Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL TARTIŞMALARI II
1 Dersin Adı: DİL TARTIŞMALARI II
2 Dersin Kodu: TDE 3052
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Hatice Şahin
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Hasene Aydın
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hatices@uludag.edu.tr
02242941812
Bursa Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla incelemek; eski bilgilerle yeni bilgileri karşılaştırarak bilimin durağan olmadığını göstermek; dilde de zaman içinde pek çok şeyin değişeceğine dikkat çekerek öğrencilerin bakış açılarını değiştirmek, ufuklarını genişletmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla inceleme yetkinliği kazanmak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla inceler.;
2 Bilimin durağan olmadığını görür.;
3 Dilde de zaman içinde pek çok şeyin değişeceğini kavrar.;
4 Eski bilgilerle yeni bilgileri karşılaştırır.;
5 Yapı kavramı, yüzey yapı-derin yapı, dil birimlerinin işlevleri, ad tamlaması, sıfat tamlaması, iyelik öbeği, çatı kavramı, eklerin sınıflandırılması vb. teknik konularda bakış açısı değişir; dile yaklaşımı biçim kazanır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tartışmalı dil konuları, tartışma gerekçeleri, sonuçları
2 Yapı kavramı, geleneksel dil bilgisinin konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
3 Yüzey yapı-derin yapı ilişkisi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
4 Biçim-anlam ilişkisi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
5 Ad cümlesi-eylem cümlesi ayrımı, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
6 Ad tamlaması-iyelik öbeği ayrımı
7 Belirtisiz ad tamlaması-belirtisiz sıfat tamlaması ayrımı; takısız ad tamlaması sorunu, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar / Ara sınav
8 Eklerin sınıflandırılması, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
9 Ad işletimi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
10 Dil bilgisi-dil bilimi ayrımı
11 Eylem işletimi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
12 Bileşik çekim-bileşik zamanlı çekim tartışması, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
13 Çatı ekleri, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
14 Sözcük türü-görev adı ayrımı, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Astrid Menz-Christoph Schroeder; Türkiye’de Dil Tartışmaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2008.
Doğan Aksan; Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınları, Ankara, 2003.
Doğan Aksan; Türkçenin Gücü, Türk Dilinin Zenginliklerine Tanıklar, İş Bankası Yay., Ankara, 1987.
Doğan Aksan; Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara, 1996.
Günay Karaağaç; Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
Gürer Gülsevin - Erdoğan Boz; Türkçenin Çağdaş Sorunları, Divan Yayınevi, İstanbul, 2006.
Hayati Develi; Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011.
Mustafa Argunşah; Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Nermi Uygur; Dilin Gücü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 1994.
Ömer Asım Aksoy; Dil Yanlışları, TDK Yay., Ankara, 1980.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK2 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK3 1 1 5 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK4 1 1 1 5 1 1 1 1 1 1 0 0
OK5 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr