(seroglu@uludag.edu.tr-0 (224) 2955037 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa)
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Türkçe öğretmeni adaylarına edebiyata ait kavramları, bunların birbirleriyle ilişkilerini, Türk edebiyatında kullanılan nazım biçimleri, nazım türleri ve nazım ölçülerinin biçimsel ve yapısal özelliklerini tanıtıp kavratmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu ders, öğrencilerin edebî metinleri tanıyıp özelliklerini kavrayıp gelecek kuşaklara aktarımını sağlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Edebiyat sanatının temel kavramlarını tanır.;
2
Nesir ve nazım tarzı eserleri yapısal özellikleri bakımından karşılaştırır. ;
3
Eski Türk edebiyatı nazım şekillerinin biçimsel özelliklerini kavrar.;
4
Eski Türk edebiyatının belli başlı türlerinin yapısal özelliklerini bilir.;
5
Aruz ölçüsünün temel mantığını ve işleyişini bilir.;
6
Aruz veznini örnek metinler üzerinde çözümler.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Edebiyat alanının temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler
2
Edebî eserlerin temel özellikleri ve edebî dilin niteliği (nesir/nazım)
3
Genel edebiyat tasnifi içerisinde eski Türk edebiyatının yeri
4
Eski Türk edebiyatı nazım şekilleri: beyitlerle kurulan nazım şekilleri (gazel, kaside, mesnevi, kıt’a, nazm vb.)
5
Bentlerle kurulan nazım şekillerinden tek bentli nazım şekilleri (rübai, tuyuğ)
6
Bentlerle kurulan nazım şekillerinden çok bentli nazım şekilleri (murabba, muhammes, müseddes, müsebba, terci’-i bend, terkîb-i bend vb.)
7
Eski Türk edebiyatı nazım şekillerinin tespitine yönelik manzum metin incelemeleri
8
Eski Türk edebiyatında edebî türler
9
Edebî türlerin biçimsel ve yapısal özellikleri
10
Eski Türk edebiyatı nazım türlerinin tespitine yönelik manzum metin incelemeleri
11
Aruz vezni ve özellikleri
12
Türk edebiyatında sıkça kullanılan aruz kalıpları
13
Manzum metinler üzerinde aruz uygulamaları
14
Aruz ölçüsünün yapısını öğretmeye yönelik çözümleme çalışmaları.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Ankara, 1996. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İstanbul 1999 Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri (Belagat), Enderun Kitabevi, İstanbul 1989. Mustafa Ayyıldız-Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Akçağ Yay., Ankara 2017. İsmail Çetişli, Edebî Akımlar, Isparta, 1999.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Klasik yazılı sınav
Çoktan seçmeli sınav
Açıklama
Bağıl değerlendirme
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
0
0
0
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
32
32
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
32
32
Toplam İş Yükü
92
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,07
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU