1 | Dersin Adı: | DİJİTAL KAPİTALİZM VE EMEK |
2 | Dersin Kodu: | CLE5124 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ŞENOL BAŞTÜRK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. Şenol Baştürk |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Şenol Baştürk Uludağ Üniversitesi İİBF Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü Görükle Kampus 16059 Bursa sbasturk@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dijital toplum ve kapitalizmin işgücü piyasaları ve üretim örgütlenmesini etkisini anlamak |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dijital çalışma biçimleri ve yönetim pratiklerinin toplumsal etkilerini kavramak. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kapitalizmin biçimleri: ticaret kapitalizmi, endüstriyel kapitalizm, finansal kapitalizm ve dijital kapitalizm | |
2 | Veri odaklı toplum: algoritmik ekonomi, dijital metalar ve üretimin yeni anlamı | |
3 | Veri kolonyalizmi, yeni güç ilişkileri ve toplumsal eşitsizlikler | |
4 | Yeni dijital iş bölümü ve küresel güney | |
5 | Dijital bozulma ve istihdam | |
6 | Dijital emek kavram ve tartışmalar | |
7 | Platform ekonomisi ve gig çalışanlar | |
8 | Dijital emek ve istihdamın yeni biçimleri | |
9 | Mikro – çalışma ve toplumsal sonuçları | |
10 | Girişimci işçiler (entroployees) ve istihdamın yeni toplumsal anlamı | |
11 | Kronik güvencesizlik toplumu ve prekarya | |
12 | Dördüncü endüstri devrimi tartışmaları ve gelecek özcülük | |
13 | Kuşak söylemi ve dijital toplumda çalışma değerleri | |
14 | Evrensel vatandaşlık geliri – Dijital toplumda sosyal koruma |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Fuchs,C. ve Chandler, D. (2021). Dijital nesneler, dijital özneler: Büyük veri çağında kapitalizm, emek ve siyaset üzerine disiplinlerarası yaklaşımlar. İstanbul: Notabene yayınları. Fuchs, C. (2015). Dijital emek ve K. Marx. İstanbul: Notabene yayınları. Huws, U. (2018). Küresel dijital ekonomide emek. İstanbul: Yordam kitap. Streeck, W. (2021). Kapitalizm nasıl sona erecek? Aksayan bir sistem üzerine incelemeler, İstanbul: Tellekt. Vercellone, C. (2015). Bilişsel kapitalizm: Post-Fordist dönemde bilgi ve finans. İstanbul: Otonom yayıncılık Wallersten, I., vd. (2013). Kapitalizmin geleceği var mı? İstanbul: Metis yayınları. Schwab, K. (2018). Dördüncü sanayi devrimi. İstanbul: Optimist kitap. Ford, M. (2018). Robotların yükselişi: Yapay zeka ve işsiz bir gelecek tehlikesi. İstanbul: Kronik kitap Eurofound (2020). New forms of employment – 2020 update. Luxembourg: Publication office of the European Union. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme yazılı sorular ile yapılmaktadır. | |
Açıklama | Bu derste mutlak değerlendirme sistemi kullanılmaktadır |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |