Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TEDVİN DÖNEMİNDEN SONRA ARAP SÖZLÜKÇÜLÜĞÜ
1 Dersin Adı: TEDVİN DÖNEMİNDEN SONRA ARAP SÖZLÜKÇÜLÜĞÜ
2 Dersin Kodu: TIB6190
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Ahmet İhsan DÜNDAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Ahmet İhsan DÜNDAR / adundar@uludag.edu.tr
02242431066-60401, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tedvin döneminden sonraki Arapça sözlük çalışmalarının yazarları, ekolleri, türleri, yöntemleri, kaynakları vb. yönlerden incelenmesi.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Arap leksikografisi, bu alanda yapılmış olan sözlük çalışmaları, ekolleri, türleri, yöntemleri, tarihi seyri hakkında tanıtım ve bilgilendirme yanında söz konusu çalışma ve yöntemlerine ilişkin değerlendirme ve eleştiride bulunma imkânı sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Genel sözlükçülük tarihi hakkında bilgi sahibi olur.;
2 Arap sözlükçülüğü terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur.;
3 Arap leksikografi tarihi hakkında bilgi sahibi olur.;
4 Arap sözlükçülüğündeki ekolleri, ekollerin öncülerini ve önemli kaynaklarını öğrenir.;
5 Tedvin döneminden sonraki Arap sözlük ekollerinin temsilcileri ve önemli eserlerini inceler.;
6 Arap sözlük ekollerinin takipçileri ve bu ekollere uygun hazırlanmış eserler hakkındaki çalışmaları inceler. ;
7 Arap sözlük ekollerinin yöntemlerini inceleyerek değerlendirme ve yorumlarda bulunur.;
8 Arap sözlük ekollerinin ortaya çıkış nedenlerini inceler.;
9 Modern dönemde yapılan Arap sözlük çalışmaları inceler ve değerlendirir.;
10 Arap sözlükçülüğü alanında tanıtım, inceleme, değerlendirme ve eleştiri amacıyla yapılmış çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Arap sözlükçülük ekollerine ilişkin genel bilgi
2 Mahreci esas alan ekol ve özellikleri.
3 Halîl b. Ahmed ve Kitâbu'l-Ayn.
4 Kelimenin ilk kök harfini esas alan ekol ve özellikleri.
5 Ebû Amr eş-Şeybânî ve Kitâbu'l-Cîm.
6 Kök harflerde alfabetik sırayı esas alan ekol ve özellikleri.
7 İbn Durayd ve Cemheratu'l-Luga.
8 Kelimenin son kök harfini esas alan ekol ve özellikleri.
9 Cevherî ve Tâcu'l-Luga.
10 Kelimenin kökünü esas alan tam alfabetik ekol ve özellikleri.
11 Zemahşerî ve Esâsu'l-Belâga.
12 Kelimenin tamamını esas alan tam alfabetik ekol ve özellikleri.
13 Cubrân Mes'ûd ve er-Râid.
14 Modern dönemde yapılan sözlük çalışmaları.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Ahmed Muhtâr Ömer, Sınâ'tu'l-Mu'cemi'l-Hadîs, 'Âlemu'l-Kutub, Kahire 2009.
2. Hüseyin Nassâr, el-Mu'cemu'l-'Arabî Neş'etuhû ve Tatavvuruh, Dâru Mısr li't-Tıbâ'a, Kahire 1998.
3. Abdulhamîd eş-Şalkânî, Mesâdıru'l-Luga, el-Menşe'etu'l-Âmme li'n-Neşr ve't-Tevzî ve'l-İ'lân, Trablus ts.
4. Ahmed Şarkâvî İkbâl, Mu'cemu'l-me'âcim, Dâru'l-Garbi'l-İslâmî, Beyrut 1993.
5. Halîl b. Ahmed, Kitâbu'l-Ayn.
6. Ebû Amr eş-Şeybânî, Kitâbu'l-Cîm.
7. İbn Durayd, Cemheratu'l-Luga.
8. Cevherî, Tâcu'l-Luga.
9. Zemahşerî, Esâsu'l-Belâga.
10. Cubrân Mes'ûd, er-Râid.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 184
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,13
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 5 5 4 5 3 4 3 3 4 2 5
OK2 5 5 5 4 5 3 4 3 3 4 2 5
OK3 4 5 3 5 4 2 3 5 4 3 3 5
OK4 5 5 5 4 3 3 4 3 4 5 3 4
OK5 5 4 4 5 3 3 4 5 4 5 3 5
OK6 4 5 3 5 4 2 4 3 5 4 2 4
OK7 4 4 3 4 5 3 5 4 3 4 3 5
OK8 5 5 4 3 4 4 3 3 4 5 2 4
OK9 4 5 5 4 3 2 4 5 4 2 4 5
OK10 5 4 3 5 2 3 5 4 3 4 2 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr