1 | Dersin Adı: | POPULASYON GENETİĞİ |
2 | Dersin Kodu: | VET2517 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SENA ARDIÇLI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Sena Ardıçlı Mail:sardicli@uludag.edu.tr Tel: 0 224 294 1307 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi / Zootekni ve Hayvan Besleme Bölümü / Genetik Anabilim Dalı, Görükle Kampüsü Nilüfer/BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Veteriner Fakültesi öğrencilerinin temel moleküler genetik dinamiklerinin populasyonlar düzeyinde işleyişini ve farklı mekanizmalarla meydana getirdiği varyasyon kaynaklarına ait bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. Bunun yanı sıra güncel genetik yöntemler kullanılarak sürü bazında ekonomik yönden önemli kantitatif karakterlerin değerlendirilmesi, kalıtsal hastalıkların eradikasyonu ve genomik seleksiyon konularının genetik temelinin aktarılması hedeflenmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Veteriner Fakültesi öğrencilerinin temel populasyon genetiği konularını öğrenmesini ve genetik dinamikleri populasyon düzeyinde yorumlama becerisi kazandırmak |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Populasyon genetiğinde temel kavramların tanıtılması ve derse giriş | |
2 | Populasyonların genetik yapısı ve gen havuzları | |
3 | Multiple alleler ve polimorfizm, allelik frekansların hesaplanması, mutasyon-seleksiyon dengesinde allel frekansları | |
4 | Hardy-Weinberg prensipleri | |
5 | Doğal populasyonlarda seçilim, doğal seleksiyonun moleküler genetik temelleri | |
6 | Populasyonlarda Mendel genetiği, seleksiyon ve mutasyon dinamikleri | |
7 | Mutasyon, migrasyon, genetik sürüklenme, şişe boynu etkisi | |
8 | Poligenik kalıtım ve sürekli varyasyon | |
9 | Homozigotluk ve heterozigotluk, heterozis, akrabalı yetiştirme seviyelerinin değerlendirilmesi, populasyon genetiği indekslerinin hesaplanması ve yorumlanması | |
10 | Gen frekanslarını değiştiren güçler, genetik sistemler, gen havuzlarının birleştirilmesi ve ayrılması | |
11 | Populasyonlardaki genetik değişimlerin matematiksel olarak değerlendirilmesi, genotip-fenotip ilişkilerinin istatistiksel olarak yorumlanması ve ilişki analizleri | |
12 | Türleşme mekanizmaları | |
13 | Moleküler evrim mekanizmaları ve populasyonlardaki genotipik etkileri | |
14 | Moleküler filogenetik |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Klug W.S., Cummings M.R., Genetik Kavramlar Palme Yayıncılık, Ankara, 2017. 2. Anthony J.F. Griffiths , Susan R. Wessler, Sean B. Carroll , John Doebley. Genetik Analize Giriş, Basım: 10, Palme Yayıncılık, Ankara, 2015 (ISBN: 9786053552857). 3. Brown T.A. Genomlar 3, (Üçüncü basımdan çeviri), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2015. 4. Falconer,D.S. & Mackay T., Introduction to Quantitative Genetics, Longman Scientific & Technical, 1996. 5. Freeman S., Herron J.C. Evrimsel Analiz, 2. baskıdan çeviri, Palme yayıncılık, Ankara, 2001. 6. Spiess E.B. Genes in Populations, 2nd Edition, A Wiley-interscience publication, John Wiley & Sons, Inc, Canada, 1989. 7. Crow JF, Kimura, Properties of a finite population. In: An introduction to population genetics theory. The Blackburn Press, Caldwell, New Jersey, 1970. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 10 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 4 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik (yazılı) sınavlar | |
Açıklama | Derste verilen temel konular hakkında sorulacak sorulara yönetmelikte belirtilen taban puanı alabilecek düzeyde cevap vermesi beklenir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 2 | 8 | 16 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |