Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
RURAL ARCHITECTURAL HERITAGE AND CONSERVATION IN ANATOLIA
1 Course Title: RURAL ARCHITECTURAL HERITAGE AND CONSERVATION IN ANATOLIA
2 Course Code: MIM4055
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: First Cycle
5 Year of Study: 4
6 Semester: 7
7 ECTS Credits Allocated: 3
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: This course is recommended for students who have successfully completed Historical Building Analysis and Conservation Restoration courses.
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Araş.Gör.Dr. ELİF ACAR
16 Course Lecturers: -
17 Contactinformation of the Course Coordinator: Arş.Gör.Dr. Elif ACAR BİLGİN
elifab@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: The aim of the course is to inform undergraduate students about the architectural heritage in rural areas, which is a product of Turkey's geographical and cultural diversity. It is aimed to give information about the research and documentation methods of rural architecture, materials, construction techniques and architectural features of rural architecture, problems and legal regulations related to the protection of rural architectural heritage in Turkey.
20 Contribution of the Course to Professional Development In addition to the architectural documentation and conservation courses that architectural students take during their education, this course will provide them with knowledge on the documentation, evaluation and conservation of architectural heritage in rural areas. It will also open a discussion on the role and contribution of the architectural profession in rural areas.
21 Learning Outcomes:
1 To have knowledge about the traditional architectural characteristics of Anatolia;
2 To understand and discuss cultural and natural heritage values in rural areas;
3 Developing methods and ideas for the conservation of rural architectural heritage;
4 To discuss the conservation problems of rural architectural heritage in Turkey;
5 To create data about local architecture for contemporary designs in rural areas;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Introduction, information about the course content and program
2 Architectural conservation concepts and conservation of rural architectural heritage
3 Geographical Features of Anatolia and Traditional Architecture in Anatolia
4 Traditional Construction Techniques and Building Materials in Anatolia
5 Traditional Construction Techniques and Building Materials in Anatolia
6 Examples of rural architectural heritage
7 Field survey (site visit)
8 Rural architectural heritage conservation studies in Turkey
9 Student Presentations and Discussion
10 Student Presentations and Discussion
11 Cultural and Natural Heritage Values in Rural Areas
12 Conservation Problems of Rural Architectural Heritage and Risks to Rural Architectural Heritage
13 Student Presentations and Discussion
14 General Evaluation and Discussion
23 Textbooks, References and/or Other Materials: Acar Bilgin, E. (2023). Kırsal Mirasın Kültürel Peyzaj Yaklaşımı ile Korunması için bir Model Önerisi: İznik Gölü Havzası Örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
Ahunbay, Z. (2011). Tarihi çevre koruma ve restorasyon (6. baskı). Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları.
Ahunbay, Z. Kültürel Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri. YEM Yayınları, İstanbul.
Akbayar, N. (2001). Osmanlı yer adları sözlüğü. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Aşanlı, M. (2016). Geleneksel Yapı Teknikleri Doğal ve Ekolojik Yaşam Rehberi. Yeni İnsan Yayınevi.
Bektaş, C. (2001). Halk Yapı Sanatı. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2001.
Batur, A. ve Öymen, Ş. G. (2005). Doğu Karadeniz’de Kırsal Mimari. Milli Reasürans, İstanbul, 2005.
COGITO (1999). Bir Anatomi Dersi: Ev. Cogito Dergisi Sayı 18. Yapı Kredi Yayınları.
ÇEKÜL. (2012). Anadolu’da Kırsal Mimarlık. ÇEKÜL Vakfı Yayınları.
ÇEKÜL-TKB. (2013). Güney Marmara Kırsal Miras Strateji Raporu Kültür Öncelikli Bölgesel Yol Haritaları. https://www.cekulvakfi.org.tr/proje/2013-vizyon-planlari
ÇEKÜL. (2020). Kırsal Mirasın İzinde ÇEKÜL Kırsal Miras Programı. (Haz. Ahmet Onur Altun, Alp Arısoy, Hüma Sıvarun, Uğur Erkan, Zehra Güngördü), ÇEKÜL Vakfı Yayınları.
Çorapçıoğlu, K., Arpacıoğlu, Ü. (2010). Balıkesir kırsalında yöresel doku ve mimari özelliklere uygun yapılaşmanın yaygınlaştırılması-Balıkesir kırsalında fiziksel çevre analizleri. MSGSÜ Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü Yayınları.ÇEKÜL, 2015. Kültür Rotaları Planlama Rehberi. Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve Tanıtma Vakfı (ÇEKÜL) ve Tarihi Kentler Birliği Yayınları.
Elbas, A. (Ed.). (2014). Bursa köylerinde geleneksel mimari ve arkeoloji-I. Bursa Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları.
Eldem, S. H. (1954). Türk Evi Plan Tipleri. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Eres, Z. ve Akın, N. (2016). Türkiye kırsal mimarlık mirasının belgelenmesi: Tarihsel süreç, yeni yaklaşımlar. Z. Eres (Ed.), Mimari ve arkeolojik koruma kültürü üzerine yazılar (s. 197-216). Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Eres, Z. (2008). Türkiye’de planlı yerleşmelerin tarihsel gelişimi ve Erken Cumhuriyet Dönemi planlı kırsal mimarisinin korunması sorunu [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
Eres, Z. (2013). Türkiye’de geleneksel kırsal mimarinin korunması: Tarihsel süreç, yasal boyut. K.K. Eyüpgiller ve Z. Eres (Ed.), Prof. Dr. Nur Akın’a Armağan Mimari ve Kentsel Koruma (s. 457-469). Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları.
Eres, Z. (2016). Türkiye’de geleneksel köy mimarisini koruma olasılıkları. Ege Mimarlık, (92): 8-13.
Eres, Z. ve Güler, K. (2021). İklim krizi karşısında kırsal mirastan alınabilecek dersler. Mimarist, (75): 51-64.
Güler, A. C. (2018). Gökçeada’nın kültürel peyzaj değerlerinin belirlenmesi ve korunmasına yönelik ilkeler [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
Güler, A. C. (2019). Tarihi kırsal peyzaj kavramının getirdiği yeni açılımlar. Mimarist, (66): 30-40
Güler, K. 2016. Türkiye’de nüfusunu yitiren kırsal yerleşimlerin korunması için bir yöntem önerisi: Ödemiş-Lübbey köyü örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
ICOMOS Meksika. (1982). Tlaxcala declaration on the revitalization of small settlements [Küçük yerleşimlerin yeniden canlandırılması üzerine Tlaxcala bildirgesi. https://www.icomos.org/en/resources/charters-and-texts
ICOMOS Türkiye (2013). ICOMOS Türkiye mimari mirası koruma bildirgesi 2013. http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Icomostuzukleri&dil=tr
ICOMOS-IFLA. (2017). ICOMOS-IFLA principles concerning rural landscapes as heritage [Miras olarak kırsal peyzajlarla ilgili ICOMOS-IFLA İlkeleri]. https://www.icomos.org/en/resources/charters-and-texts
Kaplanoğlu, R. (Ed.) (2015). Avdancık ve Seçköy köyleri. Bursa, Osmangazi Belediyesi Yayınları.
Kaplanoğlu, R. (Ed.). (2017). Selçukgazi ve Karabalçık köyleri. Bursa, Osmangazi Belediyesi Yayınları.
Kazmaoğlu, M., and U. Tanyeli. 1979. Anadolu Konut Mimarisinde Bölgesel Farklılıklar. Yapı Dergisi, No: 33, 1979/3 29–41.
Kızılkuşak, R. T. (2019). Construction techniques of traditional houses in Cumalıkızık village, Bursa (Turkey) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
Kuban, D. 1966. Türkiye’de Malzeme Koşullarına Bağlı Geleneksel Konut Mimarisi Üzerine Bazı Gözlemler. Mimarlık, 36:14–20.
Kuban, D., ed. 1982. ‘Türk Ev Geleneği Üzerine Gözlemler. Türk ve Islam Sanatı Üzerine Denemeler, 195–209. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Kuban, D. 2000. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama. YEM Yayınları, İstanbul.
Küçükerman, Ö. 1991. Anadolu’daki Geleneksel Türk Evinde Mekân Organizasyonu Açısından Odalar. İstanbul: TTOK Yayını.
Madran, E. ve N. Özgönül. 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. Mimarlar Odası Yayınları, Ankara.
Özgüner, O. 1970. Köyde Mimari Doğu Karadeniz. Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi Yayını.
Özaslan, N. ve Özkut, D. (ed.). 2010. Mimari Korumada Güncel Konular. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 2049, Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları No: 11
Öztürk, R. B., Çahantimur, A. ve Özgünler, S. A. (2017) Examining Authenticity of Traditional Turkish Houses in Bursa, A UNESCO Heritage Site. The Historic Environment: Policy & Practice, 8 (1): 3-24. https://doi.org/10.1080/17567505.2017.1295559
Sey, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme. Tarih Vakfı Yayınları.
Şahin Güçhan, N. (2018) History and Characteristics of Construction Techniques Used in Traditional Timber Ottoman Houses, International Journal of Architectural Heritage, 12:1, 1-20, DOI: 10.1080/15583058.2017.1336811
Türkiye Vakıf Abideler ve Eski Eserler I, II, III, IV. Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayını.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 1 20
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 1 20
Final Exam 1 60
Total 3 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 40
Contribution of Final Exam to Success Grade 60
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course Presentations, readings, research, student presentations, homework assignments are evaluated in midterm and final exams.
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 3 42
Homeworks, Performances 1 9 18
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 1 1 1
Others 0 0 0
Final Exams 1 1 1
Total WorkLoad 90
Total workload/ 30 hr 3
ECTS Credit of the Course 3
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11
LO1 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
LO2 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
LO3 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
LO4 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
LO5 4 3 4 1 1 1 1 2 2 2 5
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr