Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİYE ERMENİSTAN İLİŞKİLERİ
1 Dersin Adı: TÜRKİYE ERMENİSTAN İLİŞKİLERİ
2 Dersin Kodu: ULU4201
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Barış ÖZDAL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Siyasi Tarih Anabilim Dalı 16059 Görükle-BURSA
Tel.: 0 224 294 11 65 Fax.: 0 224 294 10 03 e-mail: barisozdal@gmail.com ozdalb@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi: www.barisozdal.com
19 Dersin Amacı Bu derste öğrencilerinin, Türk-Ermeni ilişkilerin tarihsel gelişim süreci ve günümüzdeki boyutu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, öncelikle konuya tarihsel bir alt yapı oluşturmak için Osmanlı İmparatorluğu’nun kuruluşundan itibaren Türk-Ermeni ilişkilerinin gelişimi irdelenerek, dönemler itibarıyla bu ilişkinin gelişimi aktarılacaktır. Tarihsel arka planın aktarımının ardından da özellikle 1815 Viyana Kongresi ile ortaya atılan Doğu Sorunu kapsamında, Düvel-i Muazzama olarak tanımlanan büyük Devletlerin izledikleri politikalar karşılaştırmalı olarak irdelenecektir. Dersin içeriği ile bağlantı olarak ayrıca, Türkiye’nin 1. Dünya Savaşı ve Türk Ulusal Kurtuluş Savaşı’ndan günümüze değin konuya yönelik geliştirdiği tutum ve tezler açıklanacak ve Avrupa Toplulukları’na dolayısıyla Avrupa Birliği’ne üyelik süreci kapsamında Ermeni Sorunu analiz edilecektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Derste öğrencilerin Türk Dış Politikasındaki güncel gelişmeleri analiz etmesine katkı sağlanacaktır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrencilerin; Türk-Ermeni ilişkilerin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilmeleri.;
2 Türk-Ermeni ilişkilerinde sorunlu alanları / konuları tespit edebilmeleri;
3 Türk-Ermeni ilişkilerinde etkili olan diğer Devletlerin ve uluslararası örgütlerin politikaları hakkında bilgi sahibi olmaları.;
4 Türkçe ve yabancı literatürdeki kaynakları okuyarak, Türk-Ermeni ilişkileri ilgili güncel gelişmeleri analitik olarak yorumlayabilmeleri ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Genel Hatlarıyla Türk-Ermeni İlişkileri: Osmanlı Öncesi Dönem
2 Genel Hatlarıyla Türk-Ermeni İlişkileri: Osmanlı İmparatorluğu Dönemi
3 1815 Viyana Kongresi ve Doğu Sorununun Doğuşu
4 Osmanlı-Rus Savaşı ve Ayastefanos – Berlin Andlaşmaları
5 1915 Öncesi Dönemde Ermeni Faaliyetleri: Kilise, Taşnaksutyun, Hıncak, vb.
6 I. Dünya Savaşı Sürecinde: Türk-Ermeni İlişkileri (Sevk ve İskan Kanunu)
7 Anlaşmalar Dönemi: Moskova- Kars- Gümrü, Sèvres, Lausanne
8 Lausanne Sonrası Dönemde Ermeni Sorununun Gelişimi: Propaganda ve Terör
9 Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Ermeni Sorununun Gelişimi: 3 T Planı
10 Ermeni Soykırım İddiaları ve Uluslararası Hukuk
11 Dağlık Karabağ Sorunu ve Türkiye-Ermenistan İlişkileri
12 Sınır Kapıları Sorunu ve Türkiye-Ermenistan İlişkileri
13 Türkiye’nin AB’ne Üyelik Sürecinde Ermeni Sorunu Faktörü
14 Türk Dış Politikası ve Ermeni Sorunu (ABD, Rusya, vb)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: ŞİMŞİR Bilal N., Ermeni Meselesi 1774–2005, Ankara: Bilgi Yayınevi, 3. Baskı, 2006.
URAS Esat, Tarihte Ermeniler ve Ermeni Meselesi, İstanbul: Belge Yayınları, 2. Baskı,1987
GÜRÜN Kamuran, Ermeni Dosyası, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi,1983.
HALAÇOĞLU Yusuf, Ermeni Tehciri, İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılık, Mart 2004.
İŞYAR Ömer Göksel, Bölgesel ve Global Güvenlik Çıkarları Bağlamında Sovyet-Rus Dış Politikaları ve Karabağ Sorunu, İstanbul: Alfa Yayınları, Mart 2004.
ÖKE Mim Kemal, Yüzyılın Kanlı Davası Ermeni Sorunu 1914-1923, İstanbul: Aksoy Yayıncılık, Kasım 2000.
ÖZDAL Barış, “Türkiye-Ermenistan Diyalogu: Uzun Bir Sürecin Başlangıcı Mı?”, Ortadoğu Analiz, Cilt 1, Sayı 10, Ekim 2009.
ÖZDAL Barış, “Doğu Sorunu Kapsamında Almanya’nın Ermenilere Yönelik İzlediği Politikalar -Tessa HOFMANN’ın İddialarının Analizi ve Kritiği-”, “XIX. Yüzyılda Ermeni Milliyetçiliğinin Doğuşu ve Büyük Devletlerin Politikaları”, Erciyes Üniversitesi -II. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Sempozyumu (EUSAS II) 22-24 Mayıs 2008.
ÖZDAL Barış, “Ermeni Sorununun Analizinde Önemli Bir Parametre: Tehcir”, Global Strateji Dergisi, Yıl 3, Sayı 10, Yaz 2007.
ÖZDAL Barış, “Dağlık Karabağ Sorunu’nun Çözümünde Karadağ Modeli Uygulanabilir Mi?”, I. Uluslararası Sosyal Bilimciler Kongresi: SSCB Sonrası Türk Cumhuriyetlerinde Sosyal, Siyasal ve Ekonomik Değişim, 18-21 Eylül 2006 İzmit/Türkiye, Uluslararası Kongre, Cilt 1, 2007.
ÖZDAL Barış, “Türkiye–Avrupa Birliği İlişkileri Bağlamında Ermeni Sorunu II”, Global Strateji Dergisi, Yıl 2, Sayı 8, Kış 2007.
ÖZDAL Barış, “Türkiye–Avrupa Birliği İlişkileri Bağlamında Ermeni Sorunu I”, Global Strateji Dergisi, Yıl 2, Sayı 7, Sonbahar 2006.
ÖZDAL Barış, “Ayastefanos ve Berlin Anlaşmaları İtibarıyla Ermeni Sorunu”, Askeri Tarih Araştırmaları Dergisi, Yıl 4, Sayı 8, Ağustos 2006.
ÖZDAL Barış, “Osmanlı İmparatorluğu’nun Taraf Olduğu Uluslararası Andlaşmalar İtibarıyla Ermeni Sorunu (1918–1922 Dönemi)”, Güvenlik Stratejileri Dergisi, Yıl 2, Sayı 4, Aralık 2006.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav-
Açıklama Sınavlarda öğrenciye klasik sorular yöneltilir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 40 40
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,13
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 4 4 4 5 4 4 4 4 4 5
OK2 4 5 4 5 5 4 4 4 5 5
OK3 4 4 5 5 4 4 5 5 5 4
OK4 4 5 4 5 4 4 5 5 5 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr