1 | Dersin Adı: | SÖZ DİZİMİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR5105 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: 02242942164 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türkçedeki kelime gruplarını, cümle ögelerini, bu kalıp ve ögelerin işleyiş ve türlerini kavratmak. Tarihi süreç ve günümüzdeki yazılı metinlerde cümle yapılarını ve diziliş kurallarını örneklerle incelemek. Günümüzde söz dizimi öğretimi ve yaşanan sorunları kavratmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenciler, Türkçenin söz dizimi ve söz diziminin öğretimiyle ilgili güncel konuları takip eder. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Söz dizimi nedir? Dünya dilleri ve Türkçenin sözdizimine ilişkin genel bilgiler. | |
2 | Tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri alanında söz dizimi üzerine yapılan çalışmalar. | |
3 | Eski Türkçenin (Köktürk dönemi) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
4 | Eski Türkçenin (Uygur dönemi) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
5 | Orta Türkçenin (Karahanlı dönemi) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
6 | Orta Türkçenin (Harezm-Kıpçak sahası) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
7 | Orta Türkçenin (Eski Anadolu) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
8 | Orta Türkçenin (Çağatay) cümle yapısı. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
9 | Türk Lehçelerinde cümle yapıları. Örnek cümle çözümlemeleri. | |
10 | Türkiye Türkçesinin söz dizimi özellikleri. Kelime grupları. Örnek cümle. | |
11 | Türkiye Türkçesinin söz dizimi özellikleri. Kelime grupları. Örnek cümle. | |
12 | Cümle, cümle ögeleri, cümle türleri. | |
13 | Söz dizimi ile ilgili güncel sorunlar. | |
14 | Cümle çözümlemeleri. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Alyılmaz, C. (1994). Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, Atatürk Üni. Kazım Karabekir Eğitim Fak. Yay.; 2. Ergin, M. (1990). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Basım; Karahan, L. (2004). 3. Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ Yayınları; 4. Özkan, M. ve Sevinçli, V. (2008) Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, İstanbul: 3 F Yayınları; 5. Karaağaç, G. (2009). Türkçenin Söz Dizimi, İstanbul: Kesit Yayınları; 6. Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Ankara: TDK Yayınları. 7. Edtörler: C. Alyılmaz, O. Er ve İ. Çoban (2020). Türkçenin Güncel Sorunları, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ödev ve yazılı sınav | |
Açıklama | - |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 24 | 96 |
Ödevler | 1 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 30 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |