1 | Dersin Adı: | NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | ZZE5120 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi GÜLCİHAN YAZÇAYIR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr.Üyesi Gülcihan YAZÇAYIR gyazcayir@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırmaların felsefi ve kuramsal temellerini bir nitel araştırma sürecinde neler yapılacağını aktarmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin nitel araştırma sürecini uygulamalı olarak tecrübe etmeleri, verileri nitel araştırma standartlarına göre analiz etmeleri ve çalışmalarını raporlaştırmaları amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Araştırma ve uygulamaya katkı sağlaması beklenmektedir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Programın tanıtımı ve dersin kurallarının belirlenmesi / Nitel araştırmanın kuramsal temelleri | |
2 | Nitel araştırma desenleri | |
3 | Nitel araştırma süreçleri ve sorunsal oluşturma | |
4 | Nitel araştırmada örneklem | |
5 | Nitel veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, doküman incelemesi vb.) | |
6 | Nitel veri analizi yöntemleri | |
7 | Verilerin kodlanması, kategoriler ve temalar oluşturma | |
8 | Bilgisayar destekli nitel veri analizi (Nvivo, MAXQDA kullanımı) | |
9 | Nitel verinin doğası ve nitel araştırmada araştırmacının rolü | |
10 | Nitel araştırmada geçerlik, güvenirlik ve etik kavramlar | |
11 | Nitel verilerin yorumlanması ve araştırma raporunun hazırlanması | |
12 | Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma | |
13 | Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma | |
14 | Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007) Qualitative research for education an introduction to theory and methods. 5th Edition, Allyn & Bacon, Boston. Creswell, J. (2003) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage, London Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitapevi. Glaser, B., & Strauss, L., (2009) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Reseach, Transaction Publishers, London Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: an Expanded Sourcebook, Thousand Oaks, Calif., Sage. Neuman, W.L. (2006). “Social Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara. Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 4 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ödev Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) Etkinlik (İnternette Tarama, Kütüphane Çalışması, Gezi, Gözlem, Görüşme vb.) | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 2 | 20 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |