1 | Dersin Adı: | Göç ve Kadın |
2 | Dersin Kodu: | DGA5314 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Çiğdem AYDIN KOYUNCU |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Çiğdem AYDIN KOYUNCU İİBF Uluslararası İlişkiler Bölümü email: cigdema@uludag.edu.tr Tel: 0224 2941168 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders kapsamında; özellikle uluslararası düzenli ve düzensiz göç hareketlerinde kadının rolü ve işlevi tartışılmaktadır. Toplumsal cinsiyet çalışmaları ve göç ilişkisi kurularak, göç ve entegrasyon süreçlerinde kadının rolü üzerine değerlendirmelerde bulunulmaktadır. Toplumsal cinsiyet ve göç ilişkisine ait temel kavramlar ve yaklaşımlar kavranarak, göç süreçlerinin kadına yönelik sosyal, ekonomik ve psikolojik etkileri incelenmektedir. Türkiye hem göç alan ve hem de göç veren bir ülke konumundadır. Ancak bu ders Türkiye’deki göç deneyimlerinin yanı sıra özellikle küresel ölçekte yaşanan deneyim, değişim ve sorunlara odaklanmayı hedeflemektedir. Özellikle göçün feminenleşmesi ve mültecilik tartışmaları bağlamında küresel ölçekte göç sürecinin, bu konudaki temel literatür dikkate alınarak, analiz edilmesi bu dersin temel hedeflerinden biridir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrencinin göç alanında kadınların yaşadığı temel sorunlar hakkında bilgi sahibi olması planlanmaktadır. Bu çerçevede hem akademik alanda hem de Göç İdaresi gibi kamusal alanlarda görev alan kişilerin mesleki donanımlarının güçlenmesi hedeflenmektedir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet, Göç, Göçmen, Sığınmacı ve Mülteci Gibi Temel Kavramların Analizi | |
2 | Feminist Teori ve Göç | |
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Abadan Unat, Nermin (1977). Implications of Migration on Emancipation and Pseudo Emancipation of Turkish Women. International Migration Review, 31-57. Abadan Unat, Nermin (2002). Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa. Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Anker, Deborah (2002). Refugee Law, Gender And The Human Rights Paradigm. Harv. Hum. Rts. Journal, 115-133. Ataca, Bilge ve John W BERRY (2002). Psychological, Sociocultural And Marital Adaptation of Turkish Immigrant Couples In Canada. International Journal of Psychology, 13-26. Berger, Roni (2004). Immigrant Women Tell Their Stories. New York: The Haworth Press. Berry, John W. ve David L. Sam (1997). Acculturation and Adaptation. Handbook of Cross Cultural Psychology(3), 291-326. Berry, John W, Phinney, Jean, Sam, David ve Paul Vedder (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity and Adaptation. Applied Psychology, 303-332. Ceritoglu E., Gurcihan-Yunculer H. ., Torun H. ve Tumen S., (2015) The Impact of Syrian Refugees on Natives’ Labor Market Outcomes in Turkey: Evidence from a Quasi-Experimental Design IZA Discussion Paper No. 9348 Çiçekli, B., (2009). Uluslararası Hukukta Mülteciler ve Sığınmacılar, Seçkin: Ankara. Erdoğan M.M (2015). Türkiye’deki Suriyeliler Toplumsal Kabul ve Uyum, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul. Massey, D., Arango J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino A., J. Taylor E., (2014). Uluslararası Göç Kuramlarının Bir Değerlendirmesi, Göç Dergisi Cilt: 1, Sayı: 1, sf. 11 –46 Mutluer, M. (2001). Uluslararası Göçler ve Türkiye, Çantay Kitabevi, İstanbul. Nyberg-Sorensen, N., Van Hear, N., Engberg-Pedersen, P. (2002). The Migration-Development Nexus Evidence and Policy Options. IOM Migration Research Serıes. Christiane Harzig, ‘Women Migrants as Global and Local Agents: New Research Strategies on Gender and Migration’, in: Pamela Sharpe (ed.), Women, Gender and Labour Migration. Historical and Global Perspectives, 2001, 15-28. Eleonore Kofman et. al., Gender and International Migration in Europe. Employment, Welfare and Politics. 2000, Ünite 2: Gender and Migration Theory, 21- 43. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 8 | 80 |
Ödevler | 2 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 12 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |