1 | Dersin Adı: | HEMŞİRELİKTE ETİK |
2 | Dersin Kodu: | HEM3202 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi NEVİN UTKUALP |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Dr.Öğr.üyesi Nevin Utkualp Lecturer MSc.Nevin Utkualp |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
nutkualp@uludag.edu.tr 2242942459 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | İnsan ve toplumun yararı gözetilerek genel yasa ve kurallar çerçevesinde bir disiplin olarak sağlık bilimlerinin ahlaki değer ve ilkelerin ibilmeleri sağlamak.Ayrıca öğrencilerimizin hemşirelik tarihini, deontolojisini, meslekleşme sürecini bilmesi, etik ilkeleri benimsemesi, meslekte çağdaş rollerin, eski- yeni yasal düzenlemelerin ve yönetmeliklerin öğrenilmesi yetiştirmek |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dersin amacı :Hemşirelerin sağlık hizmeti sunar iken karşılaştıkları etik sorunlarla baş etme becerisi kazandırmaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Hemşirelikte etik /deontoloji | |
2 | Dünya ‘da ve Türkiye’ de hemşireliğin tarihi gelişimi ve bu gelişimi etkileyen faktörler | |
3 | Sağlık bakım sisteminde hemşirenin rol ve sorumlulukları | |
4 | Hasta hakları ve hemşirelik hakları Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşlar | |
5 | Sağlık bakım sisteminde hemşirenin rol ve sorumlulukları | |
6 | Üretim fonksiyonu ve gen teknolojisinin ile ilgili tıbbi uygulamalar tıbbi etik açısından önemi | |
7 | Etik ikilemlerdeki hemşirelik yaklaşımları | |
8 | Yaşlı hasta bakımı ve terminal dönem hastalarına hemşirelik bakımı ve etik çerçevede değerlendirilmesi | |
9 | Organ aktarmaları ve deontolojideki yeri, | |
10 | Onkoloji hastalarında etik | |
11 | Tıbbi denemelerin ve etik | |
12 | İlaç alıskanlıklarının tıbbi deontolojideki yeri. Psikiyatri ve etik sorunlar | |
13 | Acısız ölüm ve deontolojideki yeri | |
14 | Hatalı ilaç uygulamaları /Malpraktis |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
.1. Kuçuradi I. Etik. 4. Baskı. Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara; 2006. 2. Potter P, Perry A. Nursing Today. Içinde: Fundamentals of Nursing. 6. baskı USA: Elsevier Mosby; 2005. 3. Oğuz N, Tepe H, Büken N, Kucur D. Biyoetik Terimleri Sözlüğü. 1.Baskı. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu; 2005. 4. Dinç L. Hemşirelik ve Etik. 1. Baskı. Ankara: Biyoetik Derneği; 2009. 45–51 s Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çeviri Ed: Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü. 1.Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2013. 7. Numminen O, Leino-Kilpi H, van der Arend A, Katajisto J. Comparison of nurse educators’ and nursing students’ descriptions of teaching codes of ethics. Nurs Ethics. 2011;18(5):710–24. 8. Ulusoy M, Görgülü R. Hemşirelik Esasları Temel Kuram, İlke ve Yöntemler. 5.Baskı, 1. Ankara: 72.TDFD Ltd. Şti.; 2001. 9. THD. Türk Hemşireler Derneği, Hemşirelerin Etik İlke ve Sorumlulukları [Internet]. 2012 [kaynak 20 Kasım 2012]. Available at: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire brosur.pdf |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Soru -cevap ,tartışma ,olgu sunumu | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 5 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |