Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ESKİ TÜRK DİLİ YADİGÂRLARI I
1 Dersin Adı: ESKİ TÜRK DİLİ YADİGÂRLARI I
2 Dersin Kodu: TDE5129
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: calyilmaz@uludag.edu.tr
0224 294 18 85
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, E-143 Nolu Oda, Nilüfer /Bursa
P .K.: 16059
18 Dersin Web Adresi: calyilmaz@uludag.edu.tr
19 Dersin Amacı Türkçenin tarihî devrelerini öğretmek; Eski Türkçe Dönemi ve bu dönemde vücuda getirilen eserler hakkında bilgi vermek; Eski Türkçe Dönemi’ne ait yazılı eserlerin (yazıtların ve kâğıda yazılı eserlerin) Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemini öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Eski Türkçe Dönemi’ne ait yazılı eserlerin (yazıtların ve kâğıda yazılı eserlerin) Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemini öğretmek.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hedef kitlenin Türkçenin tarihî devreleri hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır. ;
2 Hedef kitlenin Türk boy ve topluluklarının tarihsel süreçte kullanmış oldukları alfabeler ve bu alfabelerle vücuda getirdikleri eserler öğretilecektir.;
3 Hedef kitlenin Eski Türkçe Dönemi ve bu dönemde vücuda getirilen eserler (yazıtların ve kâğıda yazılı eserler) hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır.;
4 Hedef kitlenin tarihî bir metni okuma, inceleme; onun dil ve üslup özelliklerini belirlemelerinde nelere dikkat etmeleri gerektiği hakkında bilgi verilecektir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dünyada yaşayan insan toplulukları, boylar, soylar ve milletler; Türk boy ve topluluklarının tarihine genel bir bakış
2 Dil, söz, petroglif, damga, alfabe; sözlü ve yazılı dil
3 Türkçenin Tarihî Devreleri ve Eski Türkçe Dönemi
4 Türklerde yazının tarihî ve ilk yazılı eserler
5 Yazıldıkları dönemler bakımından Eski Türk Yazıtları
6 Yazıldıkları dil ve alfabeler bakımından Eski Türk Yazıtları
7 Üzerlerine yazıldıkları objeler bakımından Eski Türk Yazıtları
8 Konuları bakımından Eski Türk Yazıtları
9 (Kök)türkler, (Kök)türk Dönemi ve bu döneme ait yazılı eserlerin temel özellikleri
10 (Kök)türk Dönemi’ne ait kağanlık ve kumandanlık yazıtları
11 Orhun Yazıtları ve bu yazıtların Türk dili, tarihi ve kültürü bakımından önemi
12 Orhun Yazıtları’nın dil, üslup ve içerik özellikleri
13 Yenisey Yazıtları, Dağlık Altay Yazıtları ve bu yazıtların dil, üslup ve içerik özellikleri
14 Talas Yazıtları, Çin’deki Eski Türk Yazıtları ve bu yazıtların dil, üslup ve içerik özellikleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara.
Alyılmaz, C. (2007). (Kök)türk Harfli Yazıtların İzinde. Ankara.
Alyılmaz, C. (1985, 1988). Eski Türkçenin Lügati. Erzurum.
Alyılmaz, C. (1994). Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum.
Alyılmaz, C. (2002). The Orkhun Inscriptions, The Turks, V. I, Ankara, 881-887.
Alyılmaz, C. (2003). Epigrafik Belgelemeler ve Yüzey Araştırmaları / Epigraphic Documantation and Surface Researches, Moğolistandaki Türk Anıtları Projesi 2001 Yılı Çalışmaları / Work for the Project Turkish Monuments in Mongolia in Year 2001, Ankara, 329-379.
Alyılmaz, C. (2006). Yazıt, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 267-68.
Alyılmaz, C. (2006). Yenisey Yazıtları, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 278-279.
Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara.
Alyılmaz, C. (2016). “Gobu”stan’ın Gizemi (“Kıpçaklar”a Giden Yol). Ankara.
Alyılmaz, C. (2016). Yazıt Bilimci Kimdir? Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 42, 117-126.
Amanjolov, Altay S. (2003). İstoriya i Teoriya Drevnetyurkskogo Pis’ma, Almatı.
Aydın, E. (2010). Türk Runik Bibliyografyası. İstanbul.
Battulga, Ts. (2005). Mongolın Runi Biçgiyn Baga Dursgaluud Tergüün Devter. Ulaanbaatar.
Bayçarov, S. Y. (1996). Avrupa’nın Eski Türk Runik Abideleri, Ankara, çev. Muvaffak DURANLI.
Bazılhan, N. (2005), Kazakstan Tarihı Turalı Turki Derektemeleri, II, Almaata.
Ercilasun, A. B. (2002). Türk Uygarlığının Oluşmasında ve Gelişmesinde Yazı Dilinin Rolü, Orkun, 58, İstanbul, 17-19.
Gülensoy, T. (1989). Orhun’dan Anadolu’ya Türk Damgaları. İstanbul.
Jean, G. (2004). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul, çev. N. Başar.
Kormuşin, İ. V., (1997), Tyurkskie Yeniseyskie Epitafii Tekstı i İssledovaniya. Moskova
Malay, H. (1987). Epigrafi (Yazıtbilimi). İzmir
Mert, O. (2009). Ötüken Uygur dönemi Yazıtlarından Tes - Tariat - Şine Us. Ankara.
Mert, O. (2015). Köli Çor Yazıtı ve Anıt Mezar Kompleksi. Erzurum.
Okun, H. N. (2004). Eski Türk Yazıtları. Ankara
Sertkaya, O. F., Alyılmaz, C. ve Battulga, Ts. (2001). Moğolistan’daki Türk Anıtları Projesi Albümü. Ankara.
Tekin, T. (2003). Orhon Yazıtları Kül Tigin, Bilge Kağan, Tunyukuk. İstanbul.
Useev, N. (2011). Yenisey Cazma Estelikteri I: Leksikası cana Tekstter. Bişkek.
Üstüner, A. (2017). Türkçenin Tarihî Gelişmesi. İstanbul.
Vasilyev, D. D. (1983). Grafiçeskiy Fond Pamyatnikov Tyurkskoy Runiçeskoy Pis’mennosti Aziatskogo Areala (Opıt Sistematizatsii). Moskova.
Vasilyev, D. D. (1983). Korpus Tyurkskih Runiçeskih Pamyatnikov Basseyna Yeniseya. Leningrad.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 0 2 22
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 20 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,83
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 4 4 5 4 4 5 5 4 5 4 3
OK2 4 5 4 4 5 5 4 5 5 5 4 4
OK3 4 4 5 4 4 5 5 4 5 4 4 5
OK4 4 5 5 4 5 5 4 4 5 5 5 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr