1 | Dersin Adı: | ELEŞTİREL OKUMA |
2 | Dersin Kodu: | TUR0003 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FERHAT ENSAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Ferhat Ensar ferhatensar@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bilgi edinme ve öğrenme yolu olan okuma becerisini en etkin biçimde kullanan bireyler yetiştirmek. Eğitim öğretim sürecinde okuduğunu anlayan ve bundan yeni bilgiler üreten bireyler yetiştirmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin tanıtımı, amaçların belirtilmesi, kaynakların verilmesi | |
2 | Okumanın tanımı, önemi, unsurları, ilkeleri | |
3 | Okuma Yaklaşımları | |
4 | Okuma Sürecinin Aşamalar | |
5 | Metin Türleri ve Okuma | |
6 | Okuma Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler, Okuma Eğitiminde Etkili Olan Faktörler | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Türkçe Öğretim Programlarında Okuma Eğitimi, Okuma Eğitiminin Diğer Dil Becerileri İle İlişkisi | |
9 | Okuma Eğitiminde Tür, Yöntem ve Teknikler | |
10 | Tartışarak Okuma Çalışmaları | |
11 | MEB 100 Temel Eser Listesinin İncelenmesi | |
12 | Okuma Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme | |
13 | Metinler Arası Okuma Çalışmaları | |
14 | Eleştirel Okuma Çalışmaları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Özbay, Murat (2009), Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi, Öncü Kitap, Ankara. Yıldırım, Ali, Doğanay, Ahmet, Tütünoğlu, Ali (2000), Okulda Başarı İçin Ders Çalışma ve Öğrenme Yöntemleri, Ankara. Sever, Sedat (1997), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara. Güneş, Firdevs (1997), Okuma-Yazma Öğretim, ve Beyin Teknolojisi, Ocak Yayınları, Ankara. Özdemir, Emin (2002), Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınları, Ankara. Özdemir, Emin, Okuma Sanatı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Göktürk, Akşit (1998), Okuma Uğraşı, İnkılap Yayınları, İstanbul. Sartre, Jean-Paul (1996), Sözcükler, çev. Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul. Yazım Kılavuzu (2005), Türk Dil Kurumu, Ankara.Türkçe Sözlük (2005), TDK, Ankara. Schopenhauer (2009), Okumak Yazmak ve Yaşamak Üzerine, Şule Yayınları, İstanbul. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 3 | 3 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,93 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |