1 | Dersin Adı: | PEM YAKIT PİLLERİNİN MODELLENMESİ VE KONTROLÜ |
2 | Dersin Kodu: | OHE5017 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Matlab & Simulink kullanımının bilinmesi önemlidir |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ SÜRMEN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Araş. Gör. Fırat Işıklı |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Ali Sürmen Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi 16059 Görükle Kampüsü - BURSA Tel: +90.224.294 1965 +90.532.334 6112 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Otomotiv uygulamaları için en uygun olan PEM Yakıt Pili 1-D modellenecektir. Öğrenciler sistem üzerindeki bütün alt elemanların tek boyutlu modellemesini ayrı ayrı yaparak yakıt pilinin performansını hesaplayabilmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Yakıt pilleri artan bir hızla otomotiv uygulamalarında yer almaktadır. Her geçen gün daha fazla resmi ve özel kuruluş yakıt pilinin otomotiv uygulamalarının farklı boyutları ile ilgilenmeye başlamıştır. Bu dersi alan bir öğrenci profesyonel hayatında PEM yakıt pilinin genel analizi yanı sıra diğer boyutlarda da bilgi sahibi olarak çalışacağı kurumlara önemli katkıda bulunabilecek seviyeye gelmektedir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Yakıt pilleri ve kullanım alanları | |
2 | PEM yakıt pili ve bileşenlerinin anlatılması | |
3 | PEM yakıt pili kompresörünün modellenmesi | |
4 | PEM yakıt pili kompresörünün modellenmesi | |
5 | Besleme manifoldundaki hava soğutucu ve nemlendiricinin modellenmesi | |
6 | Katot akış kanalına giren akışkanın basınç, debi ve mol miktarlarının matematiksel ifade edilmesi | |
7 | Anot akış kanalına giren akışkanın basınç, debi ve mol miktarlarının matematiksel ifade edilmesi | |
8 | PEM yakıt pili membran hidrasyon modellemesi | |
9 | Yığın voltaj modellinin oluşturulması | |
10 | Yığın voltaj modellinin oluşturulması | |
11 | Yakıt pili çıkış gerilimini regüle eden DC-DC güç dönüştürücünün modellenmesi | |
12 | Yakıt pili çıkış gerilimini regüle eden DC-DC güç dönüştürücünün modellenmesi | |
13 | PEM yakıt pilli araç dinamik modelinin oluşturulması | |
14 | PEM yakıt pilli araç dinamik modelinin oluşturulması |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Pukrushpan, J. T. 2003. Modeling and Control of Fuel Cell Systems and Fuel Processors. Doktora Tezi, The University of Michigan, Mechanical Engineering, Michigan. Kaya, D., Öztürk, H., Kayfeci, M. 2017. Hidrojen ve Yakıt Pili Teknolojisi. Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 216s. Ehsani, M., Gao, Y., Gay, S. E., Emadi, A. 2005. Modern Electric, Hybrid Electric & Fuel Cell Vehicles. CRC Press, USA, 395s. Borat, O. 1983. Yanma Stokiyometrisi. İTÜ Makina Fakültesi Ofset Atölyesi, İstanbul, 117s. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 50 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 5 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 4 | 15 | 60 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |