Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
1 Dersin Adı: NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
2 Dersin Kodu: ZZE5120
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi GÜLCİHAN YAZÇAYIR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr.Üyesi Gülcihan YAZÇAYIR
gyazcayir@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırmaların felsefi ve kuramsal temellerini bir nitel araştırma sürecinde neler yapılacağını aktarmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin nitel araştırma sürecini uygulamalı olarak tecrübe etmeleri, verileri nitel araştırma standartlarına göre analiz etmeleri ve çalışmalarını raporlaştırmaları amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Araştırma ve uygulamaya katkı sağlaması beklenmektedir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel özelliklerini açıklar.;
2 Nitel araştırma yöntemindeki belli başlı desenlerin temel özelliklerini karşılaştırır.;
3 Nitel araştırma yöntemindeki temel veri toplama tekniklerini desenlerin temel özelliklerine göre açıklar.;
4 Belirlenen bir konuya uygun nitel veri toplar.;
5 Nitel araştırmalarda elde edilen verilerin özelliklerine uygun veri analizi tekniğini açıklar.;
6 Nitel araştırma yöntemiyle yapılmış araştırmaların raporlaştırılmasının uygunluğunu değerlendirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Programın tanıtımı ve dersin kurallarının belirlenmesi / Nitel araştırmanın kuramsal temelleri
2 Nitel araştırma desenleri
3 Nitel araştırma süreçleri ve sorunsal oluşturma
4 Nitel araştırmada örneklem
5 Nitel veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, doküman incelemesi vb.)
6 Nitel veri analizi yöntemleri
7 Verilerin kodlanması, kategoriler ve temalar oluşturma
8 Bilgisayar destekli nitel veri analizi (Nvivo, MAXQDA kullanımı)
9 Nitel verinin doğası ve nitel araştırmada araştırmacının rolü
10 Nitel araştırmada geçerlik, güvenirlik ve etik kavramlar
11 Nitel verilerin yorumlanması ve araştırma raporunun hazırlanması
12 Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma
13 Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma
14 Gelecekte yapılacak tez çalışmaları ya da diğer proje çalışmaları için araştırma önerileri hazırlama ve sunma
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007) Qualitative research for education an introduction to theory and methods. 5th Edition, Allyn & Bacon, Boston.
Creswell, J. (2003) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage, London
Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitapevi.
Glaser, B., & Strauss, L., (2009) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Reseach, Transaction Publishers, London
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: an Expanded Sourcebook, Thousand Oaks,
Calif., Sage.
Neuman, W.L. (2006). “Social Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara.
Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London
Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme
Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel
Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ödev Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) Etkinlik (İnternette Tarama, Kütüphane Çalışması, Gezi, Gözlem, Görüşme vb.)
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 2 20 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr