| 1 | Dersin Adı: | MEYVE VE SEBZELERDE FİTOKİMYASALLAR |
| 2 | Dersin Kodu: | BAH4114 |
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 1 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. CEVRİYE MERT |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç.Dr. Asuman CANSEV |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof.Dr. Cevriye Mert Bursa Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Bahçe Bitkileri Bölümü B Blok 16059, Görükle Kampüsü BURSA Tel: 0 224 2941542 e-posta: cevmert@uludag.edu.tr 0224 2941542 |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Meyve ve sebzelerde bulunan fitokimyasalların (sekonder metabolitler) sınıflandırılması, yapısal özellikleri, biyosentezi, fonsiyonları hakkında temel bilgiler vermek. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | İnsan ve bitki sağlığı bakımından önem ve fonksiyonlarının anlaşılmasını sağlamak. |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | Fitokimyasallara (Sekonder metabolitlere) giriş; tanım ve kavramları ile tarihsel ve güncel bakış | |
| 2 | Fitokimyasalların sınıflandırılması ve Fenolik Bileşikler | |
| 3 | Terpenler ve Azotlu Bileşikler | |
| 4 | Fitokimyasalların bitkilerde oluşumu ve etkinlikleri | |
| 5 | Fitokimyasalların bitki fizyolojisi bakımından önemi ve fonksiyonları | |
| 6 | Renkler ve Fitokimya | |
| 7 | Yumuşak ve sert çekirdekli meyvelerde bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 8 | Sert kabuklu meyvelerde bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 9 | Üzümsü meyvelerde bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 10 | Sebzelerde (Solanaceae, Cucurbitaceae, Apiaceae, Fabaceae) bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 11 | Sebzelerde (Brassicaceae, Alliaceae, Chenopodiaceae, Asteraceae ) bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 12 | Çay olarak kullanılan bitkilerde biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 13 | Süs bitkilerinde bulunan biyoaktif bileşikler ve insan sağlığı açısından önemi | |
| 14 | Meyve ve sebzelerden fitokimyasalların ekstraksiyonu ve kullanım alanları |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Fruit and Vegetable Phytochemicals: Chemistry, Nutritional Value and Stability (Laura A. de la Rosa, Emilio Alvarez-Parrilla, Gustavo A. Gonzalez-Aguilar) Wiley-Blackwell, ISBN: 978-0-8138-0320-3 (2009) Phytochemicals as Bioactive Agents (Wayne R. Bidlack, Stanley T. Omaye, Mark S. Meskin, Debra K.W. Topham) CRC Press, ISBN-10: 1566767881 (2000) Phytochemicals: Mechanisms of Action (Mark S. Meskin), CRC Press, ISBN 0849316723 (2004) Taiz, L. and Zeiger, E., 2008. Bitki Fizyolojisi. Üçüncü baskıdan çeviri, Çev. Ed. Prof. Dr. İsmail Türkan, Palme yayıncılık, Ankara, 690s. Seçkin, T. (2014). İşlevsel Bitki Kimyası. İstanbul: Nobel Yayınları. ISBN: 9786051337630 Üniversite kütüphanesi (ilgili kitaplar, periyodikler ve elektronik veri-tabanları) |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 40 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 1 | 14 |
| Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 90 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 3 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |