1 | Dersin Adı: | TÜRKİYE’NİN ENDEMİK ve NADİR BİTKİLERİ |
2 | Dersin Kodu: | BIO5118 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZER YILMAZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Özer YILMAZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Özer YILMAZ ozery@uludag.edu.tr 0 224 29 42 865 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü, 16059, Nilüfer-BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencinin lisansüstü eğitiminde Türkiyedeki bitkisel çeşitliliğinin tanıtılması, ayrıca bitkisel çeşitliliğin yerinde korunması için mevcut yasalar, yönetmelikler, yerinde koruma yöntemlerinin öğrenilmesidir. Böylece öğrencinin botanik alanında bitki çeşitliliğini bilerek yapacağı çalışmalarda daha başarılı olması hedeflenmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dersin mesleki gelişime katkısı; öğrencinin Türkiyedeki bitkisel çeşitliliğini tanıması, bitkisel çeşitliliğin yerinde korunması için mevcut yasaları, yönetmelikleri, yerinde koruma yöntemlerinin öğrenmesi mesleğinde botanik alanında yapacağı çalışmalarda daha başarılı olmasını sağlayacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Endemik tür, endemizm, nadir tür, relikt, enklav, istilacı tür, yaşayan ölü tür, nesil tükenmesi (yok oluş)kavramlarının tanıtılması. | |
2 | Endemik ve nadir türlerin oluşum sebepleri ve gen merkezlerinin belirlenmesi. | |
3 | Türkiyedeki endemik ve nadir bitkilerinin durumu ve Türkiye’de endemizm. | |
4 | Endemik ve nadir türlerce zengin alanların coğrafik yapısı. | |
5 | Endemik ve nadir türlerin dünya üzerinde yayılış alanları. | |
6 | Endemizm ile biyoçeşitlilik arasındaki ilişki. | |
7 | Endemik ve nadir türleri tehdit eden faktörler. | |
8 | Ekonomik yönden önemli olan endemik, nadir ve tehdit altındaki bitkiler. | |
9 | Bir alandaki endemik ve nadir türlerin sayısı ile bu türlerin yokoluşları arasında ilişki var mıdır? | |
10 | Endemizm ve nesil tükenmesi arasında ilişki var mıdır? Nesli tehlike altındaki türler endemik türler midir? | |
11 | Endemik ve nadir türlerin tehlike kategorileri (IUCN kategorileri) | |
12 | Endemik ve nadir türlerin kullanım alanları. | |
13 | Yurtdışına kaçırılan endemik ve nadir türler ve nedenleri, alınması gerekli önlemler. | |
14 | Ülkemizdeki endemikler ve nadir türleriçin yapılan koruma çalışmaları. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Avcı, M. 2005. Çeşitlilikve endemism açısındanTürkiye’ninbitkiörtüsü.İstanbulÜniversitesiEdebiyatFakültesiCoğrafyaDergisi, 13:27-55. 2. Aytaç, Z., Torlak, H., Vural, M. 2010. Türkiye’nin Endemik Bitkileri. KültürBakanlığıYayınları. 3. Baytop, A. 1985.Tıbbi BitkilerAtlası. Acarmatbaacılık, İstanbul. 4. Ekim, T. ve ark.1991. Türkiye’ninekonomikdeğertaşıyangeofitleriüzerindetaksonomikveekolojikaraştırmalar, Ankara. 5. Ekim, T. ve ark. 2000. Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabı. TürkiyeTabiatınıKorumaDerneği, Ankara. 6. Ekim, T. 2009. Türkiye’nin nadir endemikleri. TürkiyeİşBankasıkültüryayınları, İstanbul. 7. Ekim, K.E. 1992. EndemikBitkilerimiz. Tok. 74, 31-33. 8. Gap yöresindeki endemic vetıbbi bitkiler.2001. TürkiyeÇevreVakfıYayınları. 9. Gemici, Y. 1992. TürkiyeFlorasındaEndemizm. TarımveKöyişleriDergisiSayı, 74. 10. Graham, E.I., Graham, M.J. and Wilcox. 2008. BitkiBiyolojisi. Palme Yayıncılık, Ankara. 11. Kaya, Y., Aksakal, Ö. 2005.Endemik bitkilerindünyaveTürkiyedekidağılımı. ErzincanEğitimFakültesiDergisi, 7 (1), 85-99. 12. Ketenoğlu, O. ve ark.2011. EkonomikBitkiler. Palme Yayıncılık, Ankara. 13. Kiziroğlu,İ. Ve ark.1992.Türkiye’nin biyolojikzenginliklerivetehditaltındakicanlıtürleri. Tabiatve insane, 26, 2, 5-12. 14. Saraçoğlu, A.İ. 2008. TıbbiBitkiler, Gün offset. 15. Sezik, E. 1990.Gap vetabiatınyokolması. Tübitakbülteni, 7, 1-2, 27-28. 16. Tan, A. 1992. Türkiye’debitkiselçeşitlilk, EndemiktürdağılımıveMuhafazası. Tok. 74, 25-26. 17. Tutel, B. 1992. Türkiye’ninendemikbitkileriüzerindenotlar. 1.Tok. 74, 25-26. 18. Yücel, M. 988.Flora vefaunadatürazalmasınınnedenlerivekorumaönlemleri, Tübitakve insane, 22, 3, 26-34. 19. Koç, H. 2002. Bitkilerlesağlıklıyaşam. T.C. KültürBakanlığıYayınları, Ankara. 20. Anonim. 2001. Türkiye’ninbiyolojikzenginlikleri. TürkiyeÇevreVakfıyayınları. 21. Avcı, M., Özhatay, N. 2005. Ilgazdağlarınınönemlibitkialanları, Türkiye’nin 122 önemlibitkialanı. DoğalHayatıKorumaVakfıYayınları, İstanbul |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 50 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Derste kullanılan ölçme değerlendirme yaklaşımı; dönem içinde dersin konusu ile ilgili makale araştırarak ödev hazırlama ve dönem sonunda yarıyıl sonu sınavı ile öğrencinin ders içeriğini ne kadar öğrendiğini belirlemek. | |
Açıklama | 100 |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 15 | 60 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |