Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİYE’NİN ENDEMİK ve NADİR BİTKİLERİ
1 Dersin Adı: TÜRKİYE’NİN ENDEMİK ve NADİR BİTKİLERİ
2 Dersin Kodu: BIO5118
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ÖZER YILMAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Özer YILMAZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Özer YILMAZ
ozery@uludag.edu.tr
0 224 29 42 865
Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü, 16059, Nilüfer-BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencinin lisansüstü eğitiminde Türkiyedeki bitkisel çeşitliliğinin tanıtılması, ayrıca bitkisel çeşitliliğin yerinde korunması için mevcut yasalar, yönetmelikler, yerinde koruma yöntemlerinin öğrenilmesidir. Böylece öğrencinin botanik alanında bitki çeşitliliğini bilerek yapacağı çalışmalarda daha başarılı olması hedeflenmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dersin mesleki gelişime katkısı; öğrencinin Türkiyedeki bitkisel çeşitliliğini tanıması, bitkisel çeşitliliğin yerinde korunması için mevcut yasaları, yönetmelikleri, yerinde koruma yöntemlerinin öğrenmesi mesleğinde botanik alanında yapacağı çalışmalarda daha başarılı olmasını sağlayacaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türkiye endemik ve nadir bitkilerinin durumunu kavrar.;
2 Türkiye’de endemik ve nadir bitkileri tehdit eden faktörleri anlar.;
3 Endemik ve nadir bitki, endemizm, relikt, enklav, istilacı tür, yaşayan ölü tür, nesil tükenmesi kavramlarının tanımları ve aralarındaki farklar hakkında tartışır.;
4 Endemik ve nadir bitkilerin kullanım alanlarının neler olduğunu anlar.;
5 Endemik ve nadir bitkilerin korunması için yapılacak koruma çalışmalarını kavrar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Endemik tür, endemizm, nadir tür, relikt, enklav, istilacı tür, yaşayan ölü tür, nesil tükenmesi (yok oluş)kavramlarının tanıtılması.
2 Endemik ve nadir türlerin oluşum sebepleri ve gen merkezlerinin belirlenmesi.
3 Türkiyedeki endemik ve nadir bitkilerinin durumu ve Türkiye’de endemizm.
4 Endemik ve nadir türlerce zengin alanların coğrafik yapısı.
5 Endemik ve nadir türlerin dünya üzerinde yayılış alanları.
6 Endemizm ile biyoçeşitlilik arasındaki ilişki.
7 Endemik ve nadir türleri tehdit eden faktörler.
8 Ekonomik yönden önemli olan endemik, nadir ve tehdit altındaki bitkiler.
9 Bir alandaki endemik ve nadir türlerin sayısı ile bu türlerin yokoluşları arasında ilişki var mıdır?
10 Endemizm ve nesil tükenmesi arasında ilişki var mıdır? Nesli tehlike altındaki türler endemik türler midir?
11 Endemik ve nadir türlerin tehlike kategorileri (IUCN kategorileri)
12 Endemik ve nadir türlerin kullanım alanları.
13 Yurtdışına kaçırılan endemik ve nadir türler ve nedenleri, alınması gerekli önlemler.
14 Ülkemizdeki endemikler ve nadir türleriçin yapılan koruma çalışmaları.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Avcı, M. 2005. Çeşitlilikve endemism açısındanTürkiye’ninbitkiörtüsü.İstanbulÜniversitesiEdebiyatFakültesiCoğrafyaDergisi, 13:27-55.
2. Aytaç, Z., Torlak, H., Vural, M. 2010. Türkiye’nin Endemik Bitkileri. KültürBakanlığıYayınları.
3. Baytop, A. 1985.Tıbbi BitkilerAtlası. Acarmatbaacılık, İstanbul.
4. Ekim, T. ve ark.1991. Türkiye’ninekonomikdeğertaşıyangeofitleriüzerindetaksonomikveekolojikaraştırmalar, Ankara.
5. Ekim, T. ve ark. 2000. Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabı. TürkiyeTabiatınıKorumaDerneği, Ankara.
6. Ekim, T. 2009. Türkiye’nin nadir endemikleri. TürkiyeİşBankasıkültüryayınları, İstanbul.
7. Ekim, K.E. 1992. EndemikBitkilerimiz. Tok. 74, 31-33.
8. Gap yöresindeki endemic vetıbbi bitkiler.2001. TürkiyeÇevreVakfıYayınları.
9. Gemici, Y. 1992. TürkiyeFlorasındaEndemizm. TarımveKöyişleriDergisiSayı, 74.
10. Graham, E.I., Graham, M.J. and Wilcox. 2008. BitkiBiyolojisi. Palme Yayıncılık, Ankara.
11. Kaya, Y., Aksakal, Ö. 2005.Endemik bitkilerindünyaveTürkiyedekidağılımı. ErzincanEğitimFakültesiDergisi, 7 (1), 85-99.
12. Ketenoğlu, O. ve ark.2011. EkonomikBitkiler. Palme Yayıncılık, Ankara.
13. Kiziroğlu,İ. Ve ark.1992.Türkiye’nin biyolojikzenginliklerivetehditaltındakicanlıtürleri. Tabiatve insane, 26, 2, 5-12.
14. Saraçoğlu, A.İ. 2008. TıbbiBitkiler, Gün offset.
15. Sezik, E. 1990.Gap vetabiatınyokolması. Tübitakbülteni, 7, 1-2, 27-28.
16. Tan, A. 1992. Türkiye’debitkiselçeşitlilk, EndemiktürdağılımıveMuhafazası. Tok. 74, 25-26.
17. Tutel, B. 1992. Türkiye’ninendemikbitkileriüzerindenotlar. 1.Tok. 74, 25-26.
18. Yücel, M. 988.Flora vefaunadatürazalmasınınnedenlerivekorumaönlemleri, Tübitakve insane, 22, 3, 26-34.
19. Koç, H. 2002. Bitkilerlesağlıklıyaşam. T.C. KültürBakanlığıYayınları, Ankara.
20. Anonim. 2001. Türkiye’ninbiyolojikzenginlikleri. TürkiyeÇevreVakfıyayınları.
21. Avcı, M., Özhatay, N. 2005. Ilgazdağlarınınönemlibitkialanları, Türkiye’nin 122 önemlibitkialanı. DoğalHayatıKorumaVakfıYayınları, İstanbul
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Derste kullanılan ölçme değerlendirme yaklaşımı; dönem içinde dersin konusu ile ilgili makale araştırarak ödev hazırlama ve dönem sonunda yarıyıl sonu sınavı ile öğrencinin ders içeriğini ne kadar öğrendiğini belirlemek.
Açıklama 100
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 15 60
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 36 36
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OK1 0 0 4 0 0 4 3 4 0
OK2 0 0 4 0 0 4 3 4 0
OK3 0 0 4 0 0 3 0 4 0
OK4 0 0 4 0 0 4 3 4 0
OK5 0 0 0 0 0 4 3 4 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr