Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SOSYO-KÜLTÜREL BAKIMDAN OSMANLI ŞEHİRLERİ
1 Dersin Adı: SOSYO-KÜLTÜREL BAKIMDAN OSMANLI ŞEHİRLERİ
2 Dersin Kodu: ITS5140
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ İHSAN KARATAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ihsankaratas@uludag.edu.tr ,
0224 243 10 66-60241, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslam Tarihinin önemli bir dönemini oluşturan Osmanlı Devleti’nin siyasî tarihinin yanında toplumun dinî hayatı, aile hayatı, eğitim-öğretim ve iktisadî durumu, vakıfları, mimarisi, farklı sosyal grupları vb. sosyal hayata ait hususlarının öğrenilmesi Osmanlı toplumunu anlama bakımından son derece önemlidir. Önceden Osmanlı Devleti içerisinde yer alan, günümüzde ise başta Türkiye olmak üzere otuza yakın ülkede bulunan şehirlerin farklı açılardan ele alınması söz konusu coğrafyanın ortak değerlerinin ortaya çıkarılmasını sağlayacaktır. Bu coğrafyadan çok sayıda öğrencimizin de bulunduğunu dikkate alarak açılması planlanan bu dersle, farklı şehirler merkeze alınarak hem ülkemiz öğrencileri hem de konuk öğrencilerimizin değişik açılardan Osmanlı sosyal hayatını öğrenmeleri, bir sonraki aşamada da bu alanlarda tez hazırlamalarının teşvik etmesi amaçlanmıştır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Şehirlerin sosyal ve kültürel hayatının bilinmesi büyük bir coğrafyada asırlarca hüküm süren Osmanlı sosyal hayatını anlamda katkı sağlayacaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Osmanlı aile yapısının genel özelliklerini kavramak.;
2 Osmanlı toplumunun dini hayatını kavramak. ;
3 Osmanlı şehirlerinde etnik ve dinî grupların beraber iskân edilmesi örneğini analiz edebilme ;
4 Osmanlı toplumunda ulemanın önemi ve rolünü kavramak.;
5 Osmanlı şehirlerindeki tarihi yapılar hakkında bilgi edinebilme ve bunların önemini kavrama;
6 Şehirlerin iktisadi hayatında lonca teşkilatının önemini kavrama.;
7 Şehirlerde vakıflar, imaretler gibi sosyal müesseselerin tarihini öğrenerek günümüzdeki benzer uygulamalarla kıyaslayabilme. ;
8 Osmanlı şehirlerinde halk inanışlarını öğrenmek ve bunun toplum üzerindeki etkisini kavramak.;
9 Osmanlı şehirlerinde çevre, hayvan sevgisi vb. hususları kavramak.;
10 Osmanlı şehirleriyle ilgili öğrendiği bilgileri konuyla ilgili toplantılarda sunabilmek;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Aile hayatı (Evlenme, boşanma, kadınlar, çocuklar vb)
2 Dinî Hayat (Mabetler – ibadetler)
3 Kiliseler-havralar-gayrimüslimler (Gayrimüslimler ve Müslümanlarla ilişkileri)
4 İlmi ve edebî hayat (İlim adamları, şairler, medrese, eğitim-öğretim)
5 İktisadi hayat (Esnaf, lonca sistemi, imalat ve ticaret)
6 Hayır-hasenat (Vakıflar, imaretler, yardımlaşma vb.)
7 Tasavvufi hayat (Tarikatlar, şeyhler, dergah ve tekkeler)
8 Köle ve cariyeler
9 Halk inanışları (Gelenek-görenek, örf ve adetler, hurafeler vb)
10 Gündelik hayat (Ev ve mahalle hayatı, komşuluk ilişkileri)
11 Suçlar ve cezalar
12 Çevre ve hayvanlar
13 Yabancı seyyahlar gözüyle Osmanlı şehirleri
14 Osmanlı şehirlerinde tabiî afetler ve alınan önlemler.(Salgın hastalıklar, sel, deprem, yangın vb.)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi I-II, IRCICA Yayınları, İstanbul 1994.
Luigi BASSANO, Osmanlı İmparatorluğu'nda Gündelik Hayat, Kanuni Dönemi Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2015
Şevket PAMUK, 100 Soruda Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi (1500-1914), Gerçek, İstanbul, 1997.
Suraiya FAROQI, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, (çev. N. Kalaycıoğlu), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000.
Suraiya FAROQHİ, Osmanlı Kültürü Ve Gündelik Yaşam: Ortaçağdan Yirminci Yüzyıla, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1997.
Mustafa CEZAR, Tipik Yapılarıyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmaret Sistemleri, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1985.
Gülgün ÜÇEL-AYBET, Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları, İletişim Yayınları, İstanbul 2003.
Necdet ÖZTÜRK, Osmanlıda Sosyal Hayat, Yitik Hazine Yayınları, İstanbul 2011.
Abdülaziz Bey, Osmanlıda Adet, Merasim ve Tabirler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2000.
Yusuf HALAÇOĞLU, XIV-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2007.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 184
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,13
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 4 5 5 5 0 0 0 0 0
OK2 5 0 5 0 5 5 5 0 0 0 0 0
OK3 4 0 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0
OK4 5 0 4 4 4 4 5 0 0 0 0 0
OK5 4 3 4 4 3 4 4 0 0 0 0 0
OK6 4 0 4 4 4 4 5 0 0 0 0 0
OK7 5 2 0 4 4 4 5 0 0 0 0 0
OK8 4 0 5 5 0 0 5 0 0 0 0 0
OK9 5 0 4 3 5 5 5 0 0 0 0 0
OK10 5 0 4 5 4 4 5 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr