Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, Ankara, 2001. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 5 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |