Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
HEMŞİRELİKTE ETİK
1 Dersin Adı: HEMŞİRELİKTE ETİK
2 Dersin Kodu: HEM3202
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi NEVİN UTKUALP
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr.Öğr.üyesi Nevin Utkualp
Lecturer MSc.Nevin Utkualp
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: nutkualp@uludag.edu.tr
2242942459
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İnsan ve toplumun yararı gözetilerek genel yasa ve kurallar çerçevesinde bir disiplin olarak sağlık bilimlerinin ahlaki değer ve ilkelerin ibilmeleri sağlamak.Ayrıca öğrencilerimizin hemşirelik tarihini, deontolojisini, meslekleşme sürecini bilmesi, etik ilkeleri benimsemesi, meslekte çağdaş rollerin, eski- yeni yasal düzenlemelerin ve yönetmeliklerin öğrenilmesi yetiştirmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dersin amacı :Hemşirelerin sağlık hizmeti sunar iken karşılaştıkları etik sorunlarla baş etme becerisi kazandırmaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hemşirelik ve Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilme;
2 Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgilenme ;
3 Hemşire yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları kavrayabilme;
4 Tıpta bilimsel araştırma ve yayın etiğinde temel etik ilkeleri bilme;
5 İnsan hakları ve hasta haklarının kavrayabilme;
6 Çağdaş tıbbi girişimler ve bakımla ilgili etik sorunlarda ikilemi çözümleyecek etik karar vermeyi bilme;
7 Özel durumlarda (onkoloji,üretim fonksiyonları) karşılaşabileceği etik sorunları çözme yeteneğinin kazandırılması ;
8 Temel mesleki değerleri ismen tanımlarını bilmesi;
9 Hemşire-hasta ilişkisini etik değerler çerçevesinde yorumlayabilme;
10 Tıbbi uygulamalardan kaynaklanan temel etik sorun alanlarında meslek ahlakı kurallarını uygulama becerisi kazanması hedeflenmektedir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Hemşirelikte etik /deontoloji
2 Dünya ‘da ve Türkiye’ de hemşireliğin tarihi gelişimi ve bu gelişimi etkileyen faktörler
3 Sağlık bakım sisteminde hemşirenin rol ve sorumlulukları
4 Hasta hakları ve hemşirelik hakları Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşlar
5 Sağlık bakım sisteminde hemşirenin rol ve sorumlulukları
6 Üretim fonksiyonu ve gen teknolojisinin ile ilgili tıbbi uygulamalar tıbbi etik açısından önemi
7 Etik ikilemlerdeki hemşirelik yaklaşımları
8 Yaşlı hasta bakımı ve terminal dönem hastalarına hemşirelik bakımı ve etik çerçevede değerlendirilmesi
9 Organ aktarmaları ve deontolojideki yeri,
10 Onkoloji hastalarında etik
11 Tıbbi denemelerin ve etik
12 İlaç alıskanlıklarının tıbbi deontolojideki yeri. Psikiyatri ve etik sorunlar
13 Acısız ölüm ve deontolojideki yeri
14 Hatalı ilaç uygulamaları /Malpraktis
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: .1. Kuçuradi I. Etik. 4. Baskı. Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara; 2006.
2. Potter P, Perry A. Nursing Today. Içinde: Fundamentals of Nursing. 6. baskı USA: Elsevier Mosby; 2005.
3. Oğuz N, Tepe H, Büken N, Kucur D. Biyoetik Terimleri Sözlüğü. 1.Baskı. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu; 2005.
4. Dinç L. Hemşirelik ve Etik. 1. Baskı. Ankara: Biyoetik Derneği; 2009. 45–51 s
Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çeviri Ed: Alpar ŞE, Bahçecik N, Karabacak Ü. 1.Baskı.
İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2013.
7. Numminen O, Leino-Kilpi H, van der Arend A, Katajisto J. Comparison of nurse educators’ and nursing students’
descriptions of teaching codes of ethics. Nurs Ethics. 2011;18(5):710–24.
8. Ulusoy M, Görgülü R. Hemşirelik Esasları Temel Kuram, İlke ve Yöntemler. 5.Baskı, 1. Ankara: 72.TDFD Ltd.
Şti.; 2001.
9. THD. Türk Hemşireler Derneği, Hemşirelerin Etik İlke ve Sorumlulukları [Internet]. 2012 [kaynak 20 Kasım
2012]. Available at: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire brosur.pdf
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Soru -cevap ,tartışma ,olgu sunumu
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 5 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14
OK1 5 4 0 0 0 5 0 0 0 0 0 5 0 0
OK2 0 4 0 0 0 4 5 0 0 4 0 0 0 0
OK3 5 4 0 0 0 5 5 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 5 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 5 0 0 4 5 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 5 0 0
OK7 0 0 0 4 4 0 0 0 0 0 0 4 0 0
OK8 0 4 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 5 5 0 0 0 5 0 0 0 0 0 5 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr