Pof. Dr. Ahmet Saim Kılavuz Prof. Dr. Tevfik Yücedoğru Prof. Dr. Cağfer Karadaş Doç. Dr. Ulvi Murat Kılavuz Dr. Öğr. Üyesi Muhammet Koçak
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
orhankologlu@hotmail.com, okologlu@uludag.edu.tr 0224 243 10 66-60143, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Mutezile kelâm literatürü hakkında bilgi vermek ve Mutezile kelâm eserlerini anlamlandıracak ve bu eserlerden çıkarımlar yapabilecek nosyon kazandırmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi
Alan bilgisi edinimi
Alanında bilimsel yeterlilik
Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Mutezile kelam literatürünü ve bu literatürün özelliklerini tanıyabilme.;
2
Mutezile kelam literatürünün kelam literatürü içerisindeki yerini açıklayabilme.;
3
Mutezile kelam metinlerini analiz edebilme.;
4
Mutezile kelam eserlerinden günümüze yönelik çıkarımlar yapabilme.;
5
İslâm’da akli düşüncenin temelleri hakkında perspektif geliştirebilme.;
6
Dini düşüncede akıl-nakil ilişkisini kavrayabilme.;
7
Teolojik konular üzerinde sistematik ve tutarlı düşünebilme.;
8
Dinin temel metinleri üzerinde özgün yorumlar geliştirebilme.;
9
İleri teolojik tartışmalar yapabilme.;
10
Dini düşüncede apolojik yaklaşımlar geliştirebilme.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Mutezile kelam literatürüne giriş.
2
Mutezile kelam metinlerinin yapısı.
3
İlk dönem Mutezile kelâm metinleri.
4
Sistemleşme sonrası dönem Mutezile kelam metinleri.
5
Mutezile kelam eserlerinde metodoloji.
6
Mutezili reddiyeler.
7
Mutezili makalat eserleri.
8
Kâdî Abdülcebbâr’ın Muğnî adlı eseri ve seçme parçalar.
9
Kâdî Abdülcebbâr’ın diğer eserleri.
10
Mankdîm Şeşdiv’in Talik adlı eseri ve seçme parçalar.
11
İbn Metteveyh’in Mecmû adlı eseri ve seçme parçalar.
12
Ebu Reşid en-Nisaburî’nin eserlerinden seçme parçalar.
13
İbnü’l-Melâhimî’nin eserlerinden seçme parçalar.
14
Şii-Mutezili kelam eserlerinden seçme parçalar.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Orhan Şener Koloğlu, Cübbailer’in Kelam Sistemi, İstanbul 2011. 2. Orhan Şener Koloğlu, Mutezile’nin Felsefe Eleştirisi, Bursa 2011. 3. Ebü’l-Hüseyin Hayyat, İntisar, Kahire 1957. 4. Kadı Abdülcebbar, Muğni, Kahire 1954-1967. 5. İbnü’l-Melahimi, el-Faik fi Usuli’d-Din, Tahran 2006. 6. Marife Dergisi, Mutezile özel sayısı, Konya 2001. 7. Ebu Reşid en-Nisaburi, Mesailü’l-Hilaf, Kahire 1975. 8. TDV İslam Ansiklopedisi, Mutezile maddesi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açık uçlu değerlendirme yöntemi uygulanacaktır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
11
154
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
14
14
Toplam İş Yükü
210
Toplam İş Yükü / 30 saat
7
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU