Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SÖMÜRGE DÖNEMİNDE İSLAM DÜNYASI
1 Dersin Adı: SÖMÜRGE DÖNEMİNDE İSLAM DÜNYASI
2 Dersin Kodu: ITS6109
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEVKET YILDIZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Şevket Yıldız
sevketyildiz@uludag.edu.tr
0224 243 10 66 - 60217, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslâm dünyasının Coğrafi Keşifler sonrasında Batılı sömürgeci devletlerin askerî, siyasî, ekonomik, sosyal ve kültürel işgaline uğraması hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek, bu dönemde meydana gelen olayların sebep ve sonuçlarını anlayıp değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanılabilmesini sağlamak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bilgi toplama, araştırma ve analiz etme yetkinliğini kullanarak yenilikleri takip edebilme ve çalıştığı alanda uygulayabilme
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslâm dünyasındaki ilk toprak kayıplarını kavrayabilme;
2 Coğrafi Keşiflerin İslâm dünyasına etkilerini fark edebilme;
3 Coğrafi Keşifler ile İslâm dünyasının sömürgeleştirilmesi arasında yakın bir ilişki olduğunu kavrayabilme;
4 İslâm dünyasındaki ilk toprak kayıpları ile Coğrafi Keşiflerle başlayan sömürgeleştirme faaliyetlerini karşılaştırabilme;
5 İslâm dünyasını sömürgeleştirme sürecinde sömürgeci güçlerin koordineli hareket ettiklerini fark edebilme;
6 Sömürgeci güçlerin teknolojik üstünlüklerini psikolojik baskı aracı olarak da kullandıklarını fark edebilme;
7 Coğrafi Keşiflerle başlayan süreç ile Çarlık Rusya’sının Türkistan’ı sömürgeleştirmesi arasındaki ilişkiyi analiz edebilme;
8 Maddi kaynaklarının sömürülmesi yanında İslâm dünyasının sosyal ve kültürel asimilasyona da maruz kaldığını fark edebilme;
9 İslâm dünyasının Coğrafi Keşifler sonrasındaki sömürgeleştirilmesi ile günümüzdeki konumunu karşılaştırabilme;
10 İslâm dünyasının Coğrafi Keşifler sonrasındaki sömürgeleştirilmesi ile günümüzdeki konumunu analiz edebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Coğrafi Keşifler ve Sömürgecilik
2 İslâm Dünyasına Yönelik İlk Sömürgeleştirme Örnekleri
3 Afrika’nın Sömürgeleştirilmesi
4 Hint Alt Kıtası’nın Sömürgeleştirilmesi
5 Güneydoğu Asya’nın Sömürgeleştirilmesi
6 Kuzey Türkistan’ın Sömürgeleştirilmesi
7 Batı Türkistan’ın Sömürgeleştirilmesi
8 Doğu Türkistan’ın Sömürgeleştirilmesi
9 Türkistan’da Rus, İngiliz ve Çin İlişkileri
10 Ortadoğu’nun Sömürgeleştirilmesi
11 Balkanlar ve Balkanlaştırma
12 Sömürgecilik Döneminin İslâm Dünyasına Sosyal ve Kültürel Etkisi
13 Sömürgecilik Döneminin İslâm Dünyasına Ekonomik Etkisi
14 Sömürgecilik Döneminde Kültürel Nitelikli Varoluş Mücadelesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Alâeddin Yalçınkaya, Sömürgecilik & Panislâmizm Işığında Türkistan 1856’dan Günümüze, Timaş Yayınları, İstanbul 1997.
2. Ali Mazrui, Afrikalılar, İnsan Yayınları, İstanbul 1992.
3. Baymirza Hayit, “Basmacılar” Türkistan Millî Mücadele Tarihi (1917-1934), TDV Yayınları, Ankara 1997.
4. Bernard Lewis, Çatışan Kültürler Keşifler Çağında Hıristiyanlar, Müslümanlar, Yahudiler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1996.
5. Çöküş Öncesi Sovyetler Birliği’nde İslâmiyet ve Müslümanlar, TDV Yayınları, Ankara 1997.
6. David Arnold, Coğrafi Keşifler Tarihi, Alan Yayıncılık , İstanbul 1995.
7. Ira M. Lapıdus, Modernizme Geçiş Sürecinde İslâm Dünyası, MÜİFV Yayınları, İstanbul 1996.
8. İsmail Hakkı Göksoy, Endonezya’da İslâm ve Hollanda Sömürgeciliği, TDV Yayınları, Ankara 1995
9. J. Obert Voll, İslâm Süreklilik ve DeğişimYöneliş, İstanbul I.c. 1991 - II.c. 1995
10. Ramazan Özey, İslâm Dünyası, Erkam Yayınları, İstanbul 1996.
11. Seyfettin Erşahin, Türkistan’da İslâm ve Müslümanlar (Sovyet Dönemi), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
12. Seyfettin Erşahin, Türkistan’da İslâm ve Müslümanlar, TDV Yayınları, Ankara
13. Vincent Monteil, Sovyet Müslümanları, Pınar Yayınları, İstanbul 1992.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 40
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 1 20 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 40 40
Toplam İş Yükü 214
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,13
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 5
OK4 0 0 0 5 0 5 0 0 0 0 0 5
OK5 0 0 0 4 0 4 0 0 0 0 0 4
OK6 0 0 0 4 0 4 0 0 0 0 0 4
OK7 0 0 0 4 0 5 0 0 0 0 0 5
OK8 0 0 4 4 0 5 0 0 0 0 0 5
OK9 0 0 0 4 0 5 0 0 0 0 0 5
OK10 0 0 0 4 0 5 0 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr