Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ANLAM BİLİMİ VE UYGULAMALARI
1 Dersin Adı: ANLAM BİLİMİ VE UYGULAMALARI
2 Dersin Kodu: TUR5111
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞÜKRÜ BAŞTÜRK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: basturk@uludag.edu.tr, 0 224 294 22 24, Uludağ Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü, B Blok Görükle/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına Anlam bilimiyle ilgili temel bilgileri vererek Türkçeyi anlam incelikleri ile kullanma ve kelimeleri nasıl kullanacağını kazandırmaktır
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Anlam biliminin anahtar kavramlarını bilerek dili yazılı ve sözlü anlam özelliklerine göre kurallı bir şekilde kullanır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Anlam bilimin tarihini bilir.;
2 Anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramları açıklar.;
3 Dili yazılı ve sözlü anlam özelliklerine göre kurallı bir şekilde kullanır.;
4 Dilbilgisi öğretiminin yöntem, ilke ve teknikleri tanır.;
5 Türkçe Öğretim Programındaki anlam bilime ait ait kazanımları öğrenir.;
6 Bilginin kaynağı olan cümleyi ve cümledeki anlamı kavrar. ;
7 Anlam bilim alanında yapılan ve yayımlanan eserler ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.;
8 Kelimenin anlamını öğretmedeki yöntem ve tekniklerini öğrenir.;
9 Türkçe derslerinde Anlam bilimi uygulamalarının yöntem ve tekniklerinin hangi aşamada nasıl kullanılacağı hakkında bilgi ve beceri kazanır.;
10 Anlam Bilim ve Uygulamaları dersi aracılığıyla öğrencilere dilin özenli ve doğru şekilde kazandırılacağını bilir. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin amacı, işleniş yöntemi, kaynakları hakkında bilgi
2 Anlam bilimin öğretiminin beceri alanı olarak tanımı, ilkeleri
3 Kelimenin anlamının öğretimiyle dilin olanaklarını, sınırlarını ve gizil gücünü tanıtma ve ortaya çıkarma
4 Ana dil öğretiminde, amaçlara anlama ve anlatma teknikleriyle ulaşırken Anlam bilim öğretimi etkinlikleriyle kelimeleri anlamlı doğru kullanımı
5 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam çerçevesi,
6 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam olayları;
7 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); durgun anlam bilim, kelime, kavram, anlam
8 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık, eşadlılık;
9 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); çok anlamlılık; gelişmeli anlam bilim,
10 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması;
11 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); deyim aktarması, ad aktarması
12 Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde) söz sanatları.
13 Türkçe Öğretim Programında kelime ve anlamının öğretimi ve kazanımları
14 Ana dilinin olanaklarını göstermek açık, sağlam ve etkili bir iletişim kurmak
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Mehmet Hazar (2014): Türkçe Anlam Bilimi 1, Konya, Eğitim yayınevi.
2. Mehmet Hazar, Osman Tarhan (2013): Türk Anlam Bilimi Terimleri Sözlüğü, Konya, Eğitim yayınevi.
3. Doğan Aksan (2009):Anlam Bilim, Ankara, Engin Yayınevi.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama Sonuçlar, öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 9 72
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 80 80
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 3 4 3 3 3 5 3 2 3 3 3
OK2 4 1 4 5 5 2 2 1 4 4 4 5
OK3 3 4 3 4 3 4 2 4 4 4 2 1
OK4 4 2 4 5 2 3 5 5 3 2 2 4
OK5 1 3 3 4 4 3 4 2 2 5 5 3
OK6 1 4 4 2 3 3 3 4 3 2 1 4
OK7 5 4 2 3 3 3 2 2 3 3 3 3
OK8 4 3 4 0 4 2 1 5 5 1 4 2
OK9 3 3 3 3 3 3 3 1 4 4 4 1
OK10 2 2 4 1 3 3 3 2 3 2 3 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr