1 | Dersin Adı: | YARATICI YAZMA |
2 | Dersin Kodu: | TUR0014 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi OZAN İPEK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | (ozanipek@uludag.edu.tr-0 (224) 2955037 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa) |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Yaratıcı Yazma dersi; yazma becerisinin doğasına ve önemine dair farkındalık oluşturmayı, yazma eğitimine getirilen farklı bakış açış açılarının bilimsel temellerini ve özelliklerini tanıtmayı, yaratıcı yazmaya ve bu yaklaşımın okullarda nasıl kullanılacağına ve değerlendirileceğine ilişkin bilgi ve deneyim kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu dersin bir başka amacı da kavramsal ve kuramsal bilgiler ile uygulamalar vasıtasıyla öğrencilerin kendi yazma becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Akademik gelişime katkı |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Yazma becerisinin doğası | |
2 | Yazma eğitimi ve önemi | |
3 | Türkçe programlarında yazma eğitiminin görünümü | |
4 | Ürün, süreç, tür, süreç-tür yaklaşımları | |
5 | Yaratıcı düşünme, yaratıcı düşünmenin kapsamı ve özellikleri | |
6 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirmenin gerekliliği | |
7 | Yazma becerisinde yaratıcılık ve yaratıcı düşünme, yaratıcı yazma | |
8 | Kurgusal olmayan yaratıcı yazılar | |
9 | Kurgusal olmayan metinlerle yaratıcı yazma uygulaması | |
10 | Kurgusal yaratıcı yazılar | |
11 | Kurgusal metinlerle yaratıcı yazma uygulaması | |
12 | Okullarda yazma ve yaratıcı yazma eğitimi | |
13 | Yaratıcı yazma yöntem teknik ve etkinlikleri | |
14 | Yaratıcı yazmada ölçme ve değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Arı, G. (2015). Yaratıcı yazma. F. Şahin (Ed), Üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi içinde (s.127-172). Pegem Akademi. Bayat, N. (2019). Yazma modelleri. N. Bayat (Ed.). Yazma ve eğitimi içinde (s.9-46). AnıYayıncılık. Byram, M. (2004). Genre and genre-based teaching. In M. Bayram (Eds.), Routledge encyclopedia of language teaching and learning (pp. 234-237). Routledge. Culham, R. (2003). 6+1 Traits of writing: The complete guide grades 3 and up. Scholastic. Çevik, A. (2021). Yazma tasarımı ve yazmada farkındalık. Pegem Akademi. Deane, P., Odendahl, N., Quilan, T., Fowles, M., Welsh, C., & Bivens-Tatum, J. (2008). Cognitive models of writing: Writing proficiency as a complex integrated skill (Research Report No. RR-08-55). Educational Testing Service. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/j.2333 8504.2008.tb02141.x Derewianka, B., & Jones, P. T. (2016). Teaching language in context. Oxford University Press. Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi. Anı Yayıncılık. Dilidüzgün, Ş. (2020). Süreç ve tür odaklı okuma ve yazma eğitimi. Anı Yayınları. Emig, J. (1971). The composing processes of twelfth graders (Research Report No. 13). National Council of Teachers of English. Erdoğan, Ö. (2012). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatım becerisine ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi. Galbraith, D. (2009). Cognitive models of writing. German As a Foreign Language, 2(3), 7-22. Grabe, W., & Kaplan, R. B. (1996). Theory and practice of writing: An applied linguistic perspective. Longman. Graham, S., & Harris, K. R. (2005). Writing better: Effective strategies for teaching students with learning difficulties. Paul H. Brookes Publishing. Gunning, T. G. (2005). Creating literacy instruction for all students (5th Edition). Allyn & Bacon. Huang, Y. & Zhang, L. J. (2020) Does a process-genre approach help improve students’ argumentative writing in English as a foreign language? findings from an ıntervention study. Reading & Writing Quarterly, 36(4), 339-364, https://doi.org/10.1080/10573569.2019.1649223. Hyland, K. (2002). Teaching and researching writing. Pearson Longman. Johns, A. M. (2002). Genre in the classroom. Lawrence Erlbaum Associates. Johnson-Shenan, R. & Paine, C. (2016). Writing today. (Third Edition). Pearson. Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies, 6(3), 1029-1047. Karatay, H. (2015). Süreç temelli yazma modelleri: 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modeli. M.Özbay (Ed.), Yazma eğitimi içinde (s.21-48). (5. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık. Labov, W. (1972). Transformation of experience in narrative syntax. University of Pennsylvania Pres. Labrecque, M. L. & Fernandes, T. A. (2006). The persuasive essay. In S. L. Pasquarelli (Eds.), Teaching writing genres across the curriculum (pp. 33-48). Information Age Publishing. Lee, K. C., Goh, H., Chan, J., & Yang, Y. (2009). Effective college writing: A process-genre approach. McGraw-Hill Education. MacArthur, C. A., & Graham, S. (2016). Writing research from a cognitive perspective. In C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 24–40). The Guilford Press. MEB (2012). Yazarlık ve yazma becerileri dersi öğretim programı (5-8. sınıflar). MEB Yayınları. MEB (2019). Türkçe Dersi öğretim programı (1-8. sınıflar). MEB NAPLAN (2013). Persuasive writing marking guide. (Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority) ACARA, Sydney. Oral, G. (2008). Yine yazı yazıyoruz (3. baskı). Pegem Akademi. Özdemir, O. (2019). Yazma eğitiminde süreç, tür ve süreç-tür temelli yaklaşımların kullanımları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 545-573. Şimşek, N. D. & Müldür, M. (2020). Pedagojik bakış açısıyla metin tipleri, türleri ve yapıları. İksad Publishing House. Ülper, H. (2008). Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretim programının öğrenci başarısına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi. Yaylı, D. (2015). Yazma becerisinin öğretimi. N. Bekleyen (Ed.), Dil öğretimi içinde (s. 287-308). Pegem Akademi Yayınları. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | 1 yazma (performans) ödevi, 1 çoktan seçmeli, açık uçlu, boşluk doldurma, doğru-yanlış tiplerinde karma olarak hazırlanan yarıyıl sonu sınavı | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 4 | 20 |
Ödevler | 1 | 10 | 30 |
Projeler | 4 | 8 | 32 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 5 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |