1 | Course Title: | THE RELICS OF OLD TURKISH LANGUAGE I |
2 | Course Code: | TDE5129 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 4 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
calyilmaz@uludag.edu.tr 0224 294 18 85 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, E-143 Nolu Oda, Nilüfer /Bursa P .K.: 16059 |
18 | Website: | calyilmaz@uludag.edu.tr |
19 | Objective of the Course: | To teach the historical periods of Turkish; To give information about the old English period and the artifacts brought into the body; Written works (dictionaries and dictionaries) belonging to the Old Turkish Period do not have Turkish language, history and culture. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | Written works (dictionaries and dictionaries) belonging to the Old Turkish Period do not have Turkish language, history and culture. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Human communities, tribes, lineages and nations living in the world; An overview of the history of Turkish tribes and their communities | |
2 | Language, mention, petroglyph, stamp, alphabet; verbal and written language | |
3 | Historical Circuits of Turkish and Old Turkish Period | |
4 | Historical and first written works of literature in Turks | |
5 | Old Turkish Inscriptions in terms of the periods they were written | |
6 | Old Turkish Inscriptions in terms of language and alphabets written | |
7 | Old Turkic Inscriptions in terms of the objects on which they were written | |
8 | Old Turkish Inscriptions | |
9 | Köktürks, Köktürk Period and the main features of the written works of this period | |
10 | The inscriptions of the Köktürk Period | |
11 | Orkhon Inscriptions and their importance in terms of Turkish language, history and culture | |
12 | Orhun Yazıtları’nın dil, üslup ve içerik özellikleri | |
13 | Yenisei Inscriptions, Mountainous Altai Inscriptions and the language, style and content features of these inscriptions | |
14 | Talas Inscriptions, Old Turkish Inscriptions in China and the language, style and content characteristics of these inscriptions |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara. Alyılmaz, C. (2007). (Kök)türk Harfli Yazıtların İzinde. Ankara. Alyılmaz, C. (1985, 1988). Eski Türkçenin Lügati. Erzurum. Alyılmaz, C. (1994). Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum. Alyılmaz, C. (2002). The Orkhun Inscriptions, The Turks, V. I, Ankara, 881-887. Alyılmaz, C. (2003). Epigrafik Belgelemeler ve Yüzey Araştırmaları / Epigraphic Documantation and Surface Researches, Moğolistandaki Türk Anıtları Projesi 2001 Yılı Çalışmaları / Work for the Project Turkish Monuments in Mongolia in Year 2001, Ankara, 329-379. Alyılmaz, C. (2006). Yazıt, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 267-68. Alyılmaz, C. (2006). Yenisey Yazıtları, Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara, 278-279. Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara. Alyılmaz, C. (2016). “Gobu”stan’ın Gizemi (“Kıpçaklar”a Giden Yol). Ankara. Alyılmaz, C. (2016). Yazıt Bilimci Kimdir? Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 42, 117-126. Amanjolov, Altay S. (2003). İstoriya i Teoriya Drevnetyurkskogo Pis’ma, Almatı. Aydın, E. (2010). Türk Runik Bibliyografyası. İstanbul. Battulga, Ts. (2005). Mongolın Runi Biçgiyn Baga Dursgaluud Tergüün Devter. Ulaanbaatar. Bayçarov, S. Y. (1996). Avrupa’nın Eski Türk Runik Abideleri, Ankara, çev. Muvaffak DURANLI. Bazılhan, N. (2005), Kazakstan Tarihı Turalı Turki Derektemeleri, II, Almaata. Ercilasun, A. B. (2002). Türk Uygarlığının Oluşmasında ve Gelişmesinde Yazı Dilinin Rolü, Orkun, 58, İstanbul, 17-19. Gülensoy, T. (1989). Orhun’dan Anadolu’ya Türk Damgaları. İstanbul. Jean, G. (2004). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul, çev. N. Başar. Kormuşin, İ. V., (1997), Tyurkskie Yeniseyskie Epitafii Tekstı i İssledovaniya. Moskova Malay, H. (1987). Epigrafi (Yazıtbilimi). İzmir Mert, O. (2009). Ötüken Uygur dönemi Yazıtlarından Tes - Tariat - Şine Us. Ankara. Mert, O. (2015). Köli Çor Yazıtı ve Anıt Mezar Kompleksi. Erzurum. Okun, H. N. (2004). Eski Türk Yazıtları. Ankara Sertkaya, O. F., Alyılmaz, C. ve Battulga, Ts. (2001). Moğolistan’daki Türk Anıtları Projesi Albümü. Ankara. Tekin, T. (2003). Orhon Yazıtları Kül Tigin, Bilge Kağan, Tunyukuk. İstanbul. Useev, N. (2011). Yenisey Cazma Estelikteri I: Leksikası cana Tekstter. Bişkek. Üstüner, A. (2017). Türkçenin Tarihî Gelişmesi. İstanbul. Vasilyev, D. D. (1983). Grafiçeskiy Fond Pamyatnikov Tyurkskoy Runiçeskoy Pis’mennosti Aziatskogo Areala (Opıt Sistematizatsii). Moskova. Vasilyev, D. D. (1983). Korpus Tyurkskih Runiçeskih Pamyatnikov Basseyna Yeniseya. Leningrad. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 100 |
Total | 1 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | The system of relative evaluation is applied. | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 5 | 5 | 25 |
Homeworks, Performances | 0 | 2 | 22 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 20 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 20 | 20 |
Total WorkLoad | 95 | ||
Total workload/ 30 hr | 3,83 | ||
ECTS Credit of the Course | 4 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |