Prof.Dr. Nilgün DEMİR E-mail: dnilgun@uludag.edu.tr, İş Tel:0224 2941702 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Fizik Bölümü 16059 Görükle Kampüsü Bursa, Türkiye
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Yüksek enerji fiziği deneylerinde kullanılan hızlandırıcı tiplerinin incelenmesi ve hızlandırıcıların çalışma prensiplerinin öğrenilmesi.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Hızlandırıcı sistemleri, deneysel yüksek enerji fiziğinde en önemli donanımlardır. YL öğrencileri bu ders ile hızlandırıcı sistemleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Yeni teknolojileri öğrenir ve farklı tasarımlar ortaya koyabilir;
2
Elektrik ve manyetik alanın parçacıklar üzerindeki etkilerini kavrar ve çalışma alanına uygulayabilir.;
3
Yaptığı ödev çalışmaları ile bilimsel anlamda araştırma yapabilme kabiliyeti kazanır.;
4
Hızlandırıcılar ile ilgili temel kavramları bilir.;
5
Demet dinamiği hakkında bilgi sahibi olur. ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Hızlandırıcıların tarihsel gelişimi
2
Relativitiye genel bakış
3
Maxwell denklemleri , elektrik ve manyetik alanda parçacıkların hareketlerinin incelenmesi
4
Maxwell denklemleri , elektrik ve manyetik alanda parçacıkların hareketlerinin incelenmesi
5
Hızlandırıcı tipleri, lineer hızlandırıcılar ve dünyadaki örnekleri
6
Dairesel hızlandırıcılar ve dünyadaki örnekleri
7
Hızlandırıcıların bileşenleri
8
Hızlandırıcı kavitelerinin özellikleri ve yapıları
9
Hızlandırıcılarda kullanılan magnetler
10
Hızlandırıcılardaki diğer bileşenlerin incelenmesi
11
Hızlandırıcılarda lineer ve lineer olmayan durumlar,
12
Hızlandırıcılarda lineer ve lineer olmayan durumlar,
13
Parçacıkların enine ve boyuna hareketi
14
Hızlandırıcıların uygulama alanları.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
S.Y.Lee, Accelerator Physics,World scientific. H. Wiedemann, Particle Accelerator Physics third edition, Springer. CERN Accelerator School Proceedings Gottfried, Kurt Weisskopf, Victor F. Concepts of Particle Physics, Oxford University press.. Chao, Alexander Wu(Editor). Accelerator Physics, Technology and Applications : Selected Lectures of the OCPA International Accelerator School 2002. Accelerator Physics USPAS P(570), http://www.lns.cornell.edu/~hoff/LECTURES/10USPAS/
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
30
Yıl sonu Sınavı
1
70
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
30
Finalin BAşarıya Oranı
70
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bağıl değerlendirme uygulanmaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
1
4
56
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
1
12
12
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
28
28
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU