Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ELEŞTİREL OKUMA
1 Dersin Adı: ELEŞTİREL OKUMA
2 Dersin Kodu: TUR0003
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FERHAT ENSAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Ferhat Ensar
ferhatensar@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bilgi edinme ve öğrenme yolu olan okuma becerisini en etkin biçimde kullanan bireyler yetiştirmek. Eğitim öğretim sürecinde okuduğunu anlayan ve bundan yeni bilgiler üreten bireyler yetiştirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Okuduğunu anlama becerisini geliştirmek için etkinlikler tasarlar.;
2 Metne uygun çeşitli okuma tekniklerini uygular. ;
3 Okuma ve not alma sürecinde dikkat edilmesi gerekenleri kavrar.;
4 Eleştirel okuma becerisini farklı boyutlarıyla değerlendirir.;
5 Okuduğunu metinlerarasılık yaklaşımıyla başka ortamlara transfer eder.;
6 Okuma ve diğer öğrenme biçimlerini karşılaştırır. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin tanıtımı, amaçların belirtilmesi, kaynakların verilmesi
2 Okumanın tanımı, önemi, unsurları, ilkeleri
3 Okuma Yaklaşımları
4 Okuma Sürecinin Aşamalar
5 Metin Türleri ve Okuma
6 Okuma Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler, Okuma Eğitiminde Etkili Olan Faktörler
7 Ara Sınav
8 Türkçe Öğretim Programlarında Okuma Eğitimi, Okuma Eğitiminin Diğer Dil Becerileri İle İlişkisi
9 Okuma Eğitiminde Tür, Yöntem ve Teknikler
10 Tartışarak Okuma Çalışmaları
11 MEB 100 Temel Eser Listesinin İncelenmesi
12 Okuma Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme
13 Metinler Arası Okuma Çalışmaları
14 Eleştirel Okuma Çalışmaları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Özbay, Murat (2009), Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi, Öncü Kitap, Ankara.
Yıldırım, Ali, Doğanay, Ahmet, Tütünoğlu, Ali (2000), Okulda Başarı İçin Ders Çalışma ve Öğrenme Yöntemleri, Ankara.
Sever, Sedat (1997), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara.
Güneş, Firdevs (1997), Okuma-Yazma Öğretim, ve Beyin Teknolojisi, Ocak Yayınları, Ankara.
Özdemir, Emin (2002), Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınları, Ankara.
Özdemir, Emin, Okuma Sanatı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Göktürk, Akşit (1998), Okuma Uğraşı, İnkılap Yayınları, İstanbul.
Sartre, Jean-Paul (1996), Sözcükler, çev. Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul.
Yazım Kılavuzu (2005), Türk Dil Kurumu, Ankara.Türkçe Sözlük (2005), TDK, Ankara.
Schopenhauer (2009), Okumak Yazmak ve Yaşamak Üzerine, Şule Yayınları, İstanbul.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 3 3
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,93
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 3 3 5 5 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 4 4 5 5 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 3 4 0 0 0 0 0 4 0 0 5 0 0 5 4
OK4 4 3 5 4 5 5 0 0 0 0 3 0 0 5 5 0
OK5 5 4 0 0 4 0 0 5 2 0 0 5 0 5 0 5
OK6 4 0 0 0 4 0 5 0 0 5 0 2 0 0 3 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr