Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
HADİS KELÂM İLİŞKİSİ
1 Dersin Adı: HADİS KELÂM İLİŞKİSİ
2 Dersin Kodu: TIB5114
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN
huseyink@uludag.edu.tr
0224 243 10 66 - 60266 (Dahili)
U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Temel kelâm ekollerinin, dinin temel kaynaklarından biri olan hadisler konusunda ortaya koydukları metodolojilerin öğretilmesi
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Kelam ekollerinin kabul ve reddettiği hadislerle ilgili yaklaşımlarının, bu hadislerin Hadis ilmi açısından değerinin anlaşılması ve bunun konuyla alakalı bütün hadislere uyarlanması
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hadisleri dirayet açısından değerlendirebilme.;
2 Kelam ilminin teşekkülünü kavrayabilme.;
3 Hadis ilminin teşekkülünü kavrayabilme.;
4 Hadis kelam ilişkisini değerlendirebilme.;
5 Hadisçilerin hadis yorum metotlarını analiz edebilme.;
6 Kelamcıların hadis yorum metotlarını analiz edebilme.;
7 Kelamcıların rivayet kategorisini analiz edebilme.;
8 İman konularındaki hadisleri yorumlayabilme becerisi kazanma.;
9 Kelami kaynaklardaki hadisleri analiz edebilme becerisi kazanma.;
10 Konu ile ilgili literatürün farkında olma.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kelâm İlminde Bilgi Kaynakları
2 Hadisin Diğer Bilgi Kaynaklarıyla İlişkisi
3 Hadisçilere Göre Hadisin İtikâd Oluşturmadaki Yeri: Teori/Metodoloji
4 Hadisçilere Göre Hadisin İtikâd Oluşturmadaki Yeri: Pratik/Uygulama
5 Kelâmcıların Hadis Telakkisi: Teori/Metodoloji
6 Kelamcıların Hadisin Senedine Bakışı
7 Kelamcıların Hadisin Metni Hakkındaki Düşünceleri
8 Sünnî Kelâmında Hadisin Yeri
9 Sünnî Kelâmında Hadis-Akıl İlişkisi
10 Sünnî Kelâmında Hadis-Kur'ân İlişkisi
11 Sünnî Kelâmında Hadis-Duyu Verileri İlişkisi
12 Sünnî Kelâmında Hadis-Hadis İlişkisi
13 Mutezile Kelâmında Hadisin Yeri: Teori/Metodoloji
14 Mutezile Kelâmında Hadisin Yeri: Pratik/Uygulama
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Kahraman, Hüseyin, Mâturîdîlikte Hadis Kültürü, Bursa 2001.
2. Koçkuzu, Ali Osman, Rivâyet İlimlerinde Haber-i Vâhidlerin İtikâd ve Teşrî Yönden Değeri, Ankara 1988.
3. Nesefî, Ebu’l-Muîn Meymûn b. Muhammed, Tebsıratu’l-Edille, Dımaşk 1990.
4. Buhârî, Muhammed b. İsmail, el-Câmi‘u’s-Sahîh, İstanbul 1982.
5. Başaran, Selman – Sönmez, M. Ali, Hadis Usûlü ve Tarihi, Bursa 1993.
6. Mâturîdî, Muhammed b. Muhammed, Tevilâtü Ehli’s-Sünne, Beyrut 2004
7. Kâdî Abdülcebbâr, el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhîd, Kahire 1963.
8. Mâturîdî, Muhammed b. Muhammed, Kitâbu’t-Tevhîd, nşr. Fethullah Huleyf, İstanbul 1979
9. Hansu, Hüseyin, Mutezile ve Hadis, Ankara 2004
10. Semerkandî, Alâuddin Ebû Bekir Muhammed b. Ahmed, Şerhu Tevilâti Ehli’s-Sünne (Şerh-i Semerkandî, TSMK, Medine Böl., No: 179)
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 3 26 78
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 0 3 0 3 0 4 0 5 0 4 0
OK2 0 1 0 2 0 3 0 4 0 5 0 5
OK3 1 0 5 0 5 0 5 0 5 0 5 5
OK4 3 0 3 0 4 4 0 3 0 1 0 1
OK5 5 0 3 2 0 5 0 3 0 2 0 0
OK6 2 0 2 0 2 0 2 0 5 0 1 5
OK7 5 0 5 5 0 5 0 5 0 5 5 0
OK8 2 0 4 0 2 0 4 0 2 0 4 0
OK9 5 0 3 0 5 3 0 5 0 3 0 0
OK10 0 1 0 3 0 1 0 3 1 0 3 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr