Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUTEZİLE KELAM LİTERATÜRÜ
1 Dersin Adı: MUTEZİLE KELAM LİTERATÜRÜ
2 Dersin Kodu: TIB6129
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ORHAN ŞENER KOLOĞLU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Pof. Dr. Ahmet Saim Kılavuz
Prof. Dr. Tevfik Yücedoğru
Prof. Dr. Cağfer Karadaş
Doç. Dr. Ulvi Murat Kılavuz
Dr. Öğr. Üyesi Muhammet Koçak
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: orhankologlu@hotmail.com, okologlu@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60143, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Mutezile kelâm literatürü hakkında bilgi vermek ve Mutezile kelâm eserlerini anlamlandıracak ve bu eserlerden çıkarımlar yapabilecek nosyon kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Mutezile kelam literatürünü ve bu literatürün özelliklerini tanıyabilme.;
2 Mutezile kelam literatürünün kelam literatürü içerisindeki yerini açıklayabilme.;
3 Mutezile kelam metinlerini analiz edebilme.;
4 Mutezile kelam eserlerinden günümüze yönelik çıkarımlar yapabilme.;
5 İslâm’da akli düşüncenin temelleri hakkında perspektif geliştirebilme.;
6 Dini düşüncede akıl-nakil ilişkisini kavrayabilme.;
7 Teolojik konular üzerinde sistematik ve tutarlı düşünebilme.;
8 Dinin temel metinleri üzerinde özgün yorumlar geliştirebilme.;
9 İleri teolojik tartışmalar yapabilme.;
10 Dini düşüncede apolojik yaklaşımlar geliştirebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Mutezile kelam literatürüne giriş.
2 Mutezile kelam metinlerinin yapısı.
3 İlk dönem Mutezile kelâm metinleri.
4 Sistemleşme sonrası dönem Mutezile kelam metinleri.
5 Mutezile kelam eserlerinde metodoloji.
6 Mutezili reddiyeler.
7 Mutezili makalat eserleri.
8 Kâdî Abdülcebbâr’ın Muğnî adlı eseri ve seçme parçalar.
9 Kâdî Abdülcebbâr’ın diğer eserleri.
10 Mankdîm Şeşdiv’in Talik adlı eseri ve seçme parçalar.
11 İbn Metteveyh’in Mecmû adlı eseri ve seçme parçalar.
12 Ebu Reşid en-Nisaburî’nin eserlerinden seçme parçalar.
13 İbnü’l-Melâhimî’nin eserlerinden seçme parçalar.
14 Şii-Mutezili kelam eserlerinden seçme parçalar.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Orhan Şener Koloğlu, Cübbailer’in Kelam Sistemi, İstanbul 2011.
2. Orhan Şener Koloğlu, Mutezile’nin Felsefe Eleştirisi, Bursa 2011.
3. Ebü’l-Hüseyin Hayyat, İntisar, Kahire 1957.
4. Kadı Abdülcebbar, Muğni, Kahire 1954-1967.
5. İbnü’l-Melahimi, el-Faik fi Usuli’d-Din, Tahran 2006.
6. Marife Dergisi, Mutezile özel sayısı, Konya 2001.
7. Ebu Reşid en-Nisaburi, Mesailü’l-Hilaf, Kahire 1975.
8. TDV İslam Ansiklopedisi, Mutezile maddesi.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Açık uçlu değerlendirme yöntemi uygulanacaktır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 11 154
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 14 14
Toplam İş Yükü 210
Toplam İş Yükü / 30 saat 7
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 2 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 3 5 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
OK5 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
OK6 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK9 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 3 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 3 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr