Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
PEM YAKIT PİLLERİNİN MODELLENMESİ VE KONTROLÜ
1 Dersin Adı: PEM YAKIT PİLLERİNİN MODELLENMESİ VE KONTROLÜ
2 Dersin Kodu: OHE5017
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Matlab & Simulink kullanımının bilinmesi önemlidir
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ SÜRMEN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Araş. Gör. Fırat Işıklı
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Ali Sürmen
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
Otomotiv Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi
16059 Görükle Kampüsü - BURSA
Tel: +90.224.294 1965
+90.532.334 6112
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Otomotiv uygulamaları için en uygun olan PEM Yakıt Pili 1-D modellenecektir. Öğrenciler sistem üzerindeki bütün alt elemanların tek boyutlu modellemesini ayrı ayrı yaparak yakıt pilinin performansını hesaplayabilmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Yakıt pilleri artan bir hızla otomotiv uygulamalarında yer almaktadır. Her geçen gün daha fazla resmi ve özel kuruluş yakıt pilinin otomotiv uygulamalarının farklı boyutları ile ilgilenmeye başlamıştır. Bu dersi alan bir öğrenci profesyonel hayatında PEM yakıt pilinin genel analizi yanı sıra diğer boyutlarda da bilgi sahibi olarak çalışacağı kurumlara önemli katkıda bulunabilecek seviyeye gelmektedir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler PEM (Polimer Elektrolit Membran) yakıt pili sisteminin ve pilin kendisinin bütün elemanlarını tanır ve fonksiyonlarını bilir;
2 Öğrenciler PEM yakıt pilinin çalışma prensibini öğrenir;
3 Öğrenciler PEM yakıt pili sisteminin performans parametrelerini öğrenir;
4 Öğrenciler PEM yakıt pilinin alt sistemlerinin çalışması ile ilgili teorik bilgi altyapısına ve modelleme esaslarına vakıf olur.;
5 Öğrenciler PEM yakıt sisteminin çalışma kısıtlarını ve modellemenin parametrik sınırlarını kavrar, kontrol parametrelerini ve çıkışındaki güç kontrol elemanlarını bilip güç kontrol modellemesini yapabilir. ;
6 Öğrenciler derste ve literatürde öğrendikleri ile en az Avrupa Dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. ;
7 PEM yakıt pillerinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini belli bir düzeyde kullanabilme yetisine sahip olurlar.;
8 Öğrenciler edindikleri bilgilerinle PEM yakıt pillerinin güç sistemleri içerisindeki bilimsel konumunu takdir edebilir ve bu konularda üçüncü kişilere bilgi aktarma becerisine sahip olurlar.;
9 Öğrenciler PEM yakıt pillerinin güç sistemi olarak kullanılmalarının toplumsal ve çevresel etkilerini anlayabilirler.;
10 Öğrenciler başta PEM yakıt pilleri olmak üzere Elektrikli ve Hibrit Araçlarla ilgili her türlü literatür araştırması, veri derleme, karşılaştırma ve topluma aktarma konusunda belli bir seviyeye gelirler;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Yakıt pilleri ve kullanım alanları
2 PEM yakıt pili ve bileşenlerinin anlatılması
3 PEM yakıt pili kompresörünün modellenmesi
4 PEM yakıt pili kompresörünün modellenmesi
5 Besleme manifoldundaki hava soğutucu ve nemlendiricinin modellenmesi
6 Katot akış kanalına giren akışkanın basınç, debi ve mol miktarlarının matematiksel ifade edilmesi
7 Anot akış kanalına giren akışkanın basınç, debi ve mol miktarlarının matematiksel ifade edilmesi
8 PEM yakıt pili membran hidrasyon modellemesi
9 Yığın voltaj modellinin oluşturulması
10 Yığın voltaj modellinin oluşturulması
11 Yakıt pili çıkış gerilimini regüle eden DC-DC güç dönüştürücünün modellenmesi
12 Yakıt pili çıkış gerilimini regüle eden DC-DC güç dönüştürücünün modellenmesi
13 PEM yakıt pilli araç dinamik modelinin oluşturulması
14 PEM yakıt pilli araç dinamik modelinin oluşturulması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Pukrushpan, J. T. 2003. Modeling and Control of Fuel Cell Systems and Fuel Processors. Doktora Tezi, The University of Michigan, Mechanical Engineering, Michigan.
Kaya, D., Öztürk, H., Kayfeci, M. 2017. Hidrojen ve Yakıt Pili Teknolojisi. Umuttepe Yayınları, Kocaeli, 216s.
Ehsani, M., Gao, Y., Gay, S. E., Emadi, A. 2005. Modern Electric, Hybrid Electric & Fuel Cell Vehicles. CRC Press, USA, 395s.
Borat, O. 1983. Yanma Stokiyometrisi. İTÜ Makina Fakültesi Ofset Atölyesi, İstanbul, 117s.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Ödevler 4 15 60
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 18 18
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 2 0 0 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 1 2 0 0 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 2 1 0 0 2 0 0 3 0 0 3 0 0 2
OK5 0 0 3 2 0 0 2 0 1 4 0 0 4 0 0 3
OK6 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 4 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr