Öğr. Gör. Dr. Banu Elmastaş Dikeç banudikec@uludag.edu.tr Tel No: : 2941875 B.U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı, psikolojik değerlendirme ve ölçüm yöntemleri, psikometri ve testlere dair temel kuramsal bilgilerin ve uygulamaların öğrenilmesidir. Derste birçok psikoloji alt alanında kullanılan değerlendirme yöntemlerine ilişkin temel bilgiler ve prensipler aktarılır; bu yöntemlerinin doğası, içeriği, gerekçelerine ilişkin bilgi sunulur.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrencilerin psikolojide kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenmesi
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Psikolojinin bir bilim olarak gelişim süreci içinde, psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntem ve araçlarının hangi ihtiyacı karşıladığını ve nasıl bir tarihsel gelişim ile bugünkü duruma gelindiğini kavramak;
2
Psikolojideki temel akımların ve kuramsal yaklaşımların psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemlerine bakış açıklarını değerlendirebilmek ve karşılaştırabilmek;
3
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili bilimsel incelemelerde psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarının rolünü değerlendirebilmek;
4
Psikolojik ölçme tekniklerini kullanarak veri toplayabilmek, veriyi uygun istatistik yöntemleri ile analiz edebilmek, bulguları yorumlayıp sunabilmek;
5
Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini bilmek; değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak; alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgiye sahip olmak;
6
Psikolojik ölçme ve değerlendirme ile ilgili etik kuralları bilerek bu ilkeleri uygulamaya dökebilmek;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Psikolojik Testlere Giriş ve Psikolojik Testlerin Tarihçesi
Ders kitabı: Ronald Jay Cohen R.J. & Swerdlik M.E., Psikolojik Test ve Değerlendirme, Nobel Yayıncılık Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları. Diğer kaynaklar: Murphy, K. R. & Davidshofer, C. O. (2005). Psyhcological Testing. New Jersey: Pearson Education International. Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psyhcological Testing. Cambridge: Cambridge University Press.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
20
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bağıl değerlendirme sistemi uygulamaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
1
30
30
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
1
1
Diğer
1
64
64
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
1
1
Toplam İş Yükü
181
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU