Dr. Öğr. Üyesi Burcu Korkmaz Yayın burcukorkmaz@uludag.edu.tr Ofis Numarası: 0224 275 50 89 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Nilüfer/Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Doğal afetleri ve insan eliyle yaratılmış travmatik yaşantıları öğrenmek, travmatik yaşantıların ardından ortaya çıkan klinik özellikleri tanımlayabilmek, travma sonrası stres bozukluğuna ilişkin belirtileri ayırt edebilmek, travmatik belirtilerin etiyolojisini öğrenebilmek, doğal afetlerin ardından psikolojik ilk yardım sağlayabilmek, travma sonrası bozukluklara yönelik müdahalelere ilişkin yaklaşımları öğrenebilmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Travmatik etkileri olabilen yaşantıları ve bu yaşantıların ardından verilebilecek tepkileri öğrenmek; travmatik yaşantılarla bağlantılı psikolojik belirtilere yönelik müdahaleleri tanımak
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Travmatik yaşantıları tanımlar.;
2
Travmatik yaşantıların ardından ortaya çıkan belirtiler hakkında bilgi sahibi olur.;
3
Bireysel ve büyük ölçekli travmaların neler olduğunu ve özelliklerini öğrenir.;
4
Doğal afet sonrası psikososyal müdahaleler hakkında bilgi sahibi olur.;
5
Travma literatüründeki farklı kuramlara yönelik kavrayış kazanır.;
6
Travma sonrası bozukluklara müdahale ile ilgili yaklaşımları öğrenir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Travma psikolojisine giriş
2
Travmanın tanımı ve TSSB
3
TSSB’nin Psikolojik Tarihi & Etiyolojisi (1)
4
TSSB’nin Psikolojik Tarihi & Etiyolojisi (2)
5
Travma Türleri – Doğal Afetler (1)
6
Travma Türleri – Cinsel Saldırı (2)
7
Travma Türleri - Savaşlar ve Diğer Travmalar (3)
8
Kayıp ve Yas
9
Travma Sonrası Büyüme
10
Resilience-Psikolojik Dayanıklılık
11
Travma Tedavisinde Temel Konular
12
TSSB’ye Psikoterapötik Müdahale (1)
13
TSSB’ye Psikoterapötik Müdahale (2)
14
Çocuklarda TSSB
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
- Van Der Kolk, B. A., McFarlane, A. C. ve Weisaeth, L. (2006). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body and society. NY: Guilford Press. - HERMAN, J. (çev. Tamer TOSUN) (2007). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayınları - Van der Kolk (Çev. Nurdan MARAL) (2019). Beden Kayıt Tutar: Travmanın İyileşmesinde Beyin, Zihin ve Beden. İstanbul: Nobel Yaşam. - Çeşitli güncel makaleler
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
20
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Sınav ve ödev
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
15
4
60
Ödevler
1
25
25
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
25
25
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
30
30
Toplam İş Yükü
182
Toplam İş Yükü / 30 saat
6,07
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU