1 | Dersin Adı: | DİL TARTIŞMALARI II |
2 | Dersin Kodu: | TDE 3052 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Dersin ön koşulu yoktur. |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Hatice Şahin |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. Hasene Aydın |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
hatices@uludag.edu.tr 02242941812 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla incelemek; eski bilgilerle yeni bilgileri karşılaştırarak bilimin durağan olmadığını göstermek; dilde de zaman içinde pek çok şeyin değişeceğine dikkat çekerek öğrencilerin bakış açılarını değiştirmek, ufuklarını genişletmek |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla inceleme yetkinliği kazanmak. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tartışmalı dil konuları, tartışma gerekçeleri, sonuçları | |
2 | Yapı kavramı, geleneksel dil bilgisinin konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
3 | Yüzey yapı-derin yapı ilişkisi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
4 | Biçim-anlam ilişkisi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
5 | Ad cümlesi-eylem cümlesi ayrımı, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
6 | Ad tamlaması-iyelik öbeği ayrımı | |
7 | Belirtisiz ad tamlaması-belirtisiz sıfat tamlaması ayrımı; takısız ad tamlaması sorunu, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar / Ara sınav | |
8 | Eklerin sınıflandırılması, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
9 | Ad işletimi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
10 | Dil bilgisi-dil bilimi ayrımı | |
11 | Eylem işletimi, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
12 | Bileşik çekim-bileşik zamanlı çekim tartışması, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
13 | Çatı ekleri, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar | |
14 | Sözcük türü-görev adı ayrımı, geleneksel dil bilgisini konuya yaklaşımı, yeni çalışmalar |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Astrid Menz-Christoph Schroeder; Türkiye’de Dil Tartışmaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2008. Doğan Aksan; Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınları, Ankara, 2003. Doğan Aksan; Türkçenin Gücü, Türk Dilinin Zenginliklerine Tanıklar, İş Bankası Yay., Ankara, 1987. Doğan Aksan; Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara, 1996. Günay Karaağaç; Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. Gürer Gülsevin - Erdoğan Boz; Türkçenin Çağdaş Sorunları, Divan Yayınevi, İstanbul, 2006. Hayati Develi; Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. Mustafa Argunşah; Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Nermi Uygur; Dilin Gücü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 1994. Ömer Asım Aksoy; Dil Yanlışları, TDK Yay., Ankara, 1980. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |