1 | Dersin Adı: | TEDVİN DÖNEMİNDEN SONRA ARAP SÖZLÜKÇÜLÜĞÜ |
2 | Dersin Kodu: | TIB6190 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Ahmet İhsan DÜNDAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Ahmet İhsan DÜNDAR / adundar@uludag.edu.tr 02242431066-60401, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Tedvin döneminden sonraki Arapça sözlük çalışmalarının yazarları, ekolleri, türleri, yöntemleri, kaynakları vb. yönlerden incelenmesi. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Arap leksikografisi, bu alanda yapılmış olan sözlük çalışmaları, ekolleri, türleri, yöntemleri, tarihi seyri hakkında tanıtım ve bilgilendirme yanında söz konusu çalışma ve yöntemlerine ilişkin değerlendirme ve eleştiride bulunma imkânı sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Arap sözlükçülük ekollerine ilişkin genel bilgi | |
2 | Mahreci esas alan ekol ve özellikleri. | |
3 | Halîl b. Ahmed ve Kitâbu'l-Ayn. | |
4 | Kelimenin ilk kök harfini esas alan ekol ve özellikleri. | |
5 | Ebû Amr eş-Şeybânî ve Kitâbu'l-Cîm. | |
6 | Kök harflerde alfabetik sırayı esas alan ekol ve özellikleri. | |
7 | İbn Durayd ve Cemheratu'l-Luga. | |
8 | Kelimenin son kök harfini esas alan ekol ve özellikleri. | |
9 | Cevherî ve Tâcu'l-Luga. | |
10 | Kelimenin kökünü esas alan tam alfabetik ekol ve özellikleri. | |
11 | Zemahşerî ve Esâsu'l-Belâga. | |
12 | Kelimenin tamamını esas alan tam alfabetik ekol ve özellikleri. | |
13 | Cubrân Mes'ûd ve er-Râid. | |
14 | Modern dönemde yapılan sözlük çalışmaları. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Ahmed Muhtâr Ömer, Sınâ'tu'l-Mu'cemi'l-Hadîs, 'Âlemu'l-Kutub, Kahire 2009. 2. Hüseyin Nassâr, el-Mu'cemu'l-'Arabî Neş'etuhû ve Tatavvuruh, Dâru Mısr li't-Tıbâ'a, Kahire 1998. 3. Abdulhamîd eş-Şalkânî, Mesâdıru'l-Luga, el-Menşe'etu'l-Âmme li'n-Neşr ve't-Tevzî ve'l-İ'lân, Trablus ts. 4. Ahmed Şarkâvî İkbâl, Mu'cemu'l-me'âcim, Dâru'l-Garbi'l-İslâmî, Beyrut 1993. 5. Halîl b. Ahmed, Kitâbu'l-Ayn. 6. Ebû Amr eş-Şeybânî, Kitâbu'l-Cîm. 7. İbn Durayd, Cemheratu'l-Luga. 8. Cevherî, Tâcu'l-Luga. 9. Zemahşerî, Esâsu'l-Belâga. 10. Cubrân Mes'ûd, er-Râid. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 184 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |