1 | Dersin Adı: | DÜNYA KÜLTÜR MİRASI VE ALAN YÖNETİMİ |
2 | Dersin Kodu: | MIM6036 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FİGEN KIVILCIM ÇORAKBAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | figenkivilcim@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı, dünya kültür mirası ve alan yönetimi konularını güncel yaklaşımlar bağlamında tartışmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Ders, UNESCO Dünya Miras Alanları'nın korunması ve yönetimi ile ilgili bir bilimsel arkaplan sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dünya Kültür Mirası Tanımı | |
2 | UNESCO Dünya Miras Listesi | |
3 | UNESCO Dünya Miras Listesi | |
4 | UNESCO Dünya Somut Olmayan Miras Temsili Listesi | |
5 | UNESCO Tehdit Altındaki Dünya Miras Listesi | |
6 | Dünya Miras Alanlarında Koruma Sorunları | |
7 | Türkiye’de Dünya Mirası | |
8 | UNESCO Dünya Miras Sözleşmesinin Uygulanması için Uygulama Rehberi | |
9 | Alan Yönetimi | |
10 | Paydaşlar | |
11 | Katılımcı Yaklaşım | |
12 | Yönetim Planı Kavramı | |
13 | Türkiye’de Alan Yönetimi ve Yasal Çerçeve | |
14 | Dünyadan Alan Yönetimi Örnekleri; Türkiye’den Alan Yönetimi Örnekleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ABACILAR, Pınar, 2008, Doğal ve Kentsel Sit Alanlarında Kültür Turizmi ve Yönetimi: Boğaziçi – Arnavutköy Örneği, İstanbul Teknik Üniversitesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). AHUNBAY, Zeynep, 1996, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. AKINCITÜRK, Nilüfer & Sevgen PERKER, 2008, ‘Korumada Çok Ortaklı Çalışmalara bir Örnek: Kuşadası’nda Sokak Sağlıklaştırma Projesi’, iç. T.C. Kuşadası Belediyesi, a.g.e., s. 54. AYRANCI, İrem, 2007, Koruma Alanlarının Yönetimi ve Yönetim Planı Sürecinin Değerlendirilmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). BADEMLİ, Raci, 1997, Ulusal Çevre Eylem Planı: Doğal, tarihi ve kültürel değerlerin korunması, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara. www.dpt.gov.tr/DocObjects/Download/2231/cevre_eylemplani.pdf EUROPEAN ASSOCIATION OF HISTORIC TOWNS, COMMUNE DI VERONA, 2007, Verona Declaration 2007: Heritage Led Regeneration - Producing Good Practice, European Symposium, 1-2 March 2007 (Avrupa Birliği’nin Interreg IIIC programınca desteklenen INHERIT Projesi kapsamında). FEILDEN, Bernard & Jukka JOKILEHTO, 1993, Management Guidelines for World Heritage Sites, ICCROM, Roma. MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL (der.), 1999, International Documents Regarding the Preservation of Cultural and Natural Heritage, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara. MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL, 2005a, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara. MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL, 2005b, Son Yasal Düzenlemelerde Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması ve Yerel Yönetimler El Kitabı, T.C. Kültür Bakanlığı – TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Ankara. RYPKEMA, Donovan D., 2005, The Economics of Historic Preservation: A Community Leader's Guide, National Trust for Historic Preservation, Washington, D.C. SCHUSTER, J. M., J. de MONCHAUX, & C. A. RILEY (der.), 1997, Preserving the Built Heritage: Tools for Implementation, University Press of New England, Hannover. ŞAHİN GÜÇHAN, Neriman & Esra KURUL, 2009, ‘A History of the Development of Conservation Measures in Turkey: From the Mid 19th Century until 2004’, METU JFA, 2009/2, Ankara. T.C. KÜLTÜR BAKANLIĞI, 1999, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu Ilke Kararları, T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara. ULUSLARARASI YEREL ÇEVRE GİRİŞİMLERİ KONSEYİ (ICLEI), 1994, Avrupa Kentsel Şartı (Aalborg Şartı), Aalborg. UNESCO WORLD HERITAGE CENTRE, 2005, Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention. UNITED NATIONS CENTRE FOR HUMAN SETTLEMENTS (UN-HABITAT), 1993, The Management of Human Settlements, United Nations Centre for Human Settlements. YILDIRIM, Ege, 2009, ‘Demokratikleşen Koruma ve Planlama’ Üzerine Düşünceler’, Mimarlar Odası Ankara Şubesi Bülteni – Dosya 14.1, Haziran 2009, Ankara. YÜCEL, Ceyhan, 2005, ‘Korunacak Kentsel Alanların Planlanmasında Güncel Yaklaşımlar’, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18, 2005/1, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, s. 223-235. http://sbe.erciyes.edu.tr/dergi/sayi_18/14_yucel.pdf (13 Şubat 2010 tarihinde erişilmiştir) YÜCEL, Ceyhan, 2007, ‘Türkiye’de Kentsel Alanların Korunmasında Rollerin Dağılımına Yönelik Politikalar Üzerine Bir Değerlendirme’, Planlama, Siyaset, Siyasalar, 6. Türkiye Şehircilik Kongresi, 30. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu (6-8.11.2006, DEÜ, İzmir) Bildiri Kitabı, Şehir Plancıları Odası, Ankara, s. 209-219. YÜCEL, Ceyhan & Nuran ZEREN GÜLERSOY, 2006, ‘Türkiye'de Kentsel Sit Alanlarının Korunması için bir Sistem Önerisi’, İTÜ Dergisi: Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt 5, Sayı 1, Mart 2006, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul, s. 3-14. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 3 | 60 |
Toplam | 5 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ders kapsamında yapılan sunum ve araştırmalar ara sınav ve final sınavında değerlendirilmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 1 | 16 | 16 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |