1 | Dersin Adı: | SOSYO-KÜLTÜREL BAKIMDAN OSMANLI ŞEHİRLERİ |
2 | Dersin Kodu: | ITS5140 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ İHSAN KARATAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ihsankaratas@uludag.edu.tr , 0224 243 10 66-60241, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | İslam Tarihinin önemli bir dönemini oluşturan Osmanlı Devleti’nin siyasî tarihinin yanında toplumun dinî hayatı, aile hayatı, eğitim-öğretim ve iktisadî durumu, vakıfları, mimarisi, farklı sosyal grupları vb. sosyal hayata ait hususlarının öğrenilmesi Osmanlı toplumunu anlama bakımından son derece önemlidir. Önceden Osmanlı Devleti içerisinde yer alan, günümüzde ise başta Türkiye olmak üzere otuza yakın ülkede bulunan şehirlerin farklı açılardan ele alınması söz konusu coğrafyanın ortak değerlerinin ortaya çıkarılmasını sağlayacaktır. Bu coğrafyadan çok sayıda öğrencimizin de bulunduğunu dikkate alarak açılması planlanan bu dersle, farklı şehirler merkeze alınarak hem ülkemiz öğrencileri hem de konuk öğrencilerimizin değişik açılardan Osmanlı sosyal hayatını öğrenmeleri, bir sonraki aşamada da bu alanlarda tez hazırlamalarının teşvik etmesi amaçlanmıştır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Şehirlerin sosyal ve kültürel hayatının bilinmesi büyük bir coğrafyada asırlarca hüküm süren Osmanlı sosyal hayatını anlamda katkı sağlayacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Aile hayatı (Evlenme, boşanma, kadınlar, çocuklar vb) | |
2 | Dinî Hayat (Mabetler – ibadetler) | |
3 | Kiliseler-havralar-gayrimüslimler (Gayrimüslimler ve Müslümanlarla ilişkileri) | |
4 | İlmi ve edebî hayat (İlim adamları, şairler, medrese, eğitim-öğretim) | |
5 | İktisadi hayat (Esnaf, lonca sistemi, imalat ve ticaret) | |
6 | Hayır-hasenat (Vakıflar, imaretler, yardımlaşma vb.) | |
7 | Tasavvufi hayat (Tarikatlar, şeyhler, dergah ve tekkeler) | |
8 | Köle ve cariyeler | |
9 | Halk inanışları (Gelenek-görenek, örf ve adetler, hurafeler vb) | |
10 | Gündelik hayat (Ev ve mahalle hayatı, komşuluk ilişkileri) | |
11 | Suçlar ve cezalar | |
12 | Çevre ve hayvanlar | |
13 | Yabancı seyyahlar gözüyle Osmanlı şehirleri | |
14 | Osmanlı şehirlerinde tabiî afetler ve alınan önlemler.(Salgın hastalıklar, sel, deprem, yangın vb.) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi I-II, IRCICA Yayınları, İstanbul 1994. Luigi BASSANO, Osmanlı İmparatorluğu'nda Gündelik Hayat, Kanuni Dönemi Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2015 Şevket PAMUK, 100 Soruda Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi (1500-1914), Gerçek, İstanbul, 1997. Suraiya FAROQI, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, (çev. N. Kalaycıoğlu), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000. Suraiya FAROQHİ, Osmanlı Kültürü Ve Gündelik Yaşam: Ortaçağdan Yirminci Yüzyıla, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1997. Mustafa CEZAR, Tipik Yapılarıyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmaret Sistemleri, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1985. Gülgün ÜÇEL-AYBET, Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları, İletişim Yayınları, İstanbul 2003. Necdet ÖZTÜRK, Osmanlıda Sosyal Hayat, Yitik Hazine Yayınları, İstanbul 2011. Abdülaziz Bey, Osmanlıda Adet, Merasim ve Tabirler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2000. Yusuf HALAÇOĞLU, XIV-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2007. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 0 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 184 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |