Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
WORLD CULTURAL HERITAGE AND SITE MANAGEMENT
1 Course Title: WORLD CULTURAL HERITAGE AND SITE MANAGEMENT
2 Course Code: MIM6036
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: Third Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 2
7 ECTS Credits Allocated: 6
8 Theoretical (hour/week): 3
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Prof. Dr. FİGEN KIVILCIM ÇORAKBAŞ
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: figenkivilcim@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: The aim of the course is to discuss world heritage and site management issues in the context of recent scholarship.
20 Contribution of the Course to Professional Development The course provides a background knowledge on the conservation and management of UNESCO World Heritage Sites.
21 Learning Outcomes:
1 To develop knowledge on the management, conservation methods and theories concerning World heritage sites, both in rural and urban areas. To be able to use this knowledge in conservation practice.;
2 To have enough knowledge about disciplines which contribute to the practice of the conservation and management of the World Heritage Sites, such as engineering, social sciences, other art, urban&building law and landscape.;
3 Ability to take a sole responsibility and define and manage an independent specialized project about World Heritage Sites.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 The Definition of World Cultural Heritage
2 UNESCO World Heritage List
3 UNESCO World Heritage List
4 UNESCO World Intangible Heritage Representative List
5 UNESCO “World Heritage in Danger” List
6 Conservation Problems in World Heritage Sites
7 World Heritage in Turkey
8 The Operational Guidelines
9 Site Management
10 Stakeholders
11 Participative Approach
12 Site Management Plan
13 Site Management and its Legal Framework in Turkey
14 Site Management Cases from the World; Site Management Cases from Turkey
23 Textbooks, References and/or Other Materials: ABACILAR, Pınar, 2008, Doğal ve Kentsel Sit Alanlarında Kültür Turizmi ve Yönetimi: Boğaziçi – Arnavutköy Örneği, İstanbul Teknik Üniversitesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
AHUNBAY, Zeynep, 1996, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
AKINCITÜRK, Nilüfer & Sevgen PERKER, 2008, ‘Korumada Çok Ortaklı Çalışmalara bir Örnek: Kuşadası’nda Sokak Sağlıklaştırma Projesi’, iç. T.C. Kuşadası Belediyesi, a.g.e., s. 54.
AYRANCI, İrem, 2007, Koruma Alanlarının Yönetimi ve Yönetim Planı Sürecinin Değerlendirilmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
BADEMLİ, Raci, 1997, Ulusal Çevre Eylem Planı: Doğal, tarihi ve kültürel değerlerin korunması, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
www.dpt.gov.tr/DocObjects/Download/2231/cevre_eylemplani.pdf
EUROPEAN ASSOCIATION OF HISTORIC TOWNS, COMMUNE DI VERONA, 2007, Verona Declaration 2007: Heritage Led Regeneration - Producing Good Practice, European Symposium, 1-2 March 2007 (Avrupa Birliği’nin Interreg IIIC programınca desteklenen INHERIT Projesi kapsamında).
FEILDEN, Bernard & Jukka JOKILEHTO, 1993, Management Guidelines for World Heritage Sites, ICCROM, Roma.
MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL (der.), 1999, International Documents Regarding the Preservation of Cultural and Natural Heritage, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara.
MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL, 2005a, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara.
MADRAN, Emre & Nimet ÖZGÖNÜL, 2005b, Son Yasal Düzenlemelerde Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması ve Yerel Yönetimler El Kitabı, T.C. Kültür Bakanlığı – TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Ankara.
RYPKEMA, Donovan D., 2005, The Economics of Historic Preservation: A Community Leader's Guide, National Trust for Historic Preservation, Washington, D.C.
SCHUSTER, J. M., J. de MONCHAUX, & C. A. RILEY (der.), 1997, Preserving the Built Heritage: Tools for Implementation, University Press of New England, Hannover.
ŞAHİN GÜÇHAN, Neriman & Esra KURUL, 2009, ‘A History of the Development of Conservation Measures in Turkey: From the Mid 19th Century until 2004’, METU JFA, 2009/2, Ankara.
T.C. KÜLTÜR BAKANLIĞI, 1999, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu Ilke Kararları, T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara.
ULUSLARARASI YEREL ÇEVRE GİRİŞİMLERİ KONSEYİ (ICLEI), 1994, Avrupa Kentsel Şartı (Aalborg Şartı), Aalborg.
UNESCO WORLD HERITAGE CENTRE, 2005, Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention.
UNITED NATIONS CENTRE FOR HUMAN SETTLEMENTS (UN-HABITAT), 1993, The Management of Human Settlements, United Nations Centre for Human Settlements.
YILDIRIM, Ege, 2009, ‘Demokratikleşen Koruma ve Planlama’ Üzerine Düşünceler’, Mimarlar Odası Ankara Şubesi Bülteni – Dosya 14.1, Haziran 2009, Ankara.
YÜCEL, Ceyhan, 2005, ‘Korunacak Kentsel Alanların Planlanmasında Güncel Yaklaşımlar’, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18, 2005/1, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, s. 223-235.
http://sbe.erciyes.edu.tr/dergi/sayi_18/14_yucel.pdf (13 Şubat 2010 tarihinde erişilmiştir)
YÜCEL, Ceyhan, 2007, ‘Türkiye’de Kentsel Alanların Korunmasında Rollerin Dağılımına Yönelik Politikalar Üzerine Bir Değerlendirme’, Planlama, Siyaset, Siyasalar, 6. Türkiye Şehircilik Kongresi, 30. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu (6-8.11.2006, DEÜ, İzmir) Bildiri Kitabı, Şehir Plancıları Odası, Ankara, s. 209-219.
YÜCEL, Ceyhan & Nuran ZEREN GÜLERSOY, 2006, ‘Türkiye'de Kentsel Sit Alanlarının Korunması için bir Sistem Önerisi’, İTÜ Dergisi: Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt 5, Sayı 1, Mart 2006, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul, s. 3-14.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 1 20
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 1 20
Final Exam 3 60
Total 5 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 40
Contribution of Final Exam to Success Grade 60
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course The presentations and research activities during the term are evaluated in the scope of the mid-term and final exams.
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 3 42
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 8 112
Homeworks, Performances 1 16 16
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 1 1 1
Others 0 0 0
Final Exams 3 3 9
Total WorkLoad 180
Total workload/ 30 hr 6
ECTS Credit of the Course 6
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10
LO1 3 2 4 2 4 4 4 0 2 0
LO2 3 2 3 3 4 2 3 0 3 0
LO3 4 4 2 3 2 4 2 0 2 0
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr