Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
EŞARİYYE SİSTEMATİĞİ
1 Dersin Adı: EŞARİYYE SİSTEMATİĞİ
2 Dersin Kodu: TIB5146
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MUHAMMET KOÇAK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Cağfer Karadaş, Prof. Dr. Orhan Ş. Koloğlu, Prof. Dr. U. Murat Kılavuz, Dr. Muhammet Koçak, Dr. Kevser Demir Bektaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: muhammetkocak@uludag.edu.tr ,
0224 243 10 66-60265, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bir İslam Kelam Mezhebi olan Eşariliğin kurucusu kabul edilen Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin İlmi Kişiliği ve Kelam Yönteminin tanıtılması sonrasında Eşariyye sisteminin bilgi, varlık, ilahiyat, nübüvvet ve ahiret konularına dair görüşlerinin benzerlik ve farklılıklarıyla sunulması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Ehli Sünnetin çoğunluğunu temsil eden Eşariliği teolojik görüşleri bağlamında öğrenmek ve tarihi gelişimi hakkında bilgi elde etmek.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Eşariyye’nin doğuşunu hazırlayan fikrî ortamı öğrenmek ve yeni bir düşüncenin hangi ortamlarda ortaya çıkacağını kavramak.;
2 Eşarî düşüncede varlık anlayışını öğrenecek;
3 Eşariyye sistematiğinde Aklın kullanımı ve yöntemleri öğrenecek;
4 Eşariyye'nin Allah Tasavvurunu ve Sıfat Nazariyesini kavrayacak;
5 Eşarî Kelâmında Felsefenin etkisini öğrenecek;
6 Eşariyye'nin bilgi ve kozmoloji anlayışını kavramak ve modern yaklaşımlarla mukayese edebilmek;
7 Eşariyye'de İnsanın anlamını öğrenerek böylece fiillerinde etkinliğini ve sorumluluğunun çerçevesini kavrayacak;
8 Eşariyye'de Ahiret ve alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak.;
9 Eşariyye'nin Nübüvvet Anlayışını öğrenmek ve nübüvveti inkar edenlere veya farklı nübüvvet anlayışlarına sahip olanlara karşı verdiği cevapları kavrayarak nübüvvet savunusu yapabilmek.;
10 Eşariyye'nin tarihi süreçte siyaset algısını ve bu algıyı etkileyen faktörleri öğrenmek, günümüz siyaset algısı ile kıyas yapabilmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Kimliği
2 Ebu'l-Hasan el-Eşari devrinde dini ve sosyopolitik ortam
3 Ebu'l-Hasan el-Eşari'nin Zihni Dönüşümü
4 Eşari'nin Eserleri ve Kelam Yöntemi
5 Eşari Düşüncenin Sistematik Olarak Tertibi ve Yayılması
6 Mütekaddimun Dönemi ve Özellikleri
7 Eşariyye'nin Müteahhirun Dönemi ve Özellikleri
8 Eşariyye'nin Bilgi ve Kozmoloji Anlayışı
9 Eşariyye'nin Uluhiyet Anlayışı ve Sıfat Nazariyesi
10 Eşariyye'de İnsan İradesi ve Fiilleri
11 Eşariyye'nin Nübüvvet Anlayışı
12 Kelamullah ve Vahiy Telakkisi
13 Eşariyye'de Ahiret ve İlgili Bahisler
14 Eşariyye'nin İmamet-Siyaset Anlayışı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Eşarî, Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail, Kitâbü’l-Lüma fi'r-red ala Ehli'z-zeyğ ve'l-Bida', Beyrut 1952.
2. Bakillânî, Ebu Bekr Muhammed b. et-Tayyib, Kitabu Temhîdi'l-evail ve Telhisi'd-delâil, Beyrut 1987.
3. İbn Fûrek, Ebu Bekir Muhammed b. Hasan b. Fûrek el-İsfahani, Mücerredü Makalati'l-Eşari, Beyrut 1987
4. İrfan Abdulhamid, İslam'da İtikadi Mezhepler ve Akaid Esasları, Ankara 2020
5. Cağfer Karadaş, Bakillani'ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru, Bursa 2003
6. Şerafeddin Gölcük, Bakillani ve İnsanın Fiilleri, Ankara 1997
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 15 60
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 24 24
Toplam İş Yükü 182
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,07
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 3 3 2 3 3 2 0 0 0 2 3
OK2 2 3 2 3 3 0 4 0 0 0 3 3
OK3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK5 3 3 2 3 0 0 3 3 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK7 0 0 0 0 0 0 3 4 0 0 0 0
OK8 2 3 0 3 0 0 0 0 0 0 3 0
OK9 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 4 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr