Öğrencilerin söylem çözümlemesinin temel unsurlarını ve kuramlarını anlamaları hedeflenir. Alandaki yeni gelişmeler, sorunlar ve beklentilerin tartışılması amaçlanır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Dilbilim ve söylem, söylem ve toplum, felsefe ve söylem, ruhbilim ve söylem, vb. gibi büyük ölçekli yaklaşımlarla dilbilgisi ve söylem, anlam ve söylem, sözlük ve söylem gibi küçük ölçekli yaklaşımların incelenmesi.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Söylem kavramını kavrar.;
2
Dilbilimsel, sosyodilbilimsel, semantik ve pragmatik söylem kuramlarını öğrenir.;
3
Söylemi oluşturan birimleri çözümlemeyi öğrenir.;
4
Söylem çözümlemesi alanını ve bu alanın kapsamını tanımlar
alanın tarihsel gelişimini inceler;
5
Söylem çözümlemesinde, söylem ve dilbilim, söylem ve toplum, söylem ve ruhbilim, söylem ve felsefe gibi büyük ölçekli yaklaşımları gözden geçirir;
6
söylem çözümlemesinde, söylem ve dilbilgisi, söylem ve anlam, Söylem ve sözlük gibi küçük ölçekli yaklaşımları gözden geçirir
alandaki yeni gelişmeleri, sorun ve beklentileri değerlendirir.;
7
Farklı söylem türlerini ayırt eder.;
8
Söylem çözümlemesinde farklı yaklaşımların (biçemsel, ruhdilbilimsel, toplumdilbilimsel) nasıl kullanıldığını tartışıp irdeler.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Giriş ve tanıtım; söylemin tanımları
2
İdealleştirilmiş söylem modelleri
3
Söylemin üretimi ve Bilgi yapısı
4
Söylemin yorumlanmasında bağdaşıklık: Zihinsel modeller, şema, çerçeve ve senaryolar
5
Söylem türlerinin farklı yaklaşımlarla çözümlenmesi
6
Söylem türlerinin farklı yaklaşımlarla çözümlenmesi: Anlatı metinleri
7
Söylem türlerinin farklı yaklaşımlarla çözümlenmesi: Sav metinleri
8
Söylem çözümlemesi alt alanında ortaya çıkan kuram ve yöntemler
9
Tür çözümlemesi alt alanında ortaya çıkan kuram ve yöntemler
10
20. yüzyılın ikinci yarısında metindilbilim alt alanında ortaya çıkan kuram ve yöntemler
11
12
13
14
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Aymil Doğan Sözlü ve Yazılı Çeviri Odaklı Söylem Çözümlemesi Siyasal Kitabevi 2014. Yalçın, G. Ü. (1996). Bilişbilim ve Metindilbilimi Bulguları Işığında Dil Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Türk Hava Kurumu Matbaası. Chomsky, N. (2007). Demokrasi ve Eğitim, İstanbul: Bgst Yayıncılık
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
10
140
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
3
3
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
5
5
Toplam İş Yükü
176
Toplam İş Yükü / 30 saat
5,87
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU