Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MÜZİK TEORİSİ ve MÜZİKSEL İŞİTME
1 Dersin Adı: MÜZİK TEORİSİ ve MÜZİKSEL İŞİTME
2 Dersin Kodu: MUZ5117
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. RASİM EROL DEMİRBATIR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Rasim Erol Demirbatır
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi C Blok
redemir@uludag.edu.tr
+90 224 294 09 57
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı müzik teorisi ve müziksel işitme, okuma, yazma eğitimi kapsamında teorik bilgilerle birlikte çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, ileri düzey nota çözümleme ve deşifre, okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir. Bunula birlikle müziksel işitme öğretim yöntem ve teknikleri konusunda yeterli donanıma sahip olunması amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Sesler arasındaki ilişkileri kavrayarak müziksel işitme, okuma ve yazma becerisi kazanmak ve esleğinde bu becerileri kullanabilme.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Tüm majör – minör tonlarda dikte yazıp solfej okuyabilme. ;
2 Makamsal müzikleri tanıma, çözümleme ve yaratma çalışmaları yapabilme.;
3 İleri düzeyde İki-üç sesli, okuma, yazma, çözümleme ve yaratma çalışmaları yapabilme.;
4 Üç sesli, dört sesli, beş sesli (dominant dokuzlu vb.) tonal akorlarla uygulamalar yapabilme. ;
5 Orta Çağ modlarını özellikleriyle kavrama ve bu modlarla uygulama yapabilme.;
6 Farklı anahtarlarla solfej, dikte ve ritmik okuma çalışmaları yapabilme;
7 Deşifre becerisini geliştirebilme. Piyanoyla eşlik yapabilme. ;
8 Ezgileri biçim açısından çözümleyebilme ve aynı kuruluşta benzer ezgiler (solfej ya da eğitim müziği)yazabilme. ;
9 Müziksel işitme öğretim yöntem ve teknikleri konusunda beceri kazanabilme.;
10 Müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans ve hareket, anlatım açısından çözümleyebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin amaçları ve kaynakları. Hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek için ön değerlendirme.
2 Çeşitli tonalitelerde ve karma ölçülerde dikte çalışmaları.
3 Makamsal müzikler. Tanıma, çözümleme ve yazma.
4 Üç ve dört sesli akorlar ve çözümleri.
5 İki ve üç sesli dikte çalışmaları.
6 Ortaçağ kilise modları. 20.yy da bu modların kullanımı. Bu modlarla dikte, transpoze ve solfej çalışmaları.
7 Solfej parçalarına piyanoyla eşlik çalışmaları.
8 Müziksel işitme öğretim yöntem ve teknikleri.
9 Okuyarak, yazarak, çalarak transpoze.
10 Deşifre becerisini geliştirici çalışmalar. İki ve üç sesli ezgi okuma, yazma, çözümleme ve yaratma uygulamaları.
11 Armonik analiz. Beş sesli akorlar.
12 Makam Konularının tekrarı. Makamsal dikte çalışmaları ve karma ölçülerde tartım/usul dikte.
13 Piyanoyla solfej eşliği. Çözümleme, yazma, eşlik yapma.
14 Genel tekrar, biçimsel çözümleme. Ezgi yazma yaratma alıştırmaları.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • GHEZZO, Marta Arkossy. Solfege, Ear Training, Rhytm, Dictation and Music Theory, The University of Alabama Press, Alabama,1980.
• FONTAINE, Fernard. Traite Pratique du Rhytme Mesure, Ed. Henry Lemoine, Paris, 1955.
• LAVIGNAC, Albert. Solfege Des Solfeges 3A,
• SAY, Ahmet. Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2002.
• SAYGUN,A.Adnan. Toplu Solfej II, Devlet Konservatuarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1967.
• BEAUCAMP, Albert. Le Solfege Contemporain, Ed. M. R: BRAUN, Paris.
• SAYGUN A. Adnan. Töresel Musiki, Devlet Konservatuarı Yazıları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1967.
• SUN Muammer. Türk Müziği Makam Dizileri, Önder Matbaası, Ankara, 1998.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı yapılmaktadır.
Açıklama Bu ders akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Yönetmeliği esas alınarak mutlak olarak değerlendirilmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 4 8
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,13
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK8 0 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1
OK9 2 2 5 2 2 2 2 2 5 1 1 1 1
OK10 2 2 2 2 4 2 1 4 5 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr