Prof. Dr. Ömer DÜZBAKAR Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi A Blok +90 (224) 2942250 oduzbakar@hotmail.com
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Osmanlı Devleti’nin sosyo-ekonomik yapısını anlayabilmek, bununla ilişkili kurum, uygulama ve görevlileri tanıyabilmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrencilerin çağdaş dünyanın gerektirdiği bilgi ve becerileri kazanırken ulusumuzun tarihini, değerlerini ve geleceğe ilişkin ülkü ve ideallerini bilmesini sağlamaktadır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Osmanlı Devleti’nin kısa sürede büyük bir dünya gücü olmasını kavrayabilir.;
2
Osmanlı Devleti’nin sosyo-ekonomik yapısını anlayabilir.;
3
Osmanlı Devleti’nin sosyo-ekonomik yapısını döneminin diğer devletleriyle karşılaştırmasını yapabilir.;
4
Osmanlı tarihinin kaynaklarını bilir.;
5
Tarihi kaynaklara ve bilimsel yayınlara ulaşma becerisine sahip olabilir.;
6
Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak ödev hazırlayabilir.;
7
Hazırladığı ödevi bir topluluk önünde sunabilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Gaza ve Osman Gazi’nin Ortaya Çıkışı.
2
Gazi Beylikler, Uc Toplumu ve Kültürü.
3
Osmanlı Devleti’nin Rumeli’ndeki Fetih ve İskan Siyaseti.
4
Kolonizatör Türk Dervişleri, Kurumları ve Faaliyetleri.
5
Osmanlı Toplum Anlayışı ve Yapısı.
6
Osmanlı’da Kırsal Yaşam ve Köylüler.
7
Osmanlı’da Kentler ve Kentliler.
8
Genel Değerlendirme.
9
Osmanlı’da Millet Sistemi ve Gayrimüslimler.
10
Osmanlılarda Dini-Tasavvufi Hayat ve Kurumlar.
11
Osmanlı Devleti’nde Konar-Göçerler.
12
Osmanlı Vergi Düzeni ve Vergi Toplama Usülleri.
13
Osmanlı’da Esnaflar, Loncalar ve Üretim.
14
Osmanlı Toprak Sistemi.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
-Uzunçarşılı, İ. H. (1995). Osmanlı Tarihi I-IX. Ankara: Türk Tarih Kurumu. -Tabakoğlu, A. (2000).Türk İktisat Tarihi. Dergâh Yayınları. -Köprülü, M.Fuad. (2003). Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluşu. Ankara : Akçağ Yayınları. -İnalcık, H. (2000). Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi. İstanbul: Eren. -İnalcık, H. (2003). Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300-1600). İstanbul: YKY. -İnalcık, H. (1996). Osmanlı İmparatorluğu Toplum ve Ekonomi. İstanbul: Eren. -Oğuzoğlu, Y. (2000). Osmanlı Devlet Anlayışı. İstanbul: Eren.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
30
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
20
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ara sınav ve dönem sonu sınavları yazılı sınav olarak yapılmaktadır.
Açıklama
Sınavlarda sorular zor, orta düzey ve kolay olmak üzere sınıflandırılmaktadır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
4
56
Ödevler
1
2
2
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
2
2
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
2
2
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU