Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
FEN ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1 Dersin Adı: FEN ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
2 Dersin Kodu: FEN0112
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DİLEK ZEREN ÖZER
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı A Blok Görükle /BURSA
Tel: 0 224 2942254
E-posta: dzeren@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrencilere alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tanıtmak ve farklılaştırmak. Öğrencilere performans görevleri, portfolyo, proje tabanlı öğrenme gibi alternatif değerlendirme yöntemlerini uygulama becerisi kazandırmak. Öğrencilerin öğrenme süreçlerini izleme ve değerlendirme yöntemlerini anlamalarını sağlamak. Alternatif değerlendirme yöntemlerinin avantajlarını ve sınırlamalarını öğrencilere aktarmak. Öğrencilere grup çalışmalarının ve işbirlikçi öğrenmenin değerlendirilmesi konusunda bilgi vermek. Öğrencilere formatif değerlendirme sürecinin önemini anlatmak ve formatif değerlendirme araçları hakkında bilgi vermek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu ders, TYYÇ Temel alan yeterliliklerinin Bilgi basamağında, 1-Ortaağretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. 4-Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Beceriler basamağında 2-Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 6-Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. Yetkinlikler basamağında Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1-Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şek de yerine getirir. Yetkinlikler-Öğrenme yetkinliği 1-Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2-Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlikler 7-Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. temel alan yeterliliklerinin (TYYÇ) gelişmesine katkıda bulunur. Ayrıca MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliliklerine göre bu ders A1 düzeyindeki yeterliliklerden A1.1, A1.2, A1.3 A2 düzeyindeki yeterliliklerden A2.5., B3 düzeyindeki yeterliliklerden B3.9. B4 düzeyindeki yeterliliklerden B4.1., B4.2.,B4.3., B4.4. ve B4.5. yeterliliklerinin gelişimine katkı sağlamaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler, geleneksel değerlendirme yöntemlerinin yanı sıra performans görevleri, portfolyo oluşturma, proje tabanlı öğrenme ve otantik değerlendirme gibi alternatif yöntemleri tanıma ve bu yöntemlerin farklılıklarını anlarlar.;
2 Öğrenciler, rubrikler, ölçekler, formatif değerlendirme araçları gibi değerlendirme araçlarını oluşturma ve kullanma becerisi geliştirir.;
3 Öğrenciler, öğrenme süreçlerini takip etme, ölçme araçlarını kullanarak öğrenme ilerlemelerini değerlendirme ve bu değerlendirmeleri analiz etme yeteneği kazanır.;
4 Grup çalışmaları ve işbirlikçi öğrenme süreçlerinin değerlendirilmesi konusunda yetkinlik kazanır ve grup içi etkileşimleri değerlendirme becerisi geliştirir.;
5 Gerçek hayat problemlerine yönelik otantik değerlendirme yöntemlerini uygulama ve bu bağlamda gerçekçi ve pratik değerlendirmeler yapma becerisi elde eder.;
6 Öğrenciler, öğrendikleri alternatif değerlendirme yöntemlerini eleştirel bir gözle değerlendirme yeteneği kazanır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tanışma, öğrenci çalışma gruplarının oluşturulması, ders kapsamı, içeriği ve değerlendirmelerin tanıtımı Hafta 1: Alternatif Değerlendirme Nedir? Alternatif ölçme ve değerlendirmenin tanımı ve önemi. Geleneksel ve alternatif ölçme arasındaki farklar. Öğrenci merkezli değerlendirme yöntemleri.
2 Hafta 2-3: Performans Görevleri ve Rubrikler • Performans görevlerinin tanımı ve özellikleri. • Rubriklerin tasarımı ve kullanımı. • Öğrenci performansının rubriklerle değerlendirilmesi.
3 Hafta 2-3: Performans Görevleri ve Rubrikler • Performans görevlerinin tanımı ve özellikleri. • Rubriklerin tasarımı ve kullanımı. • Öğrenci performansının rubriklerle değerlendirilmesi.
4 Hafta 4-5: Portfolyo Değerlendirmesi • Portfolyo kavramı ve önemi. • Öğrencilerin portfolyo oluşturma süreci. • Portfolyo değerlendirme kriterleri ve öğrenci gelişiminin izlenmesi.
5 Hafta 4-5: Portfolyo Değerlendirmesi • Portfolyo kavramı ve önemi. • Öğrencilerin portfolyo oluşturma süreci. • Portfolyo değerlendirme kriterleri ve öğrenci gelişiminin izlenmesi.
6 Hafta 6-7: Proje Tabanlı Öğrenme ve Değerlendirme • Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ve özellikleri. • Öğrencilerin proje tabanlı çalışmalarının değerlendirilmesi. • Proje tabanlı öğrenme sürecinde öğrenci başarısının ölçülmesi.
7 Hafta 6-7: Proje Tabanlı Öğrenme ve Değerlendirme • Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ve özellikleri. • Öğrencilerin proje tabanlı çalışmalarının değerlendirilmesi. • Proje tabanlı öğrenme sürecinde öğrenci başarısının ölçülmesi.
8 Hafta 8-9: Otantik Değerlendirme • Otantik değerlendirme kavramı ve özellikleri. • Otantik değerlendirme araçlarının ve ölçme yöntemlerinin kullanımı. • Gerçek hayata yönelik otantik değerlendirme örnekleri.
9 Hafta 8-9: Otantik Değerlendirme • Otantik değerlendirme kavramı ve özellikleri. • Otantik değerlendirme araçlarının ve ölçme yöntemlerinin kullanımı. • Gerçek hayata yönelik otantik değerlendirme örnekleri.
10 Hafta 10-11: İşbirlikçi ve Grup Değerlendirme • Grup çalışmalarının ve işbirlikçi öğrenmenin değerlendirilmesi. • Grup içi etkileşimlerin ve katkıların ölçülmesi. • Grup performansının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler.
11 Hafta 10-11: İşbirlikçi ve Grup Değerlendirme • Grup çalışmalarının ve işbirlikçi öğrenmenin değerlendirilmesi. • Grup içi etkileşimlerin ve katkıların ölçülmesi. • Grup performansının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler.
12 Hafta 12-13: Formatif Değerlendirme • Formatif değerlendirme süreci ve amacı. • Formatif değerlendirme araçları ve teknikleri. • Öğrenci öğrenme sürecinde formatif değerlendirmenin rolü.
13 Hafta 12-13: Formatif Değerlendirme • Formatif değerlendirme süreci ve amacı. • Formatif değerlendirme araçları ve teknikleri. • Öğrenci öğrenme sürecinde formatif değerlendirmenin rolü.
14 Hafta 14: Alternatif Değerlendirme Yöntemlerinin Uygulanması ve Değerlendirilmesi • Öğrencilere uygulanan alternatif değerlendirme yöntemlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi. • Öğrenci geri bildirimleri ve öğretmen gözlemleriyle alternatif değerlendirme yöntemlerinin geliştirilmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: McMillan, H. J. (2015) Sınıf içi değerlendirme. Konya: Eğitim yayınevi.
• Küçük, M. ve Geçit, Y. (Editörler), 2012; Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel yayıncılık
• Atılgan, H, Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık
• Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
• Turgut M.F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
• Bahar,M, Nartgün, Z, Durmuş, S. ve Bıçak, B.(2006). Geleneksel-Alternatif Ölçme ve Değerlendirme. Pegema Yayıncılık. Ankara
• Çepni, S., Akyıldız,. S. (Editörler), 2009; Ölçme ve Değerlendirme, Celepler Matbaacılık, TrabzonKarip, E. (Ed.), 2007; Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, Ankara
• Miller, M. D., Linn, R., & Gronlund, N. (2009). Measurement and evaluation in teaching. New Jersey, Pearson Education, Inc
• Airasian, P. W., and Russell, M. K. (2008) Classroom Assessment: Concepts and Applications. New York: Mc Graw- Hill Higher Education.
• Atılgan, H.,Kan, A., and Doğan, D. (2007) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Nitko, A.J., and Brookhart, S. M. (2007) Educational assessment of Students. New Jersey: Pearson.
• Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2010) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: PegemA yayınları.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 15
Kısa Sınav 0 0
Ödev 5 25
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 7 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları u derste 3e modeli ile örnek olaya dayalı olarak, işbirlikli öğrenme ve aktif öğrenme yöntemleri uygulanmaktadır: Dönem içinde her bir ölçme ve değerlendirme araçlarına göre ödevler verilecektir. Bu ödevlerde öğrencilerin ölçme araçlarını geliştirmeleri ve değerlendirmeleri sağlanacaktır. Dersi alan öğrenciler, bu ödevler neticesinde sınıf içi değerlendirmelerde nelere dikkat edilmesi gerektiği aktif öğrenme şeklinde öğreneceklerdir. Dersin sonunda öğrenciler bağıl değerlendirme şeklinde değerlendirilecektir.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 5 15 75
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,77
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 1 5 5 1 1 5 5 4 1 1 1 1 5 5 3
OK2 1 1 5 5 1 5 5 5 4 1 1 1 1 5 5 3
OK3 1 1 5 5 1 5 5 5 4 1 1 1 1 5 5 5
OK4 1 1 5 1 1 5 5 5 5 1 5 1 1 5 5 5
OK5 1 1 5 1 1 5 5 5 5 1 5 1 1 5 5 5
OK6 1 3 5 1 1 5 5 5 5 1 2 1 1 5 5 5
ÖK: Öğrenim Kazanımları PY: Program Yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr