1 | Dersin Adı: | KIRAAT İLMİNİN TEMEL KAVRAMLARI |
2 | Dersin Kodu: | TIB5171 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MEHMET EFE |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet EFE mehmetefe@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Kıraat ilmi ile ilgili kavramlar ve örnek kıraat uygulamaları, alanla ilgili belli başlı kaynaklar yüksek lisans düzeyinde ders olarak okutulması düşünülmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenci bu ders sayesinde İslam dininin temel bilgi kaynağı Kur'ân'ı ve onu anlama çabası olarak oluşmuş tefsir kültürünü, dilbilimsel, tarihsel, tematik, problematik ve teorik yönlerden sistematik bir biçimde tanır ve bilimsel değerlendirme yapma yeteneği kazanır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kıraate Ferş-i huruf ve usul kavramları | |
2 | Aşere - Takrib ve tayyibe kavramları | |
3 | Kıraat imamları ve Ravileri | |
4 | Kıraat farklılıkları ve Manaya etkisi | |
5 | İnfirat ve İndirac tarikleri | |
6 | Kıraat ilminde meslekler | |
7 | Ashab-ı hadr, ashab-ı tedvir ve ashab-ı tertil | |
8 | Kıraat-i Aşere vücuhat örnekleri | |
9 | Takrib tariki vücuhat örnekleri | |
10 | Fetih Taklil ve İmale | |
11 | Nakil ve Sekte | |
12 | Terkik, Tefhim ve Teshil | |
13 | Kıraatte İstanbul ve Mısır Tariki | |
14 | İdgamlar ve Sıla |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Temel, Nihat. Kırâat ve Tecvîd Istılahları. 4. Baskı. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2018. Çetin Abdurrahman, Yedi Harf ve Kıraatlar, 3. b., İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005. EFE, Mehmet, “Hadîd Sûresindeki Kıraat Farlılıkları ve Manaya Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 28/2 (Aralık 2019): ss. 415-435. Dimyâtî, Ahmed b. Muhammed. İthâfü fuzalâ’i’l-beşer fi’l-kırâ’âti’l-erba‘ate aşer. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1971. İbnü’l-Cezerî, Ebü’l-Hayr Şemsüddîn Muhammed b. Muhammed. en- Neşr fi’l-kırâ’âti’l-aşr. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, ts. Paluvi, Hâmid b. Abdülfettâh (v. 1192/1778), Zübdetü’l-İrfan fi Vücûhi’l-Kur’ân, İstanbul: Asitane Yayınevi, t.y. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Öğrencilerin akademik kazanımları, onların bilgi, çözümleme, anlama, açıklama, yorumlama ve bilimsel değerlendirme yapma düzeylerini ölçen ara sınav ve final şeklindeki klasik sınavlarla tespit edilmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 184 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |