1 | Dersin Adı: | HADİS KELÂM İLİŞKİSİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB5114 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN huseyink@uludag.edu.tr 0224 243 10 66 - 60266 (Dahili) U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Temel kelâm ekollerinin, dinin temel kaynaklarından biri olan hadisler konusunda ortaya koydukları metodolojilerin öğretilmesi |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Kelam ekollerinin kabul ve reddettiği hadislerle ilgili yaklaşımlarının, bu hadislerin Hadis ilmi açısından değerinin anlaşılması ve bunun konuyla alakalı bütün hadislere uyarlanması |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kelâm İlminde Bilgi Kaynakları | |
2 | Hadisin Diğer Bilgi Kaynaklarıyla İlişkisi | |
3 | Hadisçilere Göre Hadisin İtikâd Oluşturmadaki Yeri: Teori/Metodoloji | |
4 | Hadisçilere Göre Hadisin İtikâd Oluşturmadaki Yeri: Pratik/Uygulama | |
5 | Kelâmcıların Hadis Telakkisi: Teori/Metodoloji | |
6 | Kelamcıların Hadisin Senedine Bakışı | |
7 | Kelamcıların Hadisin Metni Hakkındaki Düşünceleri | |
8 | Sünnî Kelâmında Hadisin Yeri | |
9 | Sünnî Kelâmında Hadis-Akıl İlişkisi | |
10 | Sünnî Kelâmında Hadis-Kur'ân İlişkisi | |
11 | Sünnî Kelâmında Hadis-Duyu Verileri İlişkisi | |
12 | Sünnî Kelâmında Hadis-Hadis İlişkisi | |
13 | Mutezile Kelâmında Hadisin Yeri: Teori/Metodoloji | |
14 | Mutezile Kelâmında Hadisin Yeri: Pratik/Uygulama |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Kahraman, Hüseyin, Mâturîdîlikte Hadis Kültürü, Bursa 2001. 2. Koçkuzu, Ali Osman, Rivâyet İlimlerinde Haber-i Vâhidlerin İtikâd ve Teşrî Yönden Değeri, Ankara 1988. 3. Nesefî, Ebu’l-Muîn Meymûn b. Muhammed, Tebsıratu’l-Edille, Dımaşk 1990. 4. Buhârî, Muhammed b. İsmail, el-Câmi‘u’s-Sahîh, İstanbul 1982. 5. Başaran, Selman – Sönmez, M. Ali, Hadis Usûlü ve Tarihi, Bursa 1993. 6. Mâturîdî, Muhammed b. Muhammed, Tevilâtü Ehli’s-Sünne, Beyrut 2004 7. Kâdî Abdülcebbâr, el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhîd, Kahire 1963. 8. Mâturîdî, Muhammed b. Muhammed, Kitâbu’t-Tevhîd, nşr. Fethullah Huleyf, İstanbul 1979 9. Hansu, Hüseyin, Mutezile ve Hadis, Ankara 2004 10. Semerkandî, Alâuddin Ebû Bekir Muhammed b. Ahmed, Şerhu Tevilâti Ehli’s-Sünne (Şerh-i Semerkandî, TSMK, Medine Böl., No: 179) |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 26 | 78 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |