Prof. Dr. Emin Atasoy eatasoy@uludag.edu.tr, 0 224 29 42 282 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi ABD
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Sosyal bilgiler öğretimi kapsamında doğa eğitimine yönelik genel kavramları öğrenme ve uygulamaya dönük etkinlikler hakkında bilgi sahibi olmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Doğa ve çevre için gerekli öğretim uygulamaların kazanımını sağlar
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Dünya'da ve Türkiye'de doğa sorunlarını, nedenlerini, sonuçlarını ve bölgesel dağılımlarını evrensel bakış açısıyla irdeler;
2
Sosyal bilgiler eğitimi ile doğa eğitimi arasındaki ilişkiyi sorgular ve gerekli bilgi birikimine sahip olur.;
3
Doğadaki kaynakların sınırlı, ihtiyaçların sınırsız olduğu bir dünyada doğal kaynakların bilinçli kullanılması gerektiğini öğrenir.;
4
Sosyal Bilgiler öğretim programlarında doğa eğitimi kapsamında doğa bilincinin önemini anlar ve doğaya duyarlı bireylerin nasıl eğitileceğini öğrenir;
5
Doğaya ilişkin sorunlarının önlenmesinde ya da etkilerinin azaltılmasında etkili uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur;
6
Sosyal Bilgiler öğretimi kapsamında doğa eğitimine ilişkin sorunlarının nasıl çözülebileceği hakkında önerilerde bulunur;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Tanım ve genel kavramlar
2
Doğadaki kaynakların Bozulması Çerçevesinde: Çevre sorunlarının tanımı, kapsamı, türleri; nedenleri (gelişim süreci) ve sonuçlarına genel bir bakış
3
Sosyal bilgilerde doğa eğitimine ilişkin konu alanları
4
Ozon Tabakasının İncelmesi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
5
Türkiye'nin doğa sorunları ve çözüm önerileri
6
Temel Ekolojik Kavram ve İlkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, enerji akışı, maddenin dolaşımı.
7
Doğa eğitimine dönük ders dışı uygulamalar
8
Genel tekrar ve değerlendirme
9
Küresel doğa sorunları
10
Küresel Isınma, Küresel İklim Değişimi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
11
Ozon Tabakasının İncelmesi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
12
Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Doğa Eğitimine ilişkin yöntem ve teknikler
13
Doğa eğitimine yönelik dünyadaki uygulamalar
14
Genel tekrar ve değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Ada, Sefer, Z. E. L. İ. H. A. Baysal, and S. E. N. E. M. Şahenk Erkan. "Çeşitli boyutlarıyla çevre eğitimi." (2017). Atasoy, E. (2009). Çevre için eğitim: çocuk – doğa etkileşimi, Bursa: Ezgi Kitapevi. Güven, B. ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503-512. Louv, R. (2010). Doğadaki son çocuk. Ankara: TÜBİTAK Yayınları Meydan, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi-gözlem ve doğa eğitimi. R. Turan, A. M. Sünbül, H. Akdağ (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar I. Ankara Pegem Akademi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Çoktan seçmeli sorular
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
0
5
20
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU