Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ
1 Dersin Adı: MODERN OYUN YAZIM TEKNİKLERİ VE METİNLER ARASI İLİŞKİ
2 Dersin Kodu: SSY5121
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi BANU ÇAKMAK DUMAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Öğr. Gör. Dr. Banu ÇAKMAK DUMAN
bcakmak@uludag.edu.tr, 02245431015, U.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi, Mudanya/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Modern çağda, bilimde ve sanatta yaşanan gelişmeler sonucunda, tiyatroda klasik dramatik yapı aşama aşama kırılmıştır. Böylece oyun yazarlığı yeni bir yola girmiştir. Dersin amacı tarihsel avangart oyun metinleri, epik ve absürt oyunlar aracılığıyla modern çağda tiyatroda ve oyun yazarlığında yaşanan değişimi örneklerle incelemektir. Modern tiyatroyla ortaya çıkan metinler arası ilişki kavramına bir giriş yapmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Modern tiyatroyla ortaya çıkan metinler arası ilişki kavramına bir giriş yapılmasını sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Modern çağ, modern düşünce ve modern sanat hakkında bilgi sahibi olmak.;
2 Modern tiyatronun genel özelliklerini kavramak.;
3 Tarihsel avangart oyun metinlerini inceleyebilmek.;
4 Epik ve absürt oyunları analiz edebilmek.;
5 Klasik dramatik yapının nasıl kırıldığını anlamak.;
6 Metinlerarası ilişki kavramını ve bu kavramın oluşumunu tanımak.;
7 Metinler arası ilişki türlerini bilmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Modern çağın oluşumunu hazırlayan toplumsal koşullar
2 Modern düşüncede öne çıkan özellikler
3 Modern sanat ve modern tiyatro
4 Avangart tiyatronun genel özellikleri
5 Avangart tiyatroda dramatik yapının kırılma biçimlerinin örneklerle incelenmesi: simgesellik, soyutlama, grotesk, masalsılık
6 Epik tiyatronun genel özellikleri
7 Epik tiyatroda dramatik yapının kırılma biçimlerinin örneklerle incelenmesi: yabancılaştırma, tarihselleştirme, diyalektik, gestus
8 Epik tiyatroda dramatik yapının kırılma biçimlerinin örneklerle incelenmesi: yabancılaştırma, tarihselleştirme, diyalektik, gestus
9 Absürt tiyatronun genel özellikleri
10 Dramatik yapıdaki kırılmanın son aşaması olarak absürt tiyatro
11 Absürt oyunlardan örneklerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
12 Metinlerarasılık kavramının ortaya çıkışı
13 Metinler arası ilişki türlerine genel bakış: alıntılama, parodi, pastiş, ironi
14 Modern oyun yazarlığına ilişkin Türk Tiyatrosu’ndan Örnekler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • Marshall Berman, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Çev. Ümit Altuğ, Bülent Peker, İstanbul, İletişim Yayınları, 2006
• William R. Everdell, İlk Modernler, Çev. Hülya Kocaoluk, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2006
• Anthony Giddens, Modernite ve Bireysel Kimlik, Çev. Ümit Tatlıcan, İstanbul, Say Yayınları, 2010
• Cristopher Ines, Avangart Tiyatro, Çev. Beliz Güçbilmez, Aziz Kahraman, Ankara, Dost Yayınları, 2004
• Ayşin Candan, Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2003
• Lionel Richard, Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, Çev. Beral Madra, İlham Usmanbaş, Sinem Gürsoy, İstanbul, Remzi Kitabevi, 2005
• Rene Passeron, Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi, Çev. Sezer Tansuğ, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1996
• E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Çev. Erol Erduran, Ömer Erduran, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999
• Nazım Uğur Özüaydın, 20. Yüzyılda Estetik Düşünce, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları, 2006
• Vsevolod Meyerhold, Tiyatro Devrim ve Meyerhold, Haz. Ali Berktay, İstanbul, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları, 2000
• Bertolt Brecht, Tiyatro İçin Küçük Organon, Çev. Ahmet Cemal, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları, 2005
• Bertolt Brecht, Epik Tiyatro, Çev. Kamuran Şipal, İstanbul, Cem Yayınları, 1997
• Bertolt Brecht, Oyun Sanatı ve Dekor, Çev. Kamuran Şipal, İstanbul, Cem Yayınları, 1994
• Martin Esslin, Absürt Tiyatro, Çev. Güler Siper, Ankara, Dost Yayınları, 1999
• Zehra İpşiroğlu, Uyumsuz Tiyatroda Gerçekçilik, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları, 1996
• Kubilay Aktulum, Metinlerarası İlişkiler, Ankara, Öteki Yayınevi, 2000
• Peter Szondi, Theory of The Modern Drama, ed. and trans. Michael Hays, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1987
• Fırat Güllü, “Avangart Tiyatronun Sonu”, Mimesis, 8. Sayı, 2000, s. 215-228
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Değerlendirme ara sınav ve final sınavları üzerinden yapılır.
Açıklama Ders dışı çalışmalar ve derse katılım da değerlendirmede göz önüne alınmaktadır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Projeler 30 2 60
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,93
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OK1 2 2 3 4 2 2 0 0
OK2 2 2 3 2 3 5 0 0
OK3 1 3 4 2 1 2 0 0
OK4 3 4 1 1 3 3 0 0
OK5 3 4 2 4 3 1 0 0
OK6 2 1 3 3 2 2 0 0
OK7 2 3 3 4 3 4 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr