Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİNİ-EDEBİ MAZMUNLAR
1 Dersin Adı: DİNİ-EDEBİ MAZMUNLAR
2 Dersin Kodu: ITS6105
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Bilal Kemikli
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: bkemikli@uludag.edu.tr
2431066 (60241) U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, dinî edebi mazmunların mahiyetinin anlaşılmasıdır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğretimde, kısa ve öz anlatımın önemini kavrar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Din ve edebiyat ilişkisini açıklayabilme;
2 Mana, mazmun ve bikr-i mana gibi temel kavramları karşılaştırabilme;
3 Ses ve anlam sanatları hakkında genel bir değerlendirme yapabilme;
4 Mazmunu oluşturan kültürel ortamı tanıyabilme;
5 Mazmunu oluşturan mitolojik kaynaklara ulaşabilme;
6 Mecaz ve teşbihe dayalı sanatları çözümleyebilme ;
7 Muamma ve lugaz geleneğiyle kurulan metinleri anlamlandırabilme;
8 Klasik şiir dili içinde gelişen manayı iyiye yorma yöntemini kavrayabilme ;
9 Klasik şiir dili içinde gelişen manayı örtme yöntemi ve yollarını kavrayabilme ;
10 Tasavvufi tecrübenin şiir diliyle aktarılma yöntemlerini tespit edebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kavramsal Çerçeve-1: Dini Edebiyat
2 Kavramsal Çerçeve-2: Mana, mazmun ve bikr-i mana
3 Bedi: Ses ve anlam sanatı
4 Tenâsüb ve tezât: Anlamı aramak
5 Cem-tefrik ve şiirsel söyleyiş
6 Leff ü neşr: lafız ve mana düzeni
7 Tekrir ve terdid: ahenk ve mazmun
8 Mübalağa: anlamı yüceltmek
9 Tecâhül ü ârif: manayı gizlemek
10 Hüsn-i ta’lîl: iyiye yormak
11 Muamma ve lügaz edebiyatı
12 Bazı dini ve tasavvufi mazmunlar-1: Fuzûlî’nin gazellerini yeniden okumak
13 Bazı dini ve tasavvufi mazmunlar-2: Fuzûlî’nin gazellerini yeniden okumak
14 Bazı dini ve tasavvufi mazmunlar-3: Fuzûlî’nin gazellerini yeniden okumak
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. A. Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı, Ankara 2000.
2. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Ankara 2000.
3. A. Nihat Tarlan, Fuzûlî Divanı Şerhi, Ankara 1985.
4. M.Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbul 1989.
5. M.A. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul 2001
6. A. Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmâniyye, (Haz. T. Karabey-M. Atalay) Erzurum 1999.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı sınav.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 11 154
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 14 14
Toplam İş Yükü 210
Toplam İş Yükü / 30 saat 7
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 2 2 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 1 0 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 1 1 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 1 2 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 1 1 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 1 1 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 1 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 1 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 1 1 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr