1 | Dersin Adı: | TÜRK DÜNYASINDA DİL VE KÜLTÜR |
2 | Dersin Kodu: | TDM5117 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: 02242942164 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türk topluluklarının yayılma alanlarını, Türk dilinin tarihi ve kültürü, günümüzde yaşayan Türk lehçelerini ve kültürlerini tanıtmak; Türk dünyası edebî metinlerin ne şekilde oluştukları ve dildeki farklılıklarını görebilmek. Türk topluluklarının kültürel özelliklerini tanıtmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türk dünyasını kavrar. Türk topluluklarının kültürlerini kavrar. Türk lehçelerinin özelliklerini kavrayıp Türkiye Türkçesiyle mukayese ederek dil farkındalığı bilir. Türk dünyasında yazılı metinleri inceler. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Türkçenin ana yurdu ve yayılma alanları hakkında genel bilgiler. | |
2 | Türk dilinin tarihî gelişimi ve günümüzdeki yaşayan Türk lehçeleri. | |
3 | Azerbaycan Türkleri: Azerbaycan kültürü, Azerbaycan Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
4 | Türkmen Türkleri: Türkmen kültürü, Türkmen Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
5 | Özbek Türkleri: Özbek kültürü, Özbek Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
6 | Uygur Türkleri: Uygur kültürü, Uygur Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
7 | Kazak Türkleri: Kazak kültürü, Kazak Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
8 | Kırgız Türkleri: Kırgız kültürü, Kırgız Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
9 | Karaçay-Balkar Türkleri: Karaçay-Balkar kültürü, Karaçay-Balkar Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
10 | Başkurt Türkleri: Başkurt kültürü, Başkurt Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
11 | Kazan Tatarları: Kazan Tatar kültürü, Kazan Tatar Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
12 | Kırım Tatar Türkleri: Kırım Tatar kültürü, Kırım Tatar Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
13 | Nogay Türkleri: Nogay kültürü, Nogay Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. | |
14 | Altay Türkleri: Altay Türkleri kültürü, Altay Türkçesinde alfabe ve dil özellikleri. Metin incelemesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Türk Dili Tarihi, Ahmet Caferoğlu, Endurun Kitabevi, İstanbul 1994. Türk Dilinin Yurtları, Nevzat Özkan, Akçağ Yayınları, Ankara. Çağdaş Türk Lehçeleri, Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Akçağ Yayınları, Ankara. Türk Dünyası Üzerine İncelemeler, Ahmet Bican Ercilasun, Akçağ Yayınları, Ankara. Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, A. B. Ercilasun, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara. Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü, Ankara 1992. Mağcan Cumabayef Öleñderi, F. Tamir, Türk Kültürü Araştırma Ens., Ankara 1993. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara. Türk Dili Tarihi, Ali Akar, Ötüken Yayınları, İstanbul. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ödev ve yazılı sınav | |
Açıklama | Bağıl değerlendirme |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 9 | 72 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |