Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ANADOLU'DA KIRSAL MİMARLIK MİRASI ve KORUMA
1 Dersin Adı: ANADOLU'DA KIRSAL MİMARLIK MİRASI ve KORUMA
2 Dersin Kodu: MIM4055
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Bu dersi, daha önce Tarihi Yapı Çözümleme ve Koruma Restorasyon derslerini başarıyla tamamlamış olan öğrencilerin seçmeleri tavsiye edilmektedir.
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Araş.Gör.Dr. ELİF ACAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Arş.Gör.Dr. Elif ACAR BİLGİN
elifab@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı, lisans öğrencilerini Türkiye’nin coğrafi ve kültürel çeşitliliğinin bir ürünü olan kırsal alanlardaki mimarlık mirası hakkında bilgilendirmektedir. Kırsal mimarinin araştırılması ve belgeleme yöntemleri, kırsal mimarinin malzeme, yapım tekniği ve mimari özellikleri, Türkiye’de kırsal mimarlık mirasının korunması ile ilgili sorunlar ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders, mimar adaylarının eğitimleri sırasında aldıkları mimari belgeleme ve koruma derslerine ek olarak, mimarlık öğrencilerine kırsal alanlardaki mimari mirasın belgelenmesi, değerlendirilmesi ve korunması konularında bilgi sağlayacaktır. Ayrıca, mimarlık mesleğinin kırsal alanlardaki rolü ve katkısı üzerine bir tartışma açacaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Anadolu’nun geleneksel mimari özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak;
2 Kırsal alanlarda kültürel ve doğal miras değerlerini anlamak ve tartışmak;
3 Kırsal mimarlık mirasının korunması için yöntem ve fikir geliştirmek;
4 Türkiye’de kırsal mimarlık mirasının koruma sorunlarını tartışmak;
5 Kırsal alanlarda yapılacak çağdaş tasarımlar için yerel mimari hakkında veri oluşturmak;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tanışma, ders içeriği ve programı hakkında bilgilendirme
2 Mimari koruma kavramları ve kırsal mimarlık mirasının korunması
3 Anadolu’nun Coğrafi Özellikleri ve Anadolu’da Geleneksel Mimari
4 Anadolu’da Geleneksel Yapım Teknikleri ve Yapı Malzemeleri
5 Anadolu’da Geleneksel Yapım Teknikleri ve Yapı Malzemeleri
6 Kırsal mimarlık mirası örnekleri
7 Alan Çalışması (teknik gezi)
8 Türkiye’de kırsal mimarlık mirası koruma çalışmaları
9 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
10 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
11 Kırsal Alanlarda Kültürel ve Doğal Miras Değerleri
12 Kırsal Mimarlık Mirasının Koruma Sorunları ve Kırsal Mimarlık Mirasına Yönelik Riskler
13 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Acar Bilgin, E. (2023). Kırsal Mirasın Kültürel Peyzaj Yaklaşımı ile Korunması için bir Model Önerisi: İznik Gölü Havzası Örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
Ahunbay, Z. (2011). Tarihi çevre koruma ve restorasyon (6. baskı). Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları.
Ahunbay, Z. Kültürel Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri. YEM Yayınları, İstanbul.
Akbayar, N. (2001). Osmanlı yer adları sözlüğü. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Aşanlı, M. (2016). Geleneksel Yapı Teknikleri Doğal ve Ekolojik Yaşam Rehberi. Yeni İnsan Yayınevi.
Bektaş, C. (2001). Halk Yapı Sanatı. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2001.
Batur, A. ve Öymen, Ş. G. (2005). Doğu Karadeniz’de Kırsal Mimari. Milli Reasürans, İstanbul, 2005.
COGITO (1999). Bir Anatomi Dersi: Ev. Cogito Dergisi Sayı 18. Yapı Kredi Yayınları.
ÇEKÜL. (2012). Anadolu’da Kırsal Mimarlık. ÇEKÜL Vakfı Yayınları.
ÇEKÜL-TKB. (2013). Güney Marmara Kırsal Miras Strateji Raporu Kültür Öncelikli Bölgesel Yol Haritaları. https://www.cekulvakfi.org.tr/proje/2013-vizyon-planlari
ÇEKÜL. (2020). Kırsal Mirasın İzinde ÇEKÜL Kırsal Miras Programı. (Haz. Ahmet Onur Altun, Alp Arısoy, Hüma Sıvarun, Uğur Erkan, Zehra Güngördü), ÇEKÜL Vakfı Yayınları.
Çorapçıoğlu, K., Arpacıoğlu, Ü. (2010). Balıkesir kırsalında yöresel doku ve mimari özelliklere uygun yapılaşmanın yaygınlaştırılması-Balıkesir kırsalında fiziksel çevre analizleri. MSGSÜ Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü Yayınları.ÇEKÜL, 2015. Kültür Rotaları Planlama Rehberi. Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve Tanıtma Vakfı (ÇEKÜL) ve Tarihi Kentler Birliği Yayınları.
Elbas, A. (Ed.). (2014). Bursa köylerinde geleneksel mimari ve arkeoloji-I. Bursa Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları.
Eldem, S. H. (1954). Türk Evi Plan Tipleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Eres, Z. ve Akın, N. (2016). Türkiye kırsal mimarlık mirasının belgelenmesi: Tarihsel süreç, yeni yaklaşımlar. Z. Eres (Ed.), Mimari ve arkeolojik koruma kültürü üzerine yazılar (s. 197-216). Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Eres, Z. (2008). Türkiye’de planlı yerleşmelerin tarihsel gelişimi ve Erken Cumhuriyet Dönemi planlı kırsal mimarisinin korunması sorunu [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
Eres, Z. (2013). Türkiye’de geleneksel kırsal mimarinin korunması: Tarihsel süreç, yasal boyut. K.K. Eyüpgiller ve Z. Eres (Ed.), Prof. Dr. Nur Akın’a Armağan Mimari ve Kentsel Koruma (s. 457-469). Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları.
Eres, Z. (2016). Türkiye’de geleneksel köy mimarisini koruma olasılıkları. Ege Mimarlık, (92): 8-13.
Eres, Z. ve Güler, K. (2021). İklim krizi karşısında kırsal mirastan alınabilecek dersler. Mimarist, (75): 51-64.
Güler, A. C. (2018). Gökçeada’nın kültürel peyzaj değerlerinin belirlenmesi ve korunmasına yönelik ilkeler [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
Güler, A. C. (2019). Tarihi kırsal peyzaj kavramının getirdiği yeni açılımlar. Mimarist, (66): 30-40
Güler, K. 2016. Türkiye’de nüfusunu yitiren kırsal yerleşimlerin korunması için bir yöntem önerisi: Ödemiş-Lübbey köyü örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
ICOMOS Meksika. (1982). Tlaxcala declaration on the revitalization of small settlements [Küçük yerleşimlerin yeniden canlandırılması üzerine Tlaxcala bildirgesi. https://www.icomos.org/en/resources/charters-and-texts
ICOMOS Türkiye (2013). ICOMOS Türkiye mimari mirası koruma bildirgesi 2013. http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Icomostuzukleri&dil=tr
ICOMOS-IFLA. (2017). ICOMOS-IFLA principles concerning rural landscapes as heritage [Miras olarak kırsal peyzajlarla ilgili ICOMOS-IFLA İlkeleri]. https://www.icomos.org/en/resources/charters-and-texts
Kaplanoğlu, R. (Ed.) (2015). Avdancık ve Seçköy köyleri. Bursa, Osmangazi Belediyesi Yayınları.
Kaplanoğlu, R. (Ed.). (2017). Selçukgazi ve Karabalçık köyleri. Bursa, Osmangazi Belediyesi Yayınları.
Kazmaoğlu, M., and U. Tanyeli. 1979. Anadolu Konut Mimarisinde Bölgesel Farklılıklar. Yapı Dergisi, No: 33, 1979/3 29–41.
Kızılkuşak, R. T. (2019). Construction techniques of traditional houses in Cumalıkızık village, Bursa (Turkey) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
Kuban, D. 1966. Türkiye’de Malzeme Koşullarına Bağlı Geleneksel Konut Mimarisi Üzerine Bazı Gözlemler. Mimarlık, 36:14–20.
Kuban, D., ed. 1982. ‘Türk Ev Geleneği Üzerine Gözlemler. Türk ve Islam Sanatı Üzerine Denemeler, 195–209. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Kuban, D. 2000. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama. YEM Yayınları, İstanbul.
Küçükerman, Ö. 1991. Anadolu’daki Geleneksel Türk Evinde Mekân Organizasyonu Açısından Odalar. İstanbul: TTOK Yayını.
Madran, E. ve N. Özgönül. 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. Mimarlar Odası Yayınları, Ankara.
Özgüner, O. 1970. Köyde Mimari Doğu Karadeniz. Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi Yayını.
Özaslan, N. ve Özkut, D. (ed.). 2010. Mimari Korumada Güncel Konular. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 2049, Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları No: 11
Öztürk, R. B., Çahantimur, A. ve Özgünler, S. A. (2017) Examining Authenticity of Traditional Turkish Houses in Bursa, A UNESCO Heritage Site. The Historic Environment: Policy & Practice, 8 (1): 3-24. https://doi.org/10.1080/17567505.2017.1295559
Sey, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme. Tarih Vakfı Yayınları.
Şahin Güçhan, N. (2018) History and Characteristics of Construction Techniques Used in Traditional Timber Ottoman Houses, International Journal of Architectural Heritage, 12:1, 1-20, DOI: 10.1080/15583058.2017.1336811
Türkiye Vakıf Abideler ve Eski Eserler I, II, III, IV. Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayını.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ders kapsamında yapılan sunumlar, okumalar, araştırmalar, öğrenci sunumları, ödevler ara sınav ve final sınavında değerlendirilmektedir.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 9 18
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
OK2 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
OK3 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
OK4 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
OK5 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr